Från noll... till Specimenfiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Från noll... till Specimenfiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nice att ni gillade den, jo vi gör fiskefilmer/klipp på sådant vis som vi själva vill att fiskefilm ska vara, det är 2011, krävs mer än lugna panoreringar & flöjtmusik för att en tittare (som tex jag) ska känna att ett program är intressant.

Tackar Löwa, det uppskattas. Ju fler tittare ju större projekt och engagemang blir det av naturliga skäl såklart. Jag ser verkligen fram emot 2011 säsongen då det ska bli mer film, större, bättre & roligare med all fokus på att hela tiden överträffa den förra filmen.

Mvh

Lubbe
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Finfin film, gillar hur du gör filmer!

Va fiskarna inplanterade i ''Carp paradise''?

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Tjena "Pojkenmekepsen", tack för det, ska fortsätta i den andan.
        Precis som i Rainbow lake, Montana lake, abey... och allt va de nu heter så är även carp paradise en sjö där karpen vid något tillfälle varit isläppt. Skillnaden med en del andra sjöar är väl kanske att det funnits "vild" karp där innan som fortfarande går att fånga. Så japp, inplanterat, precis som överallt (även på många ställen i Sverige, vid någon tidpunkt)

Mvh

Lubbe
        sigpic
        www.fkpgear.com
        Fiskkonservator.se

Kommentera

Tack Azphyxia. Nej det stämmer. Rent tekniskt så är man en specimenfiskare bara man kört riktat fiske efter minst 2 olika arter (artfiskare). I denna filmen tex, så fångar jag 3 st olika arter. Men hur som helst så har benämningen "specimenfiske" mer och mer förknippats med mestadels karp, sutare, braxen mm... är man då karpfiskare, så går man av någon anledning under "specimenfiskare". Tror inte det finns några regelrätta bestämmelser kring detta uttryck, men det är såhär jag förstått det som... Någon som har mer tankar kring den frågan så dela gärna med er.
          sigpic
          www.fkpgear.com
          Fiskkonservator.se

Kommentera

Tycker dina filmer håller lika bra eller bättre klass än de fiskeprogram som visas i svensk tv.

Kommentera

Bra film! Prylar är alltid roligt, men jag kan samtidigt se det fina i att knyta an till det traditionella som Chris Yates i "A Passion For Angling". Jag vill inte att det ska vara för modernt utan man ska känna att man är arvtagare till de som fiskade på samma plats som en själv femtio år tidigare. Personligen gillar jag kontinuiteten i att införskaffa en turmössa och jacka som man kör säsong efter säsong istället för att rätta sig efter senaste produktkatalogen.

Vad gäller definitionen av en specimenfiskare så tänker jag på en person som följer årstiderna och behärskar flera olika fisketekniker för att kunna fånga stor fisk inom flera arter. Det är en strateg som inte förlitar sig på slumpen utan ser fisket som en lång lärdomsprocess där mer kunskap betyder större chans att fånga större fiskar.
              [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Specimenfiske handlar om att fiska efter de största exemplaren av varje art. Det är här viktigt att både fiska i vatten med tillräckligt stor fisk och använda metoder anpassade för den art man fiskar efter. Viktigt är också att fiska efter de olika arterna under den tid på året då det är störst chans att fånga en stor fisk, vilket varierar beroende på art.

För att bli en bra specimenfiskare krävs därför en stor grundläggande fiskeskicklighet, men också en stor kunskap om olika arters vanor och beteende. För att lyckas med flera olika arter krävs det dessutom stor flexibilitet och timing. Allt detta gör att specimenfisket är ett av de mest krävande, omväxlande och intressantaste sätten att bedriva sportfiske på.
                sigpic

Kommentera

schysst som tusan Lubbe! riktigt underhållande och "down to earth" med bloopers och annat kul inbakat. jag skulle gärna se fler och dessutom tänka mig att köpa ett par längre filmer av dig om du skulle få för dig att göra något sådant. =)
                  synd att folk inte kan hålla sig från att larva sig med att gnälla på språkbruket (såg någon kommentar på tuben).
                  hoppas du vill producera mer av detta iaf, ett bra tillskott på fiskefilmsmarknaden skulle det helt klart vara.

sigpic

Kommentera

Kul att höra att du gillade den Danne! Vi fortsätter så hela året (städar kanske lite mitt språk för att det ska passa även de som är känsliga för vibrationer i luften som etablissemanget påstår vara ofina..hehe... nej men lite trevligare blir det om jag sätter tyglar på min tunga) och hoppas på en dvd om specimenfiske/karpfiske i Sverige och utomlands till nästa år.

Mvh
                    Lubbe
                    sigpic
                    www.fkpgear.com
                    Fiskkonservator.se

Kommentera

Inte sett detta förrän nu men det var extremt roligt måste jag säga! Blev tvungen att se den på TVn när jag såg vilken kvalitet det var
                      Ser fram emot nästa projekt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av målaren63, 2021-06-22, 20:32
                      28 svar
                      3 038 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Startad av Zympan, 2026-06-03, 13:53
                      1 svar
                      187 visningar
                      0 gillar