Köpråd båt 35 knop. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd båt 35 knop.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
    Är du ute och cyklar ?

Varför måste du ha tag i en 2 cyl 40 hästare när 3 cyl är bättre ?
    Crescenten går dåligt i sjön över 25 knop och kommer inte göra 30 knop

Lustigt att ha kraven max 5 meter och 35 knop(2takt)
    Kolla efter en båt du gillar istället som de allra flesta gör
    Nej just nu är jag ute och går.

Anledningen till 2 cyl är pga vikten då jag skriver "lätt" finns 40hk som väger 59kg. Vad tror du en 40hk 3-cyl skulle väga? När redan vikten för den 30hk som sitter på nu nästan är för mycket.
    Crescent 430 gör 35 knop med 50hk.

Varför är det lustigt med en båt som max får vara 5 meter när jag inte har plats med längre båt? Behöver jag fetmarkera texten ännumer att jag inte får plats med större?
    Är det en bristvara med båtar under 5 meter menar du?
    Senast ändrad av yamahare; 2015-07-15, 04:38.

Kommentera

Är kraven bara att den ska vara under 5meter å gå i 35knop? Ska du ha en racerbåt elr en fiskebåt?
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Är kraven bara att den ska vara under 5meter å gå i 35knop? Ska du ha en racerbåt elr en fiskebåt?
        Behöver inte vara specifikt fiskemaskin men någorlunda bra yta för att kunna ta upp någon fisk är ett plus. Ht eller inte spelar ingen roll. Utöver det är det fler krav från första inlägget.
        Senast ändrad av yamahare; 2015-07-15, 08:58.

Kommentera

Jag har en finnspeed 430 med en yamaha 50hk 2takt, 3cyl. Den gjorde 35knop innan jag byggde kastdäck, slängde i batterier o en frontmonterad elmotor. Nu gör den Max 27 kanske.

Båten e 4.3m & ska Max ha en 28hk motor men funkar med 50hk med, rejält förstärkt akterspegel då. Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1436947156.924215.jpg
Views:	1
Size:	265,2 KB
ID:	1778113

Kommentera

Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
            Jag har en finnspeed 430 med en yamaha 50hk 2takt, 3cyl. Den gjorde 35knop innan jag byggde kastdäck, slängde i batterier o en frontmonterad elmotor. Nu gör den Max 27 kanske.

Båten e 4.3m & ska Max ha en 28hk motor men funkar med 50hk med, rejält förstärkt akterspegel då. [ATTACH]79926[/ATTACH]
            japp...troligen för att den nu går på nosen p.g.a all vikt därframme och du har mycket mer båt i vattnet....och precis så reagerar en crescent 430 som nämnts ovan....ju fortare den går desto mer lyfts akterspegeln och den överplanar, den är helt enkelt byggd för att göra så...den måste övermotoriseras ordentligt för att komma upp i 35 knop...+ all vikt bak ihop med den stora tunga motorn så det förstår var och en att så kan man inte ha det, Crescent 430 går bort om man vill åka fort...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg

Båten e 4.3m & ska Max ha en 28hk motor men funkar med 50hk med, rejält förstärkt akterspegel då. [ATTACH]79926[/ATTACH]
              Tack men tyvärr går den bort då det blir lite samma sak med båten jag redan har med förstärkt akterspegel.
              Senast ändrad av yamahare; 2015-07-15, 10:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II
                Så du(TS) vill åka med maxfart som marchfart ? Låter som dålig ekonomi i mina öron, dels pga förbrukningen och dels det ökade slitaget på motorn. Min lilla alubåt går att skrämma upp i ca 27kn, men efter testet har
                jag aldrig ens försökt upprepa det då det är mycket skonsammare för motorn och öronen, och framför allt billigare
                för plånboken om jag marchar i runt 17 - 20kn(och det då i sk bra väder). Huvudsaken är enligt mig att båten kommer upp i plan snabbt och har bra acceleration för att vara smidig att köra.

Om du inte har något förslag på båt får jag be dig lämna tråden. Hur vidare det är ekonomiskt att åka fort eller inte är inte anledningen jag skapade tråden. Jag har inte heller sagt att jag ska ligga o pressa i 35 knop hela tiden om nu topphastigheten är just 35 knop utan är en fantasi från din sida.

Jag är alltså intresserad av förslag på vilken båt jag ska kolla på efter mina önskemål INTE bränsleförbrukning, slitage, natur, osv. Har man inget o bidra med låt bli snälla.

Jättetacksam för förslagen som kommit och är tacksam för fler.
                Senast ändrad av yamahare; 2015-07-15, 10:48.

Kommentera

Jag förstår dina parametrar, rymmer garaget, båtplatsen, trailern bara max 5m, så gör den det.

Har man lång båttransportresa till fiskeplatserna så kan god fart åtminstone upplevas som relevant, man kommer fram "nån gång" (även om det i minuter inte skiljer så mycket mellan 22 och 30 knop i marschfart några distans...)

Alla har vi våra premisser när vi väljer båt, bara att inse att de kan skilja...En del prioriterar yta, pris, stabilitet, material eller funktion medan andra primärt vill ha fart...
                  Goda råd bör man lyssna till och reflektera kring, synd bara att de ibland presenteras i en nästan besserwisser mässig ton... som om man bara kan välja båt på ett sätt...

Max 5 m och 35 knop går säkert att hitta om man letar en stund, den du har verkar vara dock inte lämplig ens med starkare motor av vad som sagts ovan.

En Arkip med 4-t 50 hk gör väl uppåt 33 knop utan alltför mycket last, men kostar en god slant, Ryds 478 med en 4-t 60 hk är där uppe å nosar, kan nog nå 35 med rätt hissning, ffa om du väljer stålpropeller... En frisk gammal Jofa Kuling (sedermera Triss 47GT?) kan säkert funka det med - lycka till!
                  Senast ändrad av anteman; 2015-07-15, 14:47.

Kommentera

Jag skulle gärna ha en 35kn båt för fiske, tycker alltid det är för lite fart eller ork. Min gör knappt 25kn, ryds 480 rsi med en 40 hk 2t ( rekommenderat 30hk)
                    Har du tittat åt amerikanska typ bass båtar? Dom ser ju ofta små ut men jättemotorer och fartresurser. Pris vet jag inte iofs.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Bella har båtar som tål lite grand. Min egen är 5,12. Kanske för mycket. Men där bestämmer du själv hur fort du vill åka. 30 - 35 knop med 75hk. Hittar du en 90Hk så går det undan även med folk i båten.

Finns mindre också 475?? Lite osäker på numreringarna där men bekanta har två som ligger under 5m och lätt fixar ivf 30 knop utan några som helst problem. Lite trim eller en större morot (båda har 50Hk fyrtakt monterat) så är du garanterat över 35 på dem också.

Min 512:a tål dock inte speciellt mycket sjö innan det blir otrevligt att plumsa omkring i 35 knop.. Trots ett relativt skarpt V på botten.

Min förra båt var fö en 432:a och den skall inte köras specielt mycket fortare en 25-30Knop. Tyckte den var marig redan vid 25 och lite vågor. En kanonbåt fö men ingen snabbis sas.

Såg nu att Ockelbon låg under 5m. Trodde den var större. Då måste den väl ända vara en av de hetaste kandidaterna på marknaden som dessutom torde kunna fås inom budgeten!
                      Senast ändrad av Dominator91; 2015-07-20, 20:51.
                      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 992 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69