Sveriges vackraste karp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sveriges vackraste karp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sveriges vackraste karp?

Torsdag/fredag 12-13/5 2005

Har tjatat ett par gånger på min far att du får följa med ut och fiska karp!
    Nu när möjligheten fanns att låna min karpsäng och jag fick nöja mig med luftmadrassen så föll tydligen ett karppass honom som handen i handsken. En mäskning på 2dagar med ett 30-50 tal boilies per kväll är allt som mäskats!

Bilen fullsmockad med grejor beger vi oss till sjön, en underbar kväll, solen lyser och vinden ger en stilla kvällsbris ifrån sig. Ingen ljummen temperatur precis men det har ju givit fisk tidigare i år. Vi sätter upp tältet och jag dippar mina boilies, denna gången är det premiär för mig att fiska med PVA-påsar. Trycker påsarna fulla med pellets och i med krokbetet. Upptäcker att det genast blev betydligt svårare att göra ett precisionskast, går långt till höger utanför mäskplatsen och cirka 10-15meter för kort. Då jag tänkt att far skulle ha detta spö frågar jag honom om vi skall kasta om?
    Han svarar: – Nä då jag får säkert en karp på över 15kilo
    Jag drar på smilbanden: – Visst!

Kvällen flyter och visst är där lite pill från sutare av och an, men inga riktiga run.
    Jag säger till far innan vi lägger oss:
    – ”När det hugger så spring ut snabbt som bara den och kroka fisken!”
    – Jovisst inga problem, lite komiskt dock att hans stövlar står vid ingången till tältet – hur snabbt går de att få på sig i stridens hetta?

Två minuter senare börjar stockarna sågas vid sidan om mig, visst är sängen skön tänker jag. Vrider och vänder mig och rycker till ett par gånger vid små pip.
    23:50 skriker det ordentligt från det högra spöet som är fars spö. Hördu nu får du nog snabba dig säger jag, tillbaks får jag ett mumlande. Själv rusar jag ut ur tältet, på med strumpsockarna i dyn – krokar och känner en massiv fisk göra motstånd – tunga pulserande knyckar. Jag fortsätter med hög röst förklara för far som tydligen börjar förstå vad som händer och vipps, 5 minuter senare, står han redo med håven. Fisken simmar och bråkar med de andra linorna och de spöna får tas upp – allt under tiden som karpen gör rejäla pumpningar och försöker få mig att släppa efter.

Efter en fight på lite mindre än 15 minuter ligger den största karp jag sett i håven – inte nog med det – en Fully scaled!
    Som vanligt är jag försiktig med min uppskattning, då jag endast sett ett par karpar tidigare. Gissar själv på 12-15kg men far säger 15-17kg helt klart!
    Efter lite bestyr att säcka fisken återvänder vi till tältet, samma visa igen stockarna sågas efter ett par minuter och jag vrider och vänder på mig – det känns dock inte lika svårt längre att ha problem att somna om.

06:05 på morgonen beger jag mig hemåt och hämtar ett liggunderlag, vågar helt enkelt inte riskera att skada fisken på min alldeles för lilla ”karpmatta”
    Väger karpen och blir chockad då jag inser vad fisken väger.
    – 16,8kg! och dessutom en Fully scaled !

Sveriges vackaraste karp är landad igen!
    2004 kom den på 8:e plats och fångades av Richard Holm.

Bilderna är jag inte fullt nöjd med, men jag var väldigt orolig för fiskens hälsa och det går först!

Skitfiske!

Mvh
    Patrik Atterklev (genom Bergman som grattar till en drömfirre)
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Måste bara få gratulera till en helt otrolig fångst!!!

En mycket fin rapport dessutom.

Vad menas med att den kom på 8:e plats 2004?
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Hur lång var den?
      Grattis till fin fångst...
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det var en riktigt fining... Skulle byta bort tanten direkt mot en sån?! Hehe Kul med nytt MOTHUGG det var på tiden. Bra skrivet...

Kommentera

Härligt Med ett nytt fint mothugg, började tröttna på mitt
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Låter som en once in a lifetime kväll
            sigpic

Kommentera

Ja jösses så det kan gå när man hellre sågar ved än fiskar karp!

Grattis!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Grattis!!!! Den såg lite större ut på holms bilder, men den är otroligt vacker! Holms bild kan man kika på på www.sportfiskecenter.nu om man klickar på mainline team sweden och kollar vidare!
                Seg sjö, men trevlig...

Kommentera

Fick lite konstig vinkel på bilderna, men ett tunt liggunderlag är inte en bra karpmatta även om det fungerar hyfsat. Blir till att införskaffa en riktig.

Längd ca 103-106cm tog ett snabbt mått med måttband sedan fick fisken följa med liggunderlaget ned mot vattnet där den en stund senare simmade vidare majestätiskt.

Mvh
                  Patrik

Kommentera

Det är kärlek!

KAn rekomendera chubs största matta. Den är en av dom större på marknaden och sen har den ett lika stort "knäskydd som mattan man kan fälla ut om man vill samnt en ficka för säck etc... Har haft en del metersfiskar på den (dock inte vanlig karp) visst blir en sådan matta liten med då. Men en 10 kg spegel eller fjäll har gott om platts att flippa ut på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av målaren63, 2021-06-22, 20:32
                    28 svar
                    3 013 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av Zympan, 2026-06-03, 13:53
                    1 svar
                    179 visningar
                    0 gillar