Båtbygge, behöver lite hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtbygge, behöver lite hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sorry, finns inte en chans att jag kan montera ett toppmonterat:-(
    Fast jag förstår inte att du vill byta, det ser ju så bra ut ;-)
    (Kunde inte låta bli igen )
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Just rub it in boy...
      Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Nu sitter sista biten på plats. Nu är det bara att vänta de dryga 5 veckorna som rekommenderas för plasten att luftas innan man målar färdigt insidan. Börjar fundera på om det inte är värt att åtminstone lägga mattan på kastdäcket redan i år, höstfisk, halt.. kallt som f-n i vattnet. Har läst en massa olika tråda om olika sätt och teorier för att fästa matta i båt. Kan någon med praktisk erfarenhet ge ett konkret tips ? Ska man köra med kontaktlim över hela eller bara i kanten. Ska jag skita i kontaktlimmet och fästa med tryckknappar längst ut i kanterna (typ som man har på kläder) eller ska man skruva lister ? eller ska det vara kontaktlim OCH lister .Krymper mattan av fukten eller 'växer' mattan när man går på den eller håller den formen precis som den är när man köper den ? Hade tänkt inhandla på Bauhaus, verkar vara prisvärt och det ligger nära där jag bor. Sjukt många frågetecken nu =S
        Bifogade filer
        Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Lessen för ovanstående men jag kunde inte hålla mig.
          Matta vet jag några som satt fast med dubbelhäftande tape, vet dock inte vilken variant.
          //C

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
            Lessen för ovanstående men jag kunde inte hålla mig.
            Matta vet jag några som satt fast med dubbelhäftande tape, vet dock inte vilken variant.
            //C
            Inga problem, det hör till =) Its all in good fun !
            Ok, om det funkar med dubbelhäftande så underlättar ju det en hel det. Så länge det inte ser allt för schabbigt utefter ett tag

Kommentera

Inte den jag sett, såg fortfarande snyggt ut efter ett år iaf.
              //C

Kommentera

Du, COLE. Även om vi inte kunde byta reglage med varandra så är jag fortfarande riktigt intresserad av ditt reglage. Vad kan du tänka dig släppa det för ? Fick ett mindre frispel idag när jag och brorsan hängde på motorn och skulle finjustera reglagewire längderna. Kunde inte lägga i backen mer än på tomgång eftersom ratten var i vägen ! Det slutade med att jag temorärt flyttade hela styrsnäckan nedåt bara för att kunna sjösätta i morgon. Äntligen ! Dags för testkörning.

Kommentera

Tyvärr, kan inte sälja det behöver det ju själv. Fast allt har ju såklart ett pris men mitt blir oskäligt högt:-)
                  //C

Kommentera

Provkör nu!!
                    Sjukt sugen att höra hur den går.

Jäkligt trevlig och lärorik tråd,kul!

Kommentera

Så, då ska man väl summera helgen på något sätt. Kan lugnt säga att den har varit något utav en berg & dalbana.

Vi börjar väl från början på lördag morgon.
                      Tog brorsan till hjälp eftersom det är första gången över huvudtaget som jag sjösätter den här båten, den var ju i så jäkla risigt skick när jag köpte den att jag inte ens vågade testa den i sjön. Glad i hågen så tankade vi upp den kollade så att allt var med och begav oss till rampen som bara ligger en km bort.
                      Inga problem att sjösätta, hur lugnt som helst.
                      Motorn startade direkt och vi begav oss ut på Mälaren här vid Äppelviken.
                      Det var nu mitt missnöje började gro ganska duktigt.
                      För det första hade jag monterat stryrkabeln fel i styrsnäckan, här står vi alltså med en båt som svänger till höger när jag vrider på ratten åt vänster.
                      Ja,ja.. Sånt kan man iaf tillfälligt överleva och fixa lite senare.
                      Som om det inte vore nog så var nästa sak att motorn inte ville varva mer än 2500-3000 rpm vilket gjorde att baljan aldrig ville gå upp i plan.
                      Då ska man inte glömma att det här är ett väldigt lättplanande skrov.
                      Trimmade och justerade på motorn som en tok, inget hjälpte hur mycket jag än skruvade.
                      Gissa om jag började ifrågasätta mitt eget bygge vid det här laget, även mitt inköp av motorn. ALLT !
                      Det ända vi lyckades med var att dra upp ett sju helsikes svall utan att komma upp i planing. Lackade ur, körde upp den på trailern och hem igen.
                      Lurade på om det var något fel på motorn utan att komma på något speciellt.
                      Fixade och trixade lite och justerade tändplattan och vände styrkabeln rätt.

