Med allt skum ute kunde jag inspekter skrovet på riktigt. Det var en ganska sorglig historia kan man minst sagt säga. Akterspegeln såg ut som en Schweizerost med alla sina hål och skador. Hittade 2st 1,5dm långa skador i skrover längsmed kölen, min teori är att den tidigare ägaren trailat den liiite för fort och kört i något hål så hela kölen trycktes in. Förmodligen så allt vatten kommit in i flytcellen. Hittade även en stor metallbit som vid något till tillfälle gått rakt igenom skrovet. Allt var lite Polskt lagat från utsidan
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båtbygge, behöver lite hjälp
Collapse
X
-
Efter allt det där var det dags att börja bygga upp från grunden igen, i det här läget var det inte mer än en tom tvålkopp kvar av den forna båten. Började med att plasta igen akterspegeln samt limma ihop 3x12mm plyfa för att förstärka den med. När jag väl skulle plasta ihop hålen i skrovet passade jag på att 'rensa' den från bottenfärgt för att kunna göra jobbet från utsidan ordentligt. Smått förvånand med 1,5 10l hink med avskrapad bottenfärg senare (Jäklar vad mkt bottenfärg det var !!!) Var det bara att köra igång.Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford
Kommentera
-
Eftersom jag ändrade på höjden av durken, högre än tidigare på vissa ställen och lägre på andra ställen var jag tvungen att komma upp med en lösning för det. Tänkte att trä väger lite för mkt så det slutade med att jag av plast och 3 lager 300 väv gjorde de här anordningarna som syns på bilden. Riktigt lätta att kapa in och anpassa så att jag fick in rätt höjd som jag ville ha. När det var färdigt plastade jag fast dem och fyllde dem med byggskum för bättre stabilitet/hållbarhet. Passade även på att göra ytterligare 4 knän till akterspegeln som extra förstärkning. Eftersom jag inte direkt är någon ingenjör och vet därför inte hur man räknar ut vad som är tillräckligt körde jag efter devisen better safe then sorry. Hittade en beggad båtstol med fjädring på blocket som jag köpte, smutt som f-n tänkte jag. MEN, billigt är inte alltid bäst. Oerfaren som man är tänkte jag inte på att det var en gammal modell som behövde 35cm under durken (vilket jag inte hade) var tvungen att komma upp med en lösning för det. Den lösningen syns på en av bilderna. Slutet gott och jag nöjd med provpassningen av stolen. Kommer att sitta riktigt skönt i den där =)Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford
Kommentera
-
Har plastat fast första delen av durken, passade på att dra en grov slang under durken från aktern till fören innan jag plastade igen, som jag skrev tidigare i tråden är jag lite osäker på hur viktningen av båten kommer att bli eftersom jag flyttat runt allt. Min tanke var att i värsta fall kan jag slänga in båda mina 25l tankar med soppa där framme. Kommer att göra likadant i bakre sektionen av durken, där blir det 3st 50mm rör, en för styrning, en för reglage och en för kabelhärvan, ev ytterligare en smalare för ekolodet. Nu blev det en snabb genomgång av bygget hittills, bara att säga till om någon sett något jätte misstag jag gjort på vägen om det fortfarande går att rätta till.Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford
Kommentera
-

bra jobbat,skapligt arbete du lagt ned,men vanligt bygg/fogskum suger också åt sig vatten om det kommer åt....se till att få ordentligt tätt till det...ser fram mot fortsättningen
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Tackar Byggarn. Mitt största problem är att jag har svårt att fuska inför mig själv. Gör jag något halvdant så vet jag att jag kommer att gå och irritera mig som f-n på det efteråt. Lika bra att göra så gott man bara kan direkt ifrån början. Har lurat en del på det där med skum med slutna celler alternativt billigare varianten från någon av bygghandlarna. Jag kom fram till att i stället för ett stort skott som det var förr så kommer jag nu att ha 3st skott som du ser på bilderna. OM jag nu skulle köra på något i Mälaren och dra upp ett hål i skrovet så är det bara en avgränsad yta av durken jag behöver bryta upp, inte hela alltet. Därför blir det varianten med det billigare byggskum som jag kommer att fylla hela alltet mellan skrovet och durken medUrsprungligen postat av byggarn Visa inlägg
bra jobbat,skapligt arbete du lagt ned,men vanligt bygg/fogskum suger också åt sig vatten om det kommer åt....se till att få ordentligt tätt till det...ser fram mot fortsättningen
Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford
Kommentera
-
Hahaha, tackar =)Ursprungligen postat av tre S Visa inläggAahh! Ryser av välbehag när jag ser nån slita isär båten sådär:-)
Bra jobbat!
Mvh MickeFailure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford
Kommentera
-
Jo, det kan jag skriva under på. Har faktiskt inte vågat göra några noteringar på hur många timmar det tagit hittills.Ursprungligen postat av pb Visa inläggSnyggt bygge!! Timmarna bara flyger iväg, men kul är det.
Helt sjukt kul med ett projekt av den här dimensionen. Allt jag gör är på frihand, började med en grov skiss, den kastade jag ganska snabbt och sedan har allt fått bli lite allt eftersom... Allt måste ju custom anpassas så det där med detaljritning funkar inte. Räcker med en grov skiss i huvudetFailure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford
Kommentera
Foton
Collapse
-
av TeamkågerödTjena!
Jag tvättade min Buster igår med ett medel för aluminiumbåtar och nu blev ytan konstig/flammig...2 Foton2026-05-25, 13:00 -
av YoyyeGodkväll.
Kikar på en båt, en Ockelbo B16 CC av 1990 års modell, men skulle behöva lite...3 Foton2026-05-21, 20:20 -
Svar till Crecent 432 projektav syx94Sen är väl planen att såga upp golvet här för att bygga en liten brun för pump och täta resterande del...1 Foto2026-05-15, 16:36
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
|
13 svar
10 956 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg