Mothugg: En oväntad start... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg: En oväntad start...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mothugg: En oväntad start...

    Några fåtal gånger i livet klaffar allt bara perfekt. Just ett sådant tillfälle har legat och smågrott under hela våren för att tillslut nå sin topp...? Jag ska börja från början.
    För någon månad sedan hölls en fiske tävling här på hemsidan där fiskare, stora som små, fick skriva om sitt höstfiske. Jag fick grejat ihop ett bidrag som, efter dagar av spänning då gemene man fick rösta, lyckades plocka pris. Då jag skulle "önska mig ett pris" ville jag ha "ett drag som skulle förgylla mitt vårfiske". Bergman skickade iväg två jerkbaits till min adress, en spigg och en savage gear Jack.

    För två helger sedan fick jag äntligen lurat till mig en fri söndag som skulle fullproppas med årets första jerkfiske. Stället jag och min kompanjon från fisketeamet var vid hade gett grymt resultat veckan innan, flertal gäddor över fem kilo och en nästan på tio... Spänningen var olidlig... (tar det i tredjepersons perspektiv) I rollerna: Jonathan Leding (jag) - Pojken och Michael Boström - Kompisen.

    Till stranden anländer en pojke som inte tagit sig tid till fiske pga allt hårt pluggande och ja vad mer ska han skylla på? Han tar fram sitt farsars jerkspö (ett zalt spö laddad med en trogen abu revo sx) och såklart åker det vunna, splitternya och framförallt giftiga draget "SG Jack" på. Han hinner värme upp med fem kast och då hugget kommer. "SMACK" och ett dåligt mothugg senare sitter en fisk på andra sidan linan. Pojken tror först att inget stort huggt, men han visade sig ha fel. Efter han börjat veva kröker sig spöt av kraften från fisken och det knappt invigna Zaltspöt knakar av påfrestning. Han har ju bara lyckats plocka två mindre jerk gäddor med spöt. Kampen är inget över förväntan då pojken endast behöver veva in fiske som snällt åker med. Väl vid land kommer fisken upp till ytan och fiskarens kompis har lyckats lägga ner sitt spö för att komma och titta fisken. "Ja, den är fin kanske 4" hör pojken sin kompis säga "Ahh, den e riktig fin kanske sju och var lugn den är krokad bra!" och någon sekund senare stelnar kompisen till och slänger ur sig "Det är ett monster..! Och den är krokad dålig! Var försiktig!"
    Adrenalinet pumpar, de slår lock långt in i örat och pojken känner sig plötsligt väldigt hjälplös... Minsta lilla ryck eller rusning från gäddan kommer resultera i en lyckad kamp... För gäddan...
    PLASK!! Pojken med spöt hinner inte ens uppfatta vad som hänt innan hans kompis hoppat ner i vattnet och greppar gäddan i en björnkram. Pojken blev lika överraskad som gäddan då hon vrider och vänder sig som en orm för frihet i kompisens stenhårda grepp. Pojken hjälper sin dyngblöta kompis som även skadat sig på krokarna efter bråttningsmatchen och de tillsammans drar upp gäddan på land, eller får man kalla henne välgödda hovdam. En kort fajt, misshandlade fingertoppar och rätade krokar senare kan de båda tonåringarna beskåda vad de lyckats åstakomma under de seglivade minutrarna som passerat.
    De hade fångat ett monster.

    Click image for larger version

Name:	14044_10200169808386071_1687084026_n.jpg
Views:	3
Size:	127,8 KB
ID:	1817930

    Kan tillägga att detta är det nya PB för mig då mitt urgamla ligger på 3.7kg och inga gäddor över 100cm...
    Hon väger här 13.7kg och är 116cm, såklart simmar detta fina exemplar fortfarande
    Ps. Ännu ett stort tack till Bergman för draget, de har nu ett antal gäddor på sitt samvete efter kort tid!

    En länk till min lilla fiskefamilj "Team Tre Krokar" för den intresserade: http://www.facebook.com/groups/523904237631021/?fref=ts

  • #2
    Riktigt roligt att läsa om att ditt nya PB! Också väldigt kul att höra om när tävlingspriserna kommer till nytta.

    En stor tumme upp för ditt mothugg och även en till stor tumme upp för din återkoppling ang tävlingsvinsten
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

    Kommentera


    • #3
      det är bara sjukt! grattis till en drömfisk och en höjning av ditt pb på 10 kg!

      Kommentera


      • #4
        Inspirerande och rolig läsning! Bara gratulera med ett PB + 10!! !
        en god handling är bättre än ingen!

        Kommentera


        • #5
          Vem vet, trådskaparen kanske till o med har tagit nttt pb på dom 3 åren som gått!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Arbetar...
          X