Scandica 420 Vertical PRO - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scandica 420 Vertical PRO

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skrovet ser ju ut att kunna vara stabilt med den konstruktionen, hur mycket fart man vill ha är ju en smaksak. För de som trailar och har lång transportsträcka från rampen till aktuellt fiskeområde kanske det känns praktiskt att blåsa på i 30 knop för att få ut maximal fisketid för dagen. Det måste ju vara upp till var och en vilka krav man ställer på sin båt...... Som du skriver Stefan så kan man nöja sig med lite mindre fart och en båt som funkar för fisket så kanske det är väldigt mycket båt för pengarna..... Men vi har ju alla väldigt olika kravspecifikationer när det kommer till vår utrustning.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk apan Visa inlägg
      Det jag förundras över, är varför alla vill få båten att gå som en speedboat.
      Båten heter ju Vertical och är vad jag grundar på namnet, just till för dom vertical fiskarna i förstahand.
      Och senast jag var ute, så försökte iaf inte jag plana min båt i 30knop när jag skulle leta ekon.. Det viktigaste för en vertikalbåt är att den inte är racklig i sidled vid lite våger, eller känslig vid lite rörelse i båten så att givaren helt plötsligt scanar så här ---> //
      istället för så här --> / \ .

Båten kostar runt "20k" och man kanske inte ska leta i så låga prisklasser om man är så kinkig i utföranden och kvalité..Jag är dock riktigt nyfiken på den och skulle iaf bara kört min 15hk 4-takt på den. Får väll se om man blir av med några bilar på tomten och ev köper en för att testa.

det där talar lite mot sig själv...klart det är tänkt att båten skall plana för snabba förflyttningar,det mesta på skrovet antyder att det är det men försökt få fram i samklang med stabilitet.....hade man tänkt få fram ett skrov som betedde sig bäst vid letande efter ekon skulle man ha byggt ett skrov som släpper vattnet i aktern lättare.....misstänker starkt att båten är ett försök till en sportfiskebåt,vilket fiske som helst, men man helt enkelt bara valt att kalla den "Vertical" på grund av populariteten hos detta fiske för tillfället....och sedan tillsatt även PRO för att få folk med lite mindre vetande om båtar att tro att den är bättre än den egentligen i grunden är....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag tycker layouten på båten känns riktigt bra med stora öppna ytor samt smart förvaring.
        Ser även ut att vara mycket stabil.

Jag själv kör runt med en 8hk motor på min båt och den toppar runt 10kn med 2 pers i, snabbare än så "behövs" inte för mig i dagsläget.
        Så båten som tråden handlar om skulle helt klart kunna vara ett alternativ för mig!
        Ett billigt sådant skall tilläggas !
        Klart mer intressant än många andra båtar tex Sportsman 400 mfl i samma storlek.

Kommentera

ligger nåt i vad du säger Henke...men jag tror att en gammal Crescent 425/430 är minst lika bra....å andra sidan är jag ju kanske lite färgad i frågan.....bättre än sportsman är den dock utan tvivel.....det är ju plast i den...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Jag tycker layouten på båten känns riktigt bra med stora öppna ytor samt smart förvaring.
            Ser även ut att vara mycket stabil.

Jag själv kör runt med en 8hk motor på min båt och den toppar runt 10kn med 2 pers i, snabbare än så "behövs" inte för mig i dagsläget.
            Så båten som tråden handlar om skulle helt klart kunna vara ett alternativ för mig!
            Ett billigt sådant skall tilläggas !
            Klart mer intressant än många andra båtar tex Sportsman 400 mfl i samma storlek.
            Helt klart som du skriver Henke, är man medveten om vilka behov man har och vilka krav man ställer kan det mycket väl vara "den perfekta båten". Alla har inte behov eller vilja att blåsa runt i +30 knop. Sen är ju inte alla intresserade av att ständigt renovera gamla sunkiga Crescent utan vill ha något nytt och fräscht, så säkert fyller den en plats. Men som sagt, det gäller att man vet vad man vill ha, och att man är medveten om styrkor och svagheter.....

Kommentera

Dom skrev att båten ska testas med 20hk den här veckan, bör ju visas innan mässan så dom inte tappar kunder pga. förra filmen.
              Någon som vet om det är klart o var man då kan hitta klippet.

Kommentera

Det finns en ny video dock inte med 20hk men med andra justeringar. Gå in på länken och kolla själv har jag inget att jämföra med för den tidigare videon har jag ej sett. Båten kommer finnas på mässan och visas upp där, så är man nyfiken eller intresserad så kan man gå och prata med Pontus. https://www.youtube.com/watch?v=22Ue...ature=youtu.be
                Var kommer uppgifterna i från att den skall testas med en 20hk?

Martin

Kommentera

Scandica of Sweden Vi kommer testa med en 20hp nästa vecka vilket jag tror kommer bli ultimat för denna båten. Uppskattningsvis tror jag mellan 20-25knop med 20hp & 25-30knop med 30hp. Men som du ser i klippet är inte en 100kg motor och rekommendera om man ska åka själv. Den är otroligt lättdriven, gick fint med en 10hp oxå.

Hittade denna sidan. https://www.facebook.com/photo.php?v=728545873846337

Tack för länken.
                  Senast ändrad av Guest; 2014-03-20, 09:53.

Kommentera

Jag har ifrågasatt gången efter jag såg den förra videon, måste säga att den här provkörningen såg betydligt bättre ut. Skrovet kanske inte är så dumt ändå, sen är ju frågan hur den klarar sig med 30 hästar som den är typad för?

Och som någon annan skrev, man måste inte alltid åka i + 30 knop.....

Tycker nog att ni som är intresserada av båttypen skall titta lite närmare på den......

Kommentera

Jag har precis varit i kontakt med Pontus. Han sa, att det fanns ingen 20hk i hela Dalarna att få tag i med så kortvarsel och att han gjorde en del modifieringar på båten.
                      Samtidigt som jag skriver detta är han på väg ner till Stockholm.
                      Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
                      Scandica of Sweden Vi kommer testa med en 20hp nästa vecka vilket jag tror kommer bli ultimat för denna båten. Uppskattningsvis tror jag mellan 20-25knop med 20hp & 25-30knop med 30hp. Men som du ser i klippet är inte en 100kg motor och rekommendera om man ska åka själv. Den är otroligt lättdriven, gick fint med en 10hp oxå.

Hittade denna sidan. https://www.facebook.com/photo.php?v=728545873846337

Tack för länken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 996 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69