Semesterresan som blev en drömfiskeresa Del 1 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Semesterresan som blev en drömfiskeresa Del 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Semesterresan som blev en drömfiskeresa Del 1

    Inskickat av: Marcus Hertzman (H3rtig)
    Belönas med 3 beten från http://www.trumman.com

    Två Dagar innan flyget skulle Bära oss till Asien, Då närmare bestämt Thailand, fick jag för mig att ringa ner och boka ett par dagars fiske för att göra någonting mer än bara det gamla vanliga semester tjatet som det så lätt blir under en månads vistelse i thailand. Ställena som vi skulle fiska på var Bungsam Lan sjön utanför Bangkok och Par Lai sjön i Phuket.

    Fisket Anordnades av Khao-lak fishing ett företag som har stora delar av thailand som sin arbetsplats. Själv tänkte jag endast inrikta mig på insjöfisket pga. att chansen till stor fisk är mycket stor, att jag har provat havsfisket innan och att man inte måste lägga hela reskassan för att få komma ut i en hygglig båt. Väl nere i Thailand så var fiskefrossan ett faktum.

    De första dagarna där nere förflöt relativt smärtfritt, men kvällen innan fisket så började man som vanligt med att packa om väskan flera gången för att allt skulle komma med. Sömnen ville inte infinna sig, inte så konstigt när man bara hade morgondagen i huvudet, om hur det skulle gå, om man skulle ta någon fisk och så vidare, då väl medveten om att en fiskebroder hade varit där nere ett halvår innan och haft bra fiske.

    Vaknade på morgonen och var helt bergis på att jag hade försovit mig, men i själv verket så hade man som vanligt vaknat en halvtimme för tidigt. Det var bara att stiga upp, ta på kläderna och slänga i sig lite frukost, för att sedan hoppa in i taxin som bar av mot sjön. Väl framme vid sjön så stod jag där helt mållös och tittade ut över vattenytan som överallt bröts av stora malar. De tjugo minuterna innan guiden kom var några av de längsta i mitt liv, adrenalinet hade ju redan börjat pumpa ut i kroppen.

    Då äntligen efter vad som kändes som en evighet så kom äntligen vår guide Neil, med honom var också Robert och Frida som också var från Sverige. Robert hade varit vid sjön vid ett tillfälle innan, och var inte lika taggad som mig, pga. att hans förra fiske inte gett något vidare resultat, runt en 5-10 fiskar per man under en dags fiske ungefär, Guiden Neil sade att fisket inte brukade komma igång ordentligt förens efter lunch, klockan var ju bara nio och jag höll redan på att dö av fiskeiver, hur skulle jag kunna klara mig fram till lunchtid utan att få känna på lite fisk. Under tiden som vi riggade spöna och fixade mäsk o bete, som förövrigt var det samma, gamla brödkanter i allsköns färger som mixades med lite flavours och kokosmjölk, så gick vi igenom hur fisket skulle bedrivas och hur fisket skulle drillas, drillningstekniken gick i stort sett ut på att ge allt vad man har under fighten och köra low and rough som guiden sade.

    Väl ute med det första spöet så kom vi överens om att Robert skulle ta första fisken, jag den andra och min flickvän Tove fisken efter mig. Roberts flickvän som var den fjärde och sista i sällskapet skulle inte fiska utan var med mer som moraliskt stöd eller mer eller mindre tvingad att hänga med, eller vad man nu vill kalla det.

    Efter bara ett par minuter så började baitrunnern på det spöet som vi precis hade fått ut att skrika rakt ut och linan löpte ut i rätt så bra fart, Robert var framme snabbt och krokade fisken som svarade med att direkt öka på tempot på farten och sätta kurs till andra sidan sjön, men efter en relativt dramatisk kamp så gav fisken med sig och det första fisken var bärgad, fisken som var en striped catfish var i normal storlek för sjön, men som var väldigt stor när man inte har fiskat efter sådana fiskar innan.

    Efter ett par minuter så var det även min tur att drilla en av dessa hårdfajtande fiskar, också denna fick syna håven, och verkade vara stöpt i samma form som den första. Så här fortsatte det med ca 5 minuters mellanrum fram till kl 12 på förmiddagen, men fortfarande så hade ingen mekhongmal fått syna håvnätet än. Självklart så hade vi varit i kontakt med de också men det hade bara resulterat i att fiskarna körde slalom runt bungalowens pålar som stod i vattnet. Runt lunch så lugnade fisket ner sig så pass att det bara högg en gång i halvtimmen och så att man kunde få i sig lite lunch. Desto längre fram på eftermiddagen så blev det fler o fler mekhong malar som gick i håven, de flesta var i storleksklassen 15-30 kilo, de största malarna som vi hade på gick direkt in under bungalowen, och alla fighterna slutade på samma sätt rätade krokar, smälld lina och så vidare. På slutfasen kunde vi räkna in över 500 kilo mal på mindre än tio timmars fiske. Än finns de stora kvar där och väntar på mig tills nästa resa till denna märkliga fiskeplats inne i Bangkok.

    P.s. Flera delar till kommer senare.

    Lite bilder ska ni ju få se också såklart:













































    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Det där såg ju riktigt roligt ut. Nästa gång jag åker till Thailand så ska jag testa

    Kommentera


    • #3
      Bra skrivet och sjyssta bilder verkligen!
      _______________________________________
      De morgenstond heeft goud in de mond

      Kommentera


      • #4
        Härligt!

        Var själv där i September förra året!
        Hur var det med träningsvärken dagen efter?
        Team Gorilla.

        "No Monkey Business"

        --Mer fiske, mindre fruntimmer--

        Kommentera


        • #5
          Nice!
          värkar vara bra pulver i dom!
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

          Kommentera


          • #6
            Gott!

            Fan va roligt!

            Ja....hur va det med värken dagen efter

            500 kg fisk på 4 pers inte illa
            Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

            Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

            Andrej Look at my ear! It`s even colder!

            Kommentera


            • #7
              Ser för jävla sköj ut!!!
              På jakt efter 15+

              Kommentera


              • #8
                flötet,3 pers ena bruden fiskade inte.
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
                  flötet,3 pers ena bruden fiskade inte.
                  Got it
                  Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

                  Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

                  Andrej Look at my ear! It`s even colder!

                  Kommentera


                  • #10
                    Vilka är striped och vilka är mekhong? - jag ser fan ingen skillnad

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X