Lunch .

Dags för försök nummer 2, kan inte säga att jag hade jätte höga förhoppningar den här gången.
                      Om inget annat så var motorn lite mer lätt startad den här gången och gick något renare.
                      Ut på Mälaren igen... Samma jävla sak ! Upp på trailern igen och hem.
                      Bytte förgasare, skruvade lite till.

Ny dag !

Vi bestämde oss för att vara uppe direkt kl 08.00 idag för att det skulle vara så lugnt som möjligt på vattnet (inte 200 båtar i minuten som passerar och som drar svall utav h-vete)
                      Det var nu det gällde, nu bara måste det funka.
                      Ytterligare en liten förbättring men låååångt i från bra.
                      Satte i land brorsan och gav mig ut solo, full gas så gott det gick och kastade mig själv fram så långt det gick.
                      Tro på fan så började det likna något som kan kallas planing nu, dock lååångt från bra. Kanske kom upp i strax under 3500rpm.
                      Men det var segt som f-n att komma ens till det läget.
                      Upp på trailern IGEN och hem.

Lunch

Började kolla på blocket efter en 50hk, helt övertygad om att den här jävla skitmotorn inte orkar med all plast, väv och virke den här hemmabyggaren lastat på skrovet. Hittade inget som ekonomin klarar av för tillfället.
                      Att slänga ut minst 12-14 lax så här strax efter semestern känns inte som en option som kommer att falla i god jord med gumman här hemma.
                      Under lunchen fick jag en idé, kan det vara så enkelt att proppen är för stor ??!!
                      Kom på att jag hade en original propp som satt på en annan likadan motor.
                      Mkt riktigt så var den något mindre. Mot rampen igen !!
                      Om modet sviktat tidigare så kan jag lugnt säga att det inte var högre när jag startade motorn och puttrade ut för 4e gången den här helgen.
                      Oj,oj,oj vad snabbt man kan få ett leende på läpparna !
                      Den planade ut direkt med både mig och brorsan den här gången.
                      Kom upp i 20-24knop. inte racer hastighet direkt men den planar OCH skuttar på.
                      Gled runt på Mälaren resten av eftermiddagen bara för kolla så motorn håller ihop och går som den ska.
                      Avslutade med att släppa av brorsan och ge mig ut på ett solorace igen.
                      Satan i gatan vad den sticker iväg med bara en pers i båten, var tvungen att ställa mig riktigt bredbent och ta ett ordentligt grepp i styrpulpeten !
                      Sitter fortfarande med ett stort löjligt leende mitt i ansiktet från den avslutande rundan,
                      det gjorde mig inte det minsta att soppan tog slut 200m från sjösättnings rampen så jag fick ro den sista biten in.
                      Nu kan jag med gott samvete börja montera spöhållare etc och sätta fart med att
                      utrusta den för vad den byggdes till, FISKE.

Skitfiske på er alla, vi kanske ses på Mälaren framöver. Det är jag som kör runt med den fula ankungen som är blå och vit och går under namnet Nr 1.

//Pat
                      Bifogade filer
                      Senast ändrad av Pat; 2013-08-26, 11:28. Anledning: Man stavar ju som en kratta..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                      13 svar
                      10 945 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup