Mothugg: Laxfiske i Landsort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg: Laxfiske i Landsort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mothugg: Laxfiske i Landsort

    Insänt av: Alessandro
    Belönas med bete från Trumman.com

    "Jag, min bror Seb och Krokko hade bestämt oss för att fiska lax i landsort söndan den 20:e maj, Krokko och jag vigde lördan åt att fiska gös i en vindskyddad sjö, vi såg molnen forsa förbi på himlen och jag undrade för mig själv, hur skall det gå imorgon?

    Efter några timmar bakom elmotorn så smällde det på något annat än dom smågäddor som Krokko fick innan och Krokko drillade upp en gös på 5å6 som jag fick håva, krokarna fastnade i håvgarnet med det var aldrig nån fara att vi skulle tappa den. Glada och uppspelta så bröt vi fisket nån timma senare utan mer fiskkontakt, jag fick gå tomhänt ifrån sjön, men var riktigt glad ändå, trolling är enligt mitt tycke så nära en lagsport man kan komma i fiske, inte bara den som gör mål som är delaktig i segern när ett lag vinner.

    Under söndagsnatten så fick Krokko ont i ryggen och guppa omkring på landsort var inte att tala om, så han fick kasta in handduken, något han sällan gör när det är fiske på gång. Väl nere på bryggan i Nynäshamn så mötte vi vår skeppare för dagen, Daniel (som har en Örnvik 630), jag och brorsan fick varsitt sjösjukepiller, jag äter aldrig på sjön när det gungar, så jag hade laddat för fisket kvällen innan med att äta rejäl mat. Krokko vinkade av oss ifrån bryggan och önskade oss skitfiske.

    Efter att ha kört i ungefär en halvtimma i motsjö så började Daniel och jag att rigga ut båda pulkorna som vi satte 3 spön på varje, ett inlinespö längst ut, sen vanliga trollingspön, dessutom 2 spön på djuprigg och sen 3 andra spön utan pulkor.

    Efter att vi kört i cirka två timmar så kom det en stor segelbåt i full fart akterifrån i vinden som ligger på runt 12 m/s och körde motsjö med fulla segel, dom var otäckt nära vår båt och girade styrbord, men alltför snävt så dom nästan klippte styrbordspulkan, istället så fastnade 3 skedar i deras köl på dom spön som sitter på den pulkan , jag och skepparn fick slänga oss över spöna och rädda dom innan dom for överbord, vi lyckades rädda spön och ganska mycket lina, men 3 skedar försvann.

    Nu var det komplett kaos i båten på styrbordssidan låg det spön slängda på durken huller om buller, precis när vi funderade på att veva in styrbordspulkan eller inte så börjar rullen på inlinespöt på babordssidan skrika, mitt i röran stod jag nu och drillade fisk, 20-30 sekunder senare så börjar ett annat spö som ligger ner i durken att skrika, dubbelhugg, mitt i allt trassel så går den laxen som verkar vara betydligt starkare än den jag har på rakt neråt och linan går in i propellern, snapp, 4:e skeden borta för dan.

    Laxen jag har på går mest och spänner, efter tio minuter ser vi den för första gången, den är fin säger skepparn säkert en 7:a, för mig är den bara S-T-O-R, fem minuter till går och skepparn lyckas med ett akrobatnummer håva laxen, väl på durken så lossnar kroken.

    Precis som när skepparn lagt laxen i lådan så går linan ifrån styrbordspulkan rakt in i propellern, snapp säger det. Efter att ha fiskat upp pulkan och trasslat färdigt så väger vi och fotar fisken, 10å6 väger den.



    Resten av dan går i sakta mak, enda fiskkontakt vi har är en näbbgädda som klipper en sked, min favoritfisk på lätta grejor med vadare, på tunga trollinggrejor så är dom inte lika roliga.

    Av Alessandro"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    härlig läsning lite synd på sumpade fiskar men så är fiske ,man vet aldrig hur det går

    Kommentera


    • #3
      Tack och bock, jo, sumpa fiskar är del av sporten, synd bara när man får "hjälp" av andra båtar, man hade ju haft större chans att klara hem den om spöt inte legat på durken utan varit i sin spöhållare...
      Senast ändrad av Alessandro; 2007-07-01, 05:03.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

      Kommentera


      • #4
        Kul läsning och grattis till 10:an!
        http://nypanfishingteam.blogg.se/

        Kommentera


        • #5
          Roligt läsning! Kul att ni lyckades bärga en stor lax trots massa strul.

          Kommentera


          • #6
            Zonker, jo, lite plåster på såren var det allt, tänk om allt hade gått snett,
            skeppar´n i spat och man står där med en lax på, vilken mardröm.
            Durden, tack för dom vänliga orden.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

            Kommentera


            • #7
              Lite sommar trolling är alltid trevligt, gillar man karpfiske så tror jag att man även gillar fettfene trolling. Finns lite likheter tex väntan vid spöna och det plötsliga utraset av lina vid napp samt kraften i fisken när den väl är på kroken.

              Roligt med det lilla extra av misär och elände runt fisket. Grattis till 10:an

              Kommentera


              • #8
                Vet inte om det var så skoj, skeppar´n jackade upp ena tummen, 0,5 mm nylon som skar rakt in, då vi räddade 3 spön ifrån att åka i spat.
                Hörde att ett par helger efteråt så var det en segelbåt som lyckades med konststycket att kapa alla linor för 3 trollingbåtar på raken.
                Karp har jag bara dragit av linan på en gång som barn vid sjön Laggio Di Maggioro i Italien, man såg dom komma farande i små grupper och sen vek av för den flötmetade maggoten, sen ångrade sig en och vände, såg hur den sög i sig maggoten, karpen vägde väl 2-3 kilo. Man såg fisken hela tiden, även när den drog av linan.
                Senast ändrad av Alessandro; 2007-07-02, 11:13.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                Kommentera


                • #9
                  Bra skrivet! En tiokilos lax låter som en bra avslutning på en härjig dag på sjön!
                  _______________________________________
                  De morgenstond heeft goud in de mond

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för dom vänliga orden, avslutning var det väl inte direkt, vi körde 6 timmar till innan hemfärd.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X