Min största gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min största gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min största gädda

    Var ute för 2 år sedan i en liten sjö just utmed vårt sommarställe i småland , jag då 13 år och min bror 10 fiskade lite små snipor och abbore med lätta haspel och småspinnare , sjön är som djupast kring 2 meter och den är inte mycket större än en redig gäddvik, ändå har det tagits flertalet gäddor över 10 kg , sjön är ganska igenvuxen och på den tiden tänkte jag alltid att gäddan står i vassen så man körde gärna fram båten bara nån meter ifrån och drog korta kast , men iallafall vi hade varit ute cirka 2 timmar och dragit några mindre fiskar , när min bror började bli less ,
    - Det finns ju ingen fisk nu åker vi hem och fikar , varpå jag svarade ,
    - Vänta skall bara kasta ett par kast till , detta var en varm juli dag så inte optimalt direkt på grunt vatten men jag la iallafall iväg ett kast just vid vasskanten med en liten rödvit spinnare, när jag vevat hem betet och skulle just lyfta upp det , så kommer en för mig enorm gädda och klipper spinnaren , med mina lätt haspel grejjor tar fighten cirka 10 minuter innan jag kan landa en fin sommargädda , och min största gädda ! vi stod med båten så nära stugan så vi skyndade oss upp för att fota det då vi inte hade med oss kamera ut. ( inte jättebra att ta upp gäddan på bron för fotografering men som sagt jag var 13 år ) vi hade ingen våg hemma så pappa frågade om vi skulle ta med han bort till närmsta granne för vägning men redan då hade jag börjat med catch&release så jag ville ner med madamen i vattnet så fort som möjligt så det blev ingen vägning, har tippat på kring 7kg ,vad tror ni? jag var cirka 170cm på bilden så ni får en liten humm om hur stor gäddan är smått för dom flesta men blev otroligt glad och det väckte mitt fiske intresse ännu mer och har insett än mer hur viktigt det är att vi släpper tillbaka all gädda!
    nu siktar jag på större och då också invägd! skitfiske på er!Click image for larger version

Name:	69546-m.jpg
Views:	1
Size:	94,5 KB
ID:	1807263
    Senast ändrad av Jeppe24; 2011-09-04, 12:22.
    Tackohej leverpastej :}

  • #2
    Skulle gissa på drygt 5kilo..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
      Skulle gissa på drygt 5kilo..
      lugn nu har fått flera gäddor över 5 och denna var bra mycket större!
      Tackohej leverpastej :}

      Kommentera


      • #4
        Svårt att gissa men den ser ju ut att vara i bra kondis och säkert runt 100cm, kanske något längre.
        Jag tippar någonstans mellan 6-7.5kg.

        Stort grattis till ett nytt PB och en riktigt fin gädda! Tro mig, en gädda runt 7kg är det många som bara drömmer om. Ingen här tycker en sådan gädda är liten, oavsett om man fått en som väger 10kg mer...

        Kommentera


        • #5
          6-6,5 skulle jag tro, fin fisk!

          Kommentera


          • #6
            Eftersom du säger att du är 170cm på bilden så måste ju gäddan vara över 100cm tycker jag det ser ut som. Skulle gissa på runt 7kg. Grattis till en fin fisk!
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • #7
              Härlig historia och grattis till ett fint pb och framför allt ett minne som du aldrig kommer att glömma. Sådana är ovärdeliga.

              Skitfiske på dig!
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jeppe24 Visa inlägg
                Var ute för 2 år sedan i en liten sjö just utmed vårt sommarställe i småland , jag då 13 år och min bror 10 fiskade lite små snipor och abbore med lätta haspel och småspinnare , sjön är som djupast kring 2 meter och den är inte mycket större än en redig gäddvik, ändå har det tagits flertalet gäddor över 10 kg , sjön är ganska igenvuxen och på den tiden tänkte jag alltid att gäddan står i vassen så man körde gärna fram båten bara nån meter ifrån och drog korta kast , men iallafall vi hade varit ute cirka 2 timmar och dragit några mindre fiskar , när min bror började bli less ,
                - Det finns ju ingen fisk nu åker vi hem och fikar , varpå jag svarade ,
                - Vänta skall bara kasta ett par kast till , detta var en varm juli dag så inte optimalt direkt på grunt vatten men jag la iallafall iväg ett kast just vid vasskanten med en liten rödvit spinnare, när jag vevat hem betet och skulle just lyfta upp det , så kommer en för mig enorm gädda och klipper spinnaren , med mina lätt haspel grejjor tar fighten cirka 10 minuter innan jag kan landa en fin sommargädda , och min största gädda ! vi stod med båten så nära stugan så vi skyndade oss upp för att fota det då vi inte hade med oss kamera ut. ( inte jättebra att ta upp gäddan på bron för fotografering men som sagt jag var 13 år ) vi hade ingen våg hemma så pappa frågade om vi skulle ta med han bort till närmsta granne för vägning men redan då hade jag börjat med catch&release så jag ville ner med madamen i vattnet så fort som möjligt så det blev ingen vägning, har tippat på kring 7kg ,vad tror ni? jag var cirka 170cm på bilden så ni får en liten humm om hur stor gäddan är smått för dom flesta men blev otroligt glad och det väckte mitt fiske intresse ännu mer och har insett än mer hur viktigt det är att vi släpper tillbaka all gädda!
                nu siktar jag på större och då också invägd! skitfiske på er![ATTACH=CONFIG]33346[/ATTACH]
                Hej Jesper "Jeppe 24" S.;

                Tack för en fin Gäddstory samt bild av två, unga och glada Gäddfiskare med Stor Gädda.

                Go for the Next Big One!

                Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-09-10, 13:26.

                Kommentera


                • #9
                  Redig bit och ja runt 6-7kg skulle jag tippa svårt att säga

                  Kommentera


                  • #10
                    6-7 kilo skulle jag gissa. Grattis till en fin fisk. Personligen har jag inte kommit upp över detta år.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X