Fiskeåret 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeåret 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskeåret 2021

    Enligt väderprognosen ska temperaturen sjunka ner mot noll nästa vecka så nu sjunger nog årets fiskesäsong på sista versen för min del, så jag passade idag på att rengöra kajaken ordentligt inför vintervilan.

    Click image for larger version

Name:	20211120_114442.jpg
Views:	413
Size:	3,25 MB
ID:	2590651

    Det har varit ett fantastiskt fiskeår med mina mått mätt. Efter att under flera års tid jagat nytt abborr-pb (som var över 50 år gammalt och låg på 1 kg prick) och fått flera som legat retfullt nära kilostrecket, så fick jag i år tre stycken över kilot, den största på 1 260 gram. Alla i samma sjö, den jag kallar hemmasjön trots att den ligger en bit bort.

    Året har som vanligt bjudit på såväl toppar som dalar. Sommarkoden har jag ännu inte knäckt i Stockholmssjöarna; juni, juli och augusti har som vanligt varit helt hopplösa.

    Vår- och höstfisket har däremot bjudit på några riktiga toppar. Förutom den turen då jag äntligen fick pb, så är det tre turer som etsat sig fast i minnet.

    Den första var årets premiärtur i hemmasjön den 1 april då jag hamnade i ett stim med galna abborrar och under c:a 45 minuter fick ett 15-tal abborrar mellan 500 gram och 1 kg, alla på Shadow Rap.

    Den andra var en tre dagars gäddfisketur vi gjorde till Lappland i början av juli. Efter två dagars resultatlöst gäddfiske så gav vi upp och tog fram abborrgrejjerna istället. Det resulterade i det häftigaste abborrfisket vi någonsin varit med om då vi under några timmar fick minst ett 50-tal fiskar mellan 300 och 800 gram, de flesta runt 600-800 gram. Det spelade ingen roll vilka jiggar vi använde, abborrarna högg på allt.

    Den tredje minnesvärda turen var nu i oktober i hemmasjön. På två olika ställen i sjön fick jag sammanlagt ett 10-tal abborrar mellan 300 och drygt 700 gram, samtliga på SG Vib Blade 14.5 g.

    Hur har ert fiskeår varit?

  • #2
    Grattis till kilosborrarna och PB:et!

    Mitt fiskeår har varit intensivt kan man säga. Min sambo har nog inte sett mig så mycket i år…det började med ett gädd-PB på första fisketuren för året, 4,2kg, inte så mycket men så har jag inte hållit på så länge heller. Därefter har det varit en massa bom-pass i dessa j-vla stockholmssjöar. Som tur är kunde jag tillbringa många veckor i Småland med intensivt fiske. Där tog jag Borre-PB, med den smått harmfulla siffran 0,99 kg. Hade denna borre bara fått i sig en ynka droppe vatten till hade jag knäckt kilosgränsen…jag har lyckats hitta en bra sjö i Stockholms området iaf, norra delen, dock typ en timme hemifrån så inte optimalt alls.
    Utöver det har jag verkligen upptäckt att gäddfiske är den klara favoriten för mig. Det är ju bara så jävla kul när det hugger på jerk. Dock stör det mig att jag inte har en egen båt. Har inte förlikat mig med att fiska gädda från min uppblåsbara kajak, likadan som TiSo har. Så nu håller jag på och ställer mig i kö för båtplats på alla tänkbara ställen i stockholm, Mälaren. Jag är dock inte särskilt optimistisk till att få en båtplats. Har även påbörjat förarintyg, och kanske går vidare med kustskeppare på skojs skull. Utöver det försöker jag nu fiska havsöring, vilket går sådär…mitt fiskande har blivit något av en besatthet i år, jag är än mer såld på detta efter detta år. Fortsätter det så här kanske jag inte har någon sambo vid samma tidpunkt nästa år

    Nästa år har jag förhoppningsvis en egen båt, kan fiska mer gös och även köra mera jerkfiske mot abborre. Gädda hoppas jag på att nå åtminstone över 6kg gränsen.

    Kommentera


    • #3
      Så gött o höra lite hängivna fiskerapporter.
      Heder att leverera 0.99 kg . Har ju hänt att det skarvas och läggs till eller dras ifrån i vår bransch.
      Mitt fiske är ngt annorlunda till formen men innehållet är likt.
      Fiskar efter öring från land, alltid havet . Året avslutat på hemmaplan men det blir en liten sväng till Danmark - Bornholm I början av december. Det finns riktigt stora öringar där men precis som på alla lokaler där man jagar stora fiskar så är det aldrig enkelt.
      Mitt år var lite magert , både vad det gäller antal o storlek.
      Men 2022 kommer bli kanon , eller hur?
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Inför 2022 har jag lite funderingar.

        Dels funderar jag på att lite oftare prova andra sjöar än hemmasjön. Om jag undantar Lapplandsturen så tror jag att jag i år fiskat i andra sjöar 3-4 gånger. Samtidigt är det svårt att hoppa över hemnasjön, dels för att jag vet att det vid rätt tid finns en hygglig chans att få stora abborrar där, dels för att jag vid det här laget känner till varenda kvadratmeter av sjön.

        En annan fundering jag har är att kanske börja fiska lite gädda igen på hemmaplan och då utan ambition på PB, det tåget har nog gått för länge sedan i Stockholms-sjöarna.

        Får se vad det blir, hur som helst ser jag fram mot ett fantastiskt fiskeår 2022!

