En Cresent till.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En Cresent till..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    bra arbete...men en sak jag reagerar på är att det ser ut som att de flesta använder jäkligt tjock plywood när de bygger,ser ut som ni adderar onödigt mycket vikt....men kanske bara ser så ut...?
    Med ett platt skrov vill man inte flyga på vågtopparna..
    Golvet är av 12mm plywood tofterna 9mm balkarna under golvet dubbla 12or.
    Dom gamla tofterna var gjorda av 4mm plywood och dom var aldrig riktigt hårda.

    Kommentera


    • #52
      Hej hej. Ska börja på ett projekt när vädret tillåter men jag har en liten fråga. Om man har tillgång till billig eller gratis formplyfa kan man annvända det till tofter, akterspegel osv?????

      Kommentera


      • #53
        Formplyfa är ju gjord för att inte fastna i betongen, så jag vet inte hur bra polyestern fäster.

        Kommentera


        • #54
          polyn fäster,och tränger in,så oerhört mycket bättre på vanlig plywood.Men visst går det att plasta även på formplyfa, men det går åt mycket slipa först,och hårdslipat som fan att ta bort den bruna ytan....mycket enklare med vanlig plywood...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #55
            Då blir det vanlig plyfa, funkar 9mm till tofter osv. Tänkte köra 20 mm i akterspegel bara för att. tack för svaren

            Kommentera


            • #56
              9mm funkar...i sidorna räcker 4-7mm beroende på antal lager plast, ett kastdäck bör kanske vara av 12mm...
              själv gjorde jag akterspegeln av två stycken 12mm plyfa ihoplimmade med ett lager glasfibermatta och polyester i mellan....allt för styrkan...

              golvet i min är av 7mm och "balkarna" under av 9mm, kastdäcket är 12mm , betänk dock att ju tunnare plyfa desto fler bärande balkar och fler lager glasfiber...det går inte att ta genvägar,grejerna skall ju helst hålla också...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #57
                Visst plyfa e ett snabbt sätt att bygga på, men ja e glad att de i stort sett inte finns nån inplastad plyfa alls i min.. Djävulens påfund enligt mig att plasta in trä. Till tex tofter och sånt finns ju om man inte vill plasta vid sidan av mot formar tex divinycell och andra pvcskum skivor tt använda. Men visst, de e billigare och kanske enklare med plyfa. Men glöm inte redig luftning då!

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inlägg
                  Visst plyfa e ett snabbt sätt att bygga på, men ja e glad att de i stort sett inte finns nån inplastad plyfa alls i min.. Djävulens påfund enligt mig att plasta in trä. Till tex tofter och sånt finns ju om man inte vill plasta vid sidan av mot formar tex divinycell och andra pvcskum skivor tt använda. Men visst, de e billigare och kanske enklare med plyfa. Men glöm inte redig luftning då!
                  svårt med luftning om man plastar bägge sidor...speciellt i akterspegeln.Bättre då att plasta tätt så inte vattnet kommer in i trät....Och håller en båt med plyfa i 25-30-35 år innan den behöver en genomgång är ju inte det hela världen...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Ben Hur Visa inlägg
                    Då blir det vanlig plyfa, funkar 9mm till tofter osv. Tänkte köra 20 mm i akterspegel bara för att. tack för svaren
                    Tänkte på en sak....är det inte en Terhi du har....440? är det inte ABS plast i den....går dåligt att plasta på....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      svårt med luftning om man plastar bägge sidor...speciellt i akterspegeln.Bättre då att plasta tätt så inte vattnet kommer in i trät....Och håller en båt med plyfa i 25-30-35 år innan den behöver en genomgång är ju inte det hela världen...
                      Smaken e som baken.. Visst i akterspegeln e de ju inte aktuellt med divinycell.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 547 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 990 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X