Fiskehelg Blekinge/Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskehelg Blekinge/Skåne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskehelg Blekinge/Skåne

    Hejsan alla glada fiskare!
    Hoppas ni är på hugget för jag och några vänner behöver lite tips!

    Innan alla viktiga förståsigpåare börjar klaga på att vi är oseriösa så ber vi om hjälp med de möjligheterna vi har...


    Nu till helgen tänkte vi ta en hel helg med fiske! Vi har tält men är tre fattiga studenter så ekonomin är kraftigt begränsad!
    Fisket vi är ute efter är i första hand Gädda!
    Vår utrustning är följande:
    Spinnfiske, haspel
    ett stort utbud drag i olika färger

    Som ni ser så har vi alltså ingen båt! Vi tänkte mest ta det som en friluftshelg Fredag-söndag, och bo i tält under tiden, tips på bra sjöar där fiskekort ej krävs eller är väldigt billigt, ställen längs med kusten där man kan stå från land och fiska och helst där man kan tälta också!
    Området vi tänker oss är väl Karlshamn, Olofström, Ronneby, Karlskrona, Kristianstad, Tingsryd och runt omkring något sådant! men är även öppna på förslag på ställen cirka 1-1,5h ifrån Karlshamn som är vårt startpunkt!

    Hört en hel del om Karlskrona skärgård? hur ser det ut med möjligheter där?


    SÅ sammanfattningsvis!

    Vart skall vi bege oss om vi vill fiska främst gädda, men även all annan fisk? fiskekort, nej endast om det är väldigt billigt, vi har ingen båt! vi skall tälta! finns det någon billig båt att hyra? tips?

    Tack på förhand!!

  • #2
    Hej på er grabbar!
    Jag skulle nog rekommendera området runt Eriksberg öster om Karlshamn. Det är havet det handlar om, och där brukar finnas gädda. Det finns ett område utanför Eriksbergs vilthägn som kallas för Eriksbergs stränder, någon form av naturreservat. Bitvis ganska snårigt och igenväxt, men finns fina ställen att fiska ifrån.
    Finns en vandringsled in i området som är ca 6 km, börjar vid en parkering man når via Matvik och Södre Mark.

    Ni kommer inte in med bil i området, så ryggsäck med tält och fiskeprylar är en fördel.
    Men vackert område, chans att se viltet genom stängslet till hägnet, och borde kunna ge fisk, en lång sträcka att fiska av, med olika förutsättningar.

    Ni kommer inte åt att fiska i Maraviken där Gäddfeber spelades in, men väl i vattnen utanför.

    Skitfiske på er....

    Tittar in senare idag, så hör av er om ni vill ha närmare beskrivning och tips......
    Senast ändrad av sparetime; 2013-07-05, 07:37.

    Kommentera


    • #3
      Kan ju lägga till att där finns inte tillgång till färskvatten, minns inte om det ens finns torrdass vid parkeringen? Så ni får ta vara på er själva, är ni vana frilufsare funkar det säkert bra, men är ni helt gröna på uteliv kanske det är ett sämre val? Men vädret ska ju bli fint i helgen.... så förutsättningarna för en lyckad helg är ju goda...

      http://kartor.eniro.se/m/nGIyf

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipset!
        hade dessvärre ingen möjlighet att komma ut på nätet innan vi åkte... Det blev Karlskrona skärgård! fisket var dock väldigt dåligt just där vi var, 2 gäddor var allt jag fick, men mina kamrater fick inte en enda fisk!
        Men vi planerar redan nästa resa och ska ta och kolla upp detta stället du tipsade om!
        Jag är aktiv inom det militära så ska nog inte var någon fara att leva på naturen och ta hand om sig själva! det fick vi för övrigt göra i Karlskrona också och det gick bra förutom mina två skitnödiga polare som ej ville fribajsa! men en annan är ju van från militären!

        en vägbeskrivning skulle vara väldigt uppskattat!

        Tack på förhand kompis!

        Kommentera


        • #5
          Från Karlshamn tar du gamla vägen mot Ronneby enklast. Kör förbi krysset mot Hällaryd och vid Trensum tar du höger mot Matvik. Fortsätt rakt söderut. När du närmar dig kusten får du ett vattendrag på vänster sida, det ska du över och jag tror det är skyltat mot Eriksbergs stränder, naturreservat eller något liknande. Grusväg som du åker fram till en parkering. Se kartan på enirolänken så missar du inte några svängar.

          Sen kanske man inte kan förvänta sig att gäddfisket är som på våren, men mer än två på en hel helg borde vara möjligt.

          Skitfiske

          Kommentera


          • #6
            I Farlången utanför Sibbhult kan ni hyra båt för 50:- om dagen tror jag. Fiskekortet är typ 25:- om dagen. Finns ett bra vindskydd vid båtplatsen med grillplats. Finns en del gädda, gös och abborre. Inga monster kanske, men fisk finns.
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

            http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
            3 svar
            159 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg S.K fishking  
            Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
            1 svar
            248 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg tonyex
            av tonyex
             
            Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
            9 svar
            770 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cosmoz 08  
            Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
            12 svar
            588 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
            0 svar
            130 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
            Arbetar...
            X