Minnkota 55 inkl batteri 12 V 110A - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minnkota 55 inkl batteri 12 V 110A

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minnkota 55 inkl batteri 12 V 110A

Säljes: Någon som är intresserad av en Minnkota Endura 50 elmotor inklusive 12 V 110 A batteri i marinbox (plast) samt snabbkopplingar till batteripolerna? Allt cirka 1 år gammalt, har användts 10 ggr. Prutat och klart, 3500 kronor
    richard@polymer.kth.se
    Senast ändrad av olsson73; 2006-10-01, 22:56.

Jag hade köpt den för två dagar sen! "#¤%¤# Jag borde boka den för min polare fure, jag vet att han vill ha en. Ja han kanske ser denna tråd strax..
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Elmotorn

Ok, du kan höra av dig på 0739843460. /Rille

Kommentera

Tja!

Har du kvar motorn?

Kommentera

svar

Visst, motorn är kvar. Priset för rubbet 3200 kronor. Jag sänkte något från 3500 då nypris på motorn tydligen gått ner rejält sen jag handlade. Motsvarande paket kostar nytt 3900 (motor) + 1000 (batteri) +150 (batteribox) + 120 (snabbkopplingar) = 5170...om jag räknat rätt.:-D
          Allt köptes nytt förra året och har körts ungefär 10 timmar i somras.
          Mvh Rille

Kommentera

Hur länge håller batteriet?
            Och vad är det för batteri?

Kommentera

Svar: Hur länge kan man köra på en elmotor.

Hej!
              Frågan har dykt upp tidigare så jag tänkte förklara prestanda, fördelar resp nackdelar med en sån här motor. Jag har en 4.80 plast styrpulpetbåt med 60 hk snurra bak. Jag skulle tippa på att den väger cirka 500 kg totalt.

En Minnkota 50 är vad jag vet den starkaste varianten av de sk Enduro motorerna och ska kunna dra en båt på 1150 kg. Jag har ingen aning om det funkar särskilt bra men den funkar iallafall på min båt.

Ungefär så här länge funkar det bra att åka på motorn när jag har nyladdat 12V 110 A batteri inkopplat enligt instruktionsboken:
              *Växelläge 5 - ger fart 4-6 knop 1.5-2 timmar
              *Växelläge 3 - ger fart 2-3 knop 3-4 timmar
              *Växelläge 1 - går sakt typ 1-2 knop, hur länge det att köra har jag inte testat.
              *Växelläge "back" - ...det vore ju kul..;-D

Givetvis så går det långsammare när man kört ett tag och på högsta växeln ligger man inte och kör på 4-6 knop efter en timme, kanske 2-3 knop...
              Jag bör dock tillägga att dessa värden är ungefärliga och gäller då man är ute när det är relativt lugnt väder, typ krusningar på havet och lite vind.

Således:
              Nackdelar:
              *Ladda batteriet varje gång.
              *Motorn drar givetvis snett då den oftast hamnar bredvid den stora motorn, dvs inte i linje med centrum på båten. Jag har upplevt det som struligt att ställa in den i ett visst läge för att sen bara låta den gå när man vill glida över fjärden på kvällen. Minsta lilla sidovind och du måste upp och korrigera riktningen. Pga detta bör du alltså ha motorn placerad så att den är mycket lätt att komma åt.
              *Om du har mycket vindfång på båten, dvs kanske en för som sticker upp högt pga av tyngre motor i aktern, så blir det mycket korrigering av kursen då det blåser.
              *5-6 sekundmeter...-glöm elmotor.
              *Denna motor kan inte användas som någon typ av backup, dvs om du får motorstopp i ytterskärgården. Du tar dig aldrig hela vägen hem, möjligen in till någon plats där du kan lägga till.

Fördelar:
              *När det inte blåser kan man glida runt och njuta obehindrat ett antal timmar utan det eviga puttrandet. Den är supertyst.
              *Den är lättmonterad, dvs snabb att sätta på plats och mycket robust.
              *Den är relativt billig. jmf med en 4-taktare.

Kan låta som om jag är överdrivet negativ men det är inte min avsikt, jag vill ju faktiskt kränga iväg den....men inte till någon som hamnar i samma situation som jag och inser efter 10 timmar att det borde köpts något annat. I mitt fall är det 2 orsaker till varför jag säljer. Det är sista punkten under "nackdelar". Jag har en 60 hk mariner från -88 och behöver en räddare om jag får motorstopp. Dessutom sticker fören upp ganska mycket på min båt, vilket gör att jag är extremt sidovindskänslig ute i skärgården på elmotor.

Om någon skulle fråga mig som bara kört el i 10 timmar...så skulle jag säga att en Minnkota 50 hör hemma på en Linder styrpulpetare som är lätt och låg. Användningen bör ske då det inte är särskilt blåsigt. Perfekt för insjöar, okej för skärgården. Grym för gäddvikar.

Kommentera

Motor såld.

..nu är den borta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Karlminator, 2015-04-05, 20:45
                8 svar
                5 884 visningar