En fråga om "kräftabborrar" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om "kräftabborrar"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En fråga om "kräftabborrar"

    Hej!
    Abborrar med röda prickar på magen, kraftigt röda fenor, så kallade kräftabborrar.
    Jag har under sommarens satsning på abborre stött in i dessa varianter som starkt skiljer sig i färgsättning mot annan abborre i samma sjöar.
    Det jag undrar är om dessa abborrar kan ha fått sitt pigment ifrån mindre kräftdjur (eventuellt som sekundärföda efter att ha frossat i fisk som i sin tur frossat kräftdjur).
    Jag fiskar i ett område som hyser stora mängder R.Mysis (pungräkor) och dessutom andra glacialrelikta kräftdjur, men inte skall hålla varken flod eller signalkräfta.
    Frågan jag ställer mig är om pigmentet kommer från föda som i sin tur mumsar Mysis eller om det faktiskt finns ett okänt bestånd av flod eller signalkräfta i dessa vatten? Kan pigmentet från Mysis "hoppa" via betesfisk?


  • #2
    Jag får ofta abborrar med mycket rött och gult i skärgården, där det bevisligen inte finns kräftor.

    Kommentera


    • #3
      Abborren äter den föda den hittar. Är det små räkor så slinker dom ner. Mysida kan bli mot 3 cm lång. Så abborren äter dom.

      Kommentera


      • #4
        Du kan ikke konkludere med at abbor spiser kreps basert på fargen.
        Som andre nevner kan disse fargestoffene komme fra diverse andre krepsdyr. Til sammenlikning har jeg hatt nettopp abbor og kreps i akvarium sammen i mange år, og aldri sett abbor spise en eneste kreps. Det har hendt at en abbor har plukket opp en kreps, men de spyttes fort ut igjen.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Intressant tråd!

          Har själv varit aningen skeptisk när diverse sportfiskeprofiler i valfri Youtube-kanal snabbt konstaterar "Detta är en riktig kräftätare!" eller "Denna borre har löja som huvudföda, syns tydligt på den avlånga formen..."

          En fråga, hur många har fångat abborre med kräfta i svalg eller mage? Löja och annan småfisk är ju vanligt och ibland är ju svalget proppat med småfisk. Känns inte lika vanligt att det sitter en kräfta där...

          Tror denna strikta indelning av abborrens diet till stor del beror på marknadsföringen av kräftimitationer och andra "creature baits". Dock inte avsiktligen, för så långt tror jag inte man lyckas tänka.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
            Intressant tråd!

            Har själv varit aningen skeptisk när diverse sportfiskeprofiler i valfri Youtube-kanal snabbt konstaterar "Detta är en riktig kräftätare!" eller "Denna borre har löja som huvudföda, syns tydligt på den avlånga formen..."

            En fråga, hur många har fångat abborre med kräfta i svalg eller mage? Löja och annan småfisk är ju vanligt och ibland är ju svalget proppat med småfisk. Känns inte lika vanligt att det sitter en kräfta där...

            Tror denna strikta indelning av abborrens diet till stor del beror på marknadsföringen av kräftimitationer och andra "creature baits". Dock inte avsiktligen, för så långt tror jag inte man lyckas tänka.
            Ofta är ju dessa abborrar fångade på något helt annat än en imitation av en kräfta också.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
              Intressant tråd!

              Har själv varit aningen skeptisk när diverse sportfiskeprofiler i valfri Youtube-kanal snabbt konstaterar "Detta är en riktig kräftätare!" eller "Denna borre har löja som huvudföda, syns tydligt på den avlånga formen..."

              En fråga, hur många har fångat abborre med kräfta i svalg eller mage? Löja och annan småfisk är ju vanligt och ibland är ju svalget proppat med småfisk. Känns inte lika vanligt att det sitter en kräfta där...

              Tror denna strikta indelning av abborrens diet till stor del beror på marknadsföringen av kräftimitationer och andra "creature baits". Dock inte avsiktligen, för så långt tror jag inte man lyckas tänka.
              Jag har fått abborre med kräfta i magen. Kräftorna är dock alltid små 4-5 cm. Alltid abborre över 5 hg. Som regel också på hösten.

              Tror det var Curt Lindé som skrev att i sjöar med kräfta tar abborren bättre på balansare under tidig vintertid. Ett påstående jag kan hålla med om. Sjöar utan kräfta får man hålla sig till vertikalare och myskor fram till mitten på februari.

              Kommentera


              • #8
                På 60- & 70-talet fanns det flodkräftor i sjön vid förädlarnas sommarstuga. Titt som tätt så fick jag abborrar som var svagt röda i köttet och lite rödare fenor som du beskriver. Dom smakade även kräfta. Det var speciellt abborrar på ca 3 hg o uppåt i vikt som åt kräftor. Ibland så hade dom osmält kräfta i magen när man rensade dom. Det var i en sjö n Aneby och den fick kräftpest -79.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  I samband med att kräftorna ömsar skal är de lätta att svälja för såväl ål, lake, abborre, gädda som dykande fåglar. Kräftorna skyddar sig då genom att gömma sig under stenar och rötter men de visar sig emellanåt och då löper de risken att bli uppätna.
                  Honkräftor vårdar ynglen en tid innan de ger sig av för att på egen hand söka föda. Dessa små kräftor blir ofta mat åt de predatorer som rår på dem vilket även inkluderar större kräftor. Jag har fångat abborrar med mindre flodkräftor i magen.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

                  Kommentera


                  • #10
                    I Tidan på 60- och 70-tal, innan kräftpesten, fick jag ofta abborrar med kräftor i magen, Jag har även fått det senare i andra vatten.

                    Frågan är intressant. I sjön där jag nu brukar fiska är köttet på de lite större abborrarna svagt guldrosa, medan det på de mindre är i det närmsta vitt när man filéar de fiskar man valt att ta hem. Huruvida färgskillnaden beror på kräftdiet kan inte jag avgöra däremot.

                    P.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stampe, 2007-02-05, 20:35
                    36 svar
                    23 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                    125 svar
                    15 221 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg blåvitt88  
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Henke E, 2023-03-08, 17:09
                    16 svar
                    773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Shad, 2023-05-16, 09:39
                    3 svar
                    357 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X