Pb på abborre... nästan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pb på abborre... nästan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pb på abborre... nästan

    Är gammal gäddfiskare, men i samband med att jag i våras började fiska från kajak så tänkte jag att jag skulle börja rikta in mig på abborre. Målet är att få pb, vilket i mitt fall innebär en fisk över 1 kg (en abborre jag fick i mitten på -70-talet som "bifångst" under ett gäddfiske).

    Har nu provat lyckan i en mängd olika sjöar runt om Stockholm, hittills med uselt resultat. Har fått ett par borrar som varit runt 3 hg, men de allra flesta har varit betydligt mindre än så, ibland obetydligt större än draget.

    I helgen beslöt jag mig för att prova ett för mig helt okänt vatten, en mindre sjö i Stockholmstrakten. Jag fick fatt på en djupkarta över sjön som jag studerade noga och prickade ut några intressanta områden. Så i morse sjösatte jag kajaken i den nya sjön och paddlade ut i det dimmiga vädret mot ett litet sund mellan två öar. På ekolodet såg jag att det fanns stora stim med småfisk i sundet, förmodligen löja, och efter en stunds jiggande så fick jag den första fisken, en fet abborre på c:a 3 hg. Ytterligare ett par kast senare small det rejält, denna gång var jag helt säker på att det var antingen en liten gädda eller ett nytt pb på abborre. Men istället kom det upp en gös på 1,5 kg, vilket förstås också var roligt.

    Fortsatte sedan till nästa ställe, en mindre vik där en djupkurva på 5-7 meter skär in i viken. På mitt enkla ekolod såg jag att det också här var stora stim med småfisk, men också enstaka lite större "bågar". Bytte till en lite större och tyngre jigg och i första kastet så fick jag ett rejält hugg och tänkte direkt att det var gös igen. Men när fisken närmade sig kajaken och välvde i ytan så såg jag att det var en stor abborre. När den till slut låg i håven så insåg jag att det definitivt var en av de allra största borrar jag någonsin fått. Hade tyvärr glömt måttbandet, men vågen visade 900 gram...en härlig fisk inte långt från mitt pb.

    Jakten fortsätter....

    (Ber om ursäkt för den dåliga bilden, har ännu inte lärt mig ta fångstselfie i kajaken.)

    Click image for larger version

Name:	20181112_131930.jpg
Views:	1163
Size:	2,87 MB
ID:	2483126

  • #2
    Duktigt!
    Får man fråga om vilken sjö? Eller är det en hemlighet.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sirmurrmurr Visa inlägg
      Duktigt!
      Får man fråga om vilken sjö? Eller är det en hemlighet.
      Sorry, just den sjön har jag fått via ett privat tips mot löfte att inte avslöja namnet. Har fiskat några gånger efteråt i sjön, men bara fått småfisk.

      Lägger huvuddelen av min fortsatta jakt på abborr-pb i andra sjöar nu....hittills med fortsatt klent resultat :-)

      Kommentera


      • #4
        Idag, 23:34
        Har gett Albysjön (i Tyresö) några fiskedagar nu. Förra veckan provade jag tidigt morgonfiske, fick inte en enda abborre, däremot 5-6 smågäddor på halvkilot. Idag blev det eftermiddags-/kvällsfiske istället och då fick jag inledningsvis inget alls. Senare på kvällen var det dags för gäddorna igen, denna gång blev det två stycken runt kilot.

        Strax innan det blev för mörkt för mig att fiska så satte jag på en liten popper och slängde ut bland löjstimmen som vakade i ytan. Efter några kast fick jag en abborre som faktiskt var mindre än poppern, jag fattar inte hur den kunde gapa över den bakre trekroken?!

        Efter ytterligare några kast så attackerades poppern upprepade gånger av en betydligt större fisk som jag till slut lyckades kroka. Den fisken var tung på mitt lätta abborrspö, men jag insåg redan i första rusningen att det var en gädda igen. Fisken vägde 2,5 kilo, så det var en rätt rolig fisk att få på popper och lätt utrustning, men nån abborre var det ju inte.

        Så nu får jag slicka såren och fundera på vart nästa tur ska gå i jakten på mitt abborr-pb..

        Kommentera


        • #5
          Har legat lite lågt med fisket i sommar, bara blivit någon enstaka tur. Men nu har frugan börjat jobba igen efter semestern, själv är jag ju pensionär , så nu kör jag på allvar igång min jakt på abborr-pb igen.

          Dagen inleddes i vanlig ordning med att par smågäddor, men efter ett par timmars fiske fick jag ett rejält hugg på en firetiger ShadTeez. Kände direkt att det var en abborre denna gång och att den var rätt hygglig. Vägde den snabbt innan den fick simma tillbaka, 550 gram vägde den vilket är en stor abborre med mina mått mätt.

          Fick sedan ett par mindre abborrar, samt tappade en som var ungefär i samma storlek som den första, innan jag nöjd paddlade hemåt.

          Fortfarande en bra bit kvar till pb, men en fin uppvärmning var det...

          Click image for larger version

Name:	20190812_193739.jpg
Views:	785
Size:	3,33 MB
ID:	2518014



          Kommentera


          • #6
            Kul läsning! Fortsätt gärna att rapportera så här!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
              Kul läsning! Fortsätt gärna att rapportera så här!
              Tack, roligt att du tycker det! Jag försöker dra mitt lilla strå till stacken för att hålla FS levande, så fler rapporter kommer att komma...

              Kommentera


              • #8
                Jag måste vara Sveriges sämsta abborrfiskare :-(

                9 timmars fiske idag, provade alla djup mellan 1 och 8 meter, djupbranter, vasskanter, grynnor, ovanför och bredvid sjögräs näckroskanter, hård botten, mjuk botten....provade jiggar, spinnare, crank baits och t o m en kräftimitation, men allt jag fick var smågäddor.

                När klockan närmade sig 19 så satte jag i desperation på en liten popper och fick genast en liten gädda igen. Ett par kast senare så fick jag så dagens första abborre....som var obetydligt större än poppern. Sen började det regna och då gav jag upp!

                Click image for larger version

Name:	0_20190822_185014.jpg
Views:	785
Size:	265,9 KB
ID:	2519144

                Kommentera


                • #9
                  Tack för rolig läsning!
                  Måste vara härligt att paddla ut så där.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Slanten Visa inlägg
                    Tack för rolig läsning!
                    Måste vara härligt att paddla ut så där.
                    Ja, kajakfisket har tillfört helt nya dimensioner till mitt fiske - inte så mycket fångstmässigt kanske, men definitivt upplevelsemässigt.

                    I nästa rapport hoppas jag kunna berätta om lite bättre fångster än i den senaste :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X