        Kommentera


        • #5
          Har knappt fiskat nåt alls i år.
          Nån månad under semestertiden, och nån gång med 6 åringen.
          Måste bli mer under 2022, men prioriteringen blir svår mitt i småbarnsåldern.
          Sen blir man nog bekvämare med åldern
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Har knappt fiskat nåt alls i år.
            Nån månad under semestertiden, och nån gång med 6 åringen.
            Måste bli mer under 2022, men prioriteringen blir svår mitt i småbarnsåldern.
            Sen blir man nog bekvämare med åldern
            Men för h-e, du har knappt fiskat och ändå ligger du på en betryggande 1:a-plats i abborrfemman, jag är kränkt :-)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

              Men för h-e, du har knappt fiskat och ändå ligger du på en betryggande 1:a-plats i abborrfemman, jag är kränkt :-)
              Ja jag ber om ursäkt för det, du är mer värd den platsen helt klart. (ingen ironi)
              Men, jag råkar ha några bra ställen och har hittat koden där sen några år tillbaka.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                Ja jag ber om ursäkt för det, du är mer värd den platsen helt klart. (ingen ironi)
                Men, jag råkar ha några bra ställen och har hittat koden där sen några år tillbaka.
                Ha ha, nja jag är nog inte mer värd den platsen än någon annan. Även om man har några bra platser så måste man ju kunna fiska också och det kan du uppenbarligen...

                Kommentera


                • #9
                  Mitt år har väl varit ganska mycket fiske. Jag har fiskat i 31 sjöar i år. Jag har ca 30 nätter i tält(Bowen, man blir inte bekvämare med åldern).Tycker jag haft lite tyngre i år än förra året ändå har jag fått säkert över 20 abborrar över kilot med topp på 1200. En gädda runt 5.5 kilo och en gös på 3,7 kilo.

                  Höjdpunkter:

                  3 kilos gösen i ån 5 minuter från där jag bor, på tredje kastet.

                  När jag och min son hade årets dag vid min syster landställe. På 4-5 h fick vi ca 100 abborrar ingen under 34 cm största 42. De högg på allt. Vi stod parkerade med båten på samma plats hela tiden.

                  Kvällen i solnedgången vid min sk hemmasjö, när jag på en vobbler tog årets största abborre och klockan 6 på morgonen dagen efter tog samma fisk på jigg.

                  Veckan i Hotingsjön, drömmen om en kloss gick inte i uppfyllelse. Men alla trevliga människor jag mötte som bjöd mig på fika, nybakat tunnbröd och sa nästa gång du kommer parkerar du på gårn, även om vi inte är hemma. Det flesta människor är vänliga, det ska man inte glömma.

                  Veckan i nordligaste Jämtland med barnen. Vilket väder och vilka öringar och rödingar vi fick.

                  Mesta fisket har skett från min Hobie kajak som jag tycker är helt fantastisk att glida runt på. Kommer fortsätta utforska sjöar med den plattformen.

                  2022: Måste tillbaka till favorit landet Norge, där jag tillbringat mycket tid och fiskat ända sen jag var barn.
                  Fokus abborre men ska öka på gös fisket. Gädda tycker jag helt enkelt inte är så kul. Och som sagt någon ädelfisk vecka/veckor blir det ju.

                  Sen kanske man ska pröva på att fiska med någon annan också. Skulle ju kunna vara kul att byta bra vatten.

                  Fish on!


                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                    Mitt år har väl varit ganska mycket fiske. Jag har fiskat i 31 sjöar i år. Jag har ca 30 nätter i tält(Bowen, man blir inte bekvämare med åldern).Tycker jag haft lite tyngre i år än förra året ändå har jag fått säkert över 20 abborrar över kilot med topp på 1200. En gädda runt 5.5 kilo och en gös på 3,7 kilo.

                    Höjdpunkter:

                    3 kilos gösen i ån 5 minuter från där jag bor, på tredje kastet.

                    När jag och min son hade årets dag vid min syster landställe. På 4-5 h fick vi ca 100 abborrar ingen under 34 cm största 42. De högg på allt. Vi stod parkerade med båten på samma plats hela tiden.

                    Kvällen i solnedgången vid min sk hemmasjö, när jag på en vobbler tog årets största abborre och klockan 6 på morgonen dagen efter tog samma fisk på jigg.

                    Veckan i Hotingsjön, drömmen om en kloss gick inte i uppfyllelse. Men alla trevliga människor jag mötte som bjöd mig på fika, nybakat tunnbröd och sa nästa gång du kommer parkerar du på gårn, även om vi inte är hemma. Det flesta människor är vänliga, det ska man inte glömma.

                    Veckan i nordligaste Jämtland med barnen. Vilket väder och vilka öringar och rödingar vi fick.

                    Mesta fisket har skett från min Hobie kajak som jag tycker är helt fantastisk att glida runt på. Kommer fortsätta utforska sjöar med den plattformen.

                    2022: Måste tillbaka till favorit landet Norge, där jag tillbringat mycket tid och fiskat ända sen jag var barn.
                    Fokus abborre men ska öka på gös fisket. Gädda tycker jag helt enkelt inte är så kul. Och som sagt någon ädelfisk vecka/veckor blir det ju.

                    Sen kanske man ska pröva på att fiska med någon annan också. Skulle ju kunna vara kul att byta bra vatten.

                    Fish on!

                    Roligt att läsa, vilket år du verkar haft. Och 31 sjöar, fantastiskt!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X