3st över tio på en dag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3st över tio på en dag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 3st över tio på en dag

    För en vecka sedan så blev vi nollade under en fisketur som vi trodde skulle bli den sista för i år i öppet vatten, med frysna linor och tunn is på sjöarna är det svårt att fiska. Men något hände, vädret blev varmare och förutsättnigarna för fiske blev bättre.

    Efter att ha pratat med Robert flertalet gånger så fick jag frågan om jag ville följa med på en tur. Inget svårt val och valet ångrar jag inte i efterhand. Vi lämnar hans hem tidigt på morgonen och väl framme vid sjön trailas båten ner och packas med alla tänkbara saker. Robert styr båten till dagens fiskeplats, under tiden riggas spöna för flötestrolling med död sik vilket kommer visa sig vara riktigt hett denna dag. När allting är i vattnet så börjar väntan på att något ska hända. Efter en stund så har robban tagit två stycken men ingen är över fem men inte allt för långt under heller, de krokas av i vattnet.

    Tillslut blir det då min tur, tar spöet med paravanen och den felvevade rullen och gör mothugg. Det måste ha varit det sämsta mothugget någonsin i världshistorien men turligt nog sitter den och efter en inte allt för dramatisk fight så ligger den i håven.
    -Den är över tolv hör jag robert säga. Efter att ha mätt och vägt den noga så visar det sig att den är på hela 123cm och 12.6 kilo! En fördubbling utav det gamla PB:et är ett faktum och andra gäddan över 100cm är tagen och det bästa av allt var att klockan inte ens hade slagit nio.

    Click image for larger version

Name:	IMG_4399.jpg
Views:	1
Size:	481,1 KB
ID:	1804622

    Click image for larger version

Name:	IMG_4393.JPG
Views:	1
Size:	351,8 KB
ID:	1804625

    På med ny sik och ut med grejorna igen, robert fortsätter att få någon mindre innan det blir min tur igen. Den här gången med en utrustningen som jag är mer bekväm med och motthugget blir bra denna gång. Känner direkt att denna också är en finare gädda och robert kan håva gäddan efter att den har gjort några kortare rusningar i det kalla vattnet. Den är helt klart kortare än min förra gädda under dagen men kan den vara över tio?
    -Robert säger 10,2 och han är inte långt borta med sin gissning, efter vägningen så visar den 10,1. Andra tian för dagen och andra tian i mitt liv. Längden var 105 cm.

    Click image for larger version

Name:	IMG_4411.jpg
Views:	1
Size:	498,5 KB
ID:	1804621

    Click image for larger version

Name:	IMG_4408.jpg
Views:	1
Size:	516,6 KB
ID:	1804620

    Robert fortsätter att ta någon kring fem och vi missar något hugg innan ännu en tia vill smaka på en sik. Denna gång på roberts spö, gäddan simmar runt och kämpar på nere i vattnet innan jag får äran att håva en fin gädda med en längd på 109cm och en vikt på 10,6kg.

    Click image for larger version

Name:	IMG_4420.jpg
Views:	1
Size:	466,7 KB
ID:	1804623

    När sikarna tar slut så tar även dagen slut och vi åker hem med två leenden, ett större än det andra. En otrolig dag som jag inte kan förstå nu och förmodligen inte på en lång tid framöver.

    Stort tack för att jag fick följa och uppleva en ruggigt bra fiskedag som jag sent kommer att glömma!

  • #2
    Varsegod Lycka för mig med att få guida ens livs första över 10. Lägger kanske upp lite filmer sen

    Kommentera


    • #3
      Helt otroligt! Stort grattis!

      Kommentera


      • #4
        fyfan vad härligt. Stort grattis.

        Kommentera


        • #5
          Satan i gatan! grattis som fan

          Kommentera


          • #6
            Så underbart, precis vad jag drömmer om och säkert fler, undrar om man någon gång i livet får uppleva detta, stort grattis!

            i våras så höjde jag mitt pb från dåvarande 4,7 till 10,2, sjukt kul, men att lyckas plocka två fetingar på samma dag, fint!

            edit: Så sjukt härlig bild när första gäddan försöker ge dig en rejäl örfil
            Senast ändrad av C4rlsson; 2010-11-01, 23:56.
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

            http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

            Kommentera


            • #7
              Vilken upplevelse... Stort grattis!
              Min hemsida för Nettel-Laken!
              http://nettelbaits.se/

              Min fiskeblogg!
              http://nettelbaits.nettelbaits.se/

              Kommentera


              • #8
                Satan va kul läsning! Snygg höjning med PB nästan orättvist :-)
                Senast ändrad av mobetahl; 2010-11-01, 23:31.

                Kommentera


                • #9
                  grymt! grattis=)

                  Kommentera


                  • #10
                    Coolt Stort Grattis

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X