Pb på abborre... nästan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pb på abborre... nästan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Riktigt uschligt gråväder idag, 4 grader i luften och 4,5 grader i vattnet. Körde samma taktik idag som de senaste veckorna, dvs liten jigg med 7 grams skalle som tas hem med tre-fyra lååååångsamma vevtag mellan droppen, och taktiken funkade idag också.

    Fick ett 15-tal abborrar, de flesta runt 3-4 hg, ett par strax över halvkilot och en topp på 890 gram – störst hittills i år. Avslutningsvis smällde det också på en gös på strax över kilot.

    Click image for larger version

Name:	20191125_185341.jpg
Views:	288
Size:	747,9 KB
ID:	2528038

    En intressant iakttagelse var att de ställen som gett bra med fisk de senaste veckorna inte var lika bra idag. Istället fick jag de flesta fiskarna på relativt grunt vatten i anslutning till vassbälten, ställen där jag normalt aldrig brukar ha något vidare abborrfiske. Det kan förstås vara en slump, men jag lärde mig idag att det kan vara värt att prova ”oväntade” ställen när de säkra är tröga.

    Kommentera


    • #32
      Kul att du hittade dagens melodi, abborren e lynnig och ibland rörlig som få, kanske låg vinden rätt så betesfisk drog borren dit... ?

      Tyvärr har det inte blivit ngt borrefiske i höst... bedrövligt. Men när det blir så kör även jag ofta långsamt så här års... läste dock nyss nån senhöstborreartikel (FJ 9/19) och där sades att ett snabbt högt knyck ofta gav mer än långsamt längs botten... förvånade även artikelförfattaren... kanske den behöver triggas mer än vi/jag tror ibland? Variation är nog nyckeln till den lynniga borren!
      Senast ändrad av anteman; 2019-11-25, 22:08.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Kul att du hittade dagens melodi, abborren e lynnig och ibland rörlig som få, kanske låg vinden rätt så betesfisk drog borren dit... ?

        Tyvärr har det inte blivit ngt borrefiske i höst... bedrövligt. Men när det blir så kör även jag ofta långsamt så här års... läste dock nyss nån senhöstborreartikel (FJ 9/19) och där sades att ett snabbt högt knyck ofta gav mer än långsamt längs botten... förvånade även artikelförfattaren... kanske den behöver triggas mer än vi/jag tror ibland? Variation är nog nyckeln till den lynniga borren!
        Det var ingen vind alls, vattenytan var helt spegelblank. Och betesfisken såg ut att vara jämnt fördelad i mindre stim över hela sjön på olika djup. Det senare stämmer inte helt överens med mina erfarenheter från andra insjöar där betesfisken vid den här årstiden och vattentemperaturen klumpar ihop sig i sjöarnas djupare delar.

        Gårdagens tur var förmodligen sista för i år. Det ska bli jäkligt spännande att se hur det tidiga vårfisket är i sjön, jag har aldrig fiskat abborre den årstiden i denna sjö.

        Kommentera


        • #34
          Årets premiärtur gav två mindre abborrar, mer om det kan ni läsa om på min nya blogg https://tiso54blog.blogspot.

          På denna blogg kommer jag hädanefter att rapportera min fortsatta jakt på abborr-pb och andra fiskeäventyr.
          Senast ändrad av TiSo; 2020-02-02, 16:38.

          Kommentera


          • #35
            Länka på något sätt så den läggs upp på blogginlägg på fiskesnack.. då kommer du få fler läsare. Hur man gör har jag ingen aning om.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
              Länka på något sätt så den läggs upp på blogginlägg på fiskesnack.. då kommer du få fler läsare. Hur man gör har jag ingen aning om.
              Kruxet är att jag inte heller vet....

              Kommentera


              • #37
                Finns säkert någon hacker här på fs som kan hjälpa till=)

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                  Ja, kajakfisket har tillfört helt nya dimensioner till mitt fiske - inte så mycket fångstmässigt kanske, men definitivt upplevelsemässigt.

                  I nästa rapport hoppas jag kunna berätta om lite bättre fångster än i den senaste :-)
                  Kärlek abborre. De är så roliga att fånga
                  texttospeech.onl
                  Senast ändrad av FrancesHansel; 2021-06-07, 11:54.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Arbetar...
                  X