Köpråd båt 35 knop. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd båt 35 knop.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag förstår trådskaparen klart att man vill ha fart.
    Vet att Bella har fina skrovformer som går fint å lätt i vattnet.
    Tävlar man i trollingfiske så är det stor fördel å äga en snabb båt så man når de heta fiske platserna först

Kommentera

Nu har jag själv bara ägt två motorbåtar så det finns luckor. Men jag drar rätt snabbt ned farten till under tjugo knop så fort det börjar blåsa lite. Då menar jag runt 7-8 Sek/m.
      I den farten är Bellan riktigt bra tycker jag. Men drar man på lite till, och det räcker med fem knop till, så börjar man få sina överraskningar med hopp och dykningstendenser vid motsjö. Plus att man börjar fundera på om båten skall gå sönder av alla slag...

Vid sidosjö får man hela tiden sitta på helspänn och parera båten som hittar på lite vad som helst i de våghöjderna. Inte kul det heller annat än kortare stunder. Jag talar om havssjö här och fritt vatten i farterna omkring 25 och över.

När jag tänkte till lite så är nog inte Bellan rätt för de hastigheterna TS önskar sig. Kanske Ockelbon är bättre.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

det är så enkelt att egentligen är ingen serietillverkad fritidsbåt med maxländen 5m gjord för dessa farter i lite sjö...de är helt enkelt för små och lätta...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          det är så enkelt att egentligen är ingen serietillverkad fritidsbåt med maxländen 5m gjord för dessa farter i lite sjö...de är helt enkelt för små och lätta...
          Eftersom jag inte är ute när det är hög sjögång spelar det ingen roll hur vidare en liten båt på 5 meter som gör 35 knop maxhastighet går i vågor? Och hur vore det om man kör något långsammare än 35 när det är vågor, går inte det?

Ockelbo B16 35 knop +
          Yamarin 430 34 knop.
          Yamarin 435 34 knop
          Yamarin 4410 32 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
          Yamarin 4510 31 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
          Yamarin 460 32 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
          Yamarin 4610 32 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
          Yamarin 470 32 knop med 20hk från max antal hästar rekomenderat på.

Finns fler från samma tillverkare orkar inte skriva alla.

Detta var endast 2 märken, det finns inga?

Har du någon båt att tipsa om?
          Senast ändrad av yamahare; 2015-07-21, 12:06.

Kommentera

Jag har en yamarin 4730 från -00 med en yamaha 60 f -09 på. För mig är den båten perfekt kompromiss både till fiske, bad, utflykter och vattenlek. Det är väl inte den ultimata fiskemaskinen kanske (finns ju mycket pulpeter, akterkapell och räcken som kan vara i vägen en del) men jag trollar mest, eller spinn fiskar ensam eller Max 2 (blir trångt så fort flera skall fiska) så för mig funkar det. Är du lång skulle du förmodligen tycka att den känns lite trångt bakom pulpeterna. Vi har varit 5 pers ute och fiskat med i-pilot, grill, mycket utr och extra batterier mm mm, funkar helt ok faktiskt även om det ju så klart blir lite trångt. Akterkapell är inte så dumt att ha när man skall hem sent eller det kommer en störtskur..

Tyvärr är den ingen speed raket direkt, tror inte din tabell ovan stämmer riktigt. Det är ju trots allt en ganska tung och rejäl båt, ca 400 kg har jag för mig. Min gör i bästa fall 33-34 gps knop ensam. Den blir dessutom lite baktung vid acceleration. Har precis fått hem en ny propeller som inte blivit monterad än och skall prova hissa motorn lite till, så kan jag kanske få ut någon knop till.

Yamarin är ju kända för sin kvalité och säkra sjöegenskaper, kan bara hålla med, tycker att den känns som en större båt än vad den är faktiskt. Den hittar inte på några större överraskningar även om provocerar den i lite tuffare sjö. Den höga relingen och räckena runt är ju perfekta om du har med barn eller djur någon gång. Nu har ju jag den i en insjö, men jag köpte den på Tjörn , och enligt säljaren fungerade det helt ok även där, men man får ju använda huvudet lite med så klart..

Jag är faktiskt så nöjd med den att jag börjat snegla lite på en yamarin cross br 53 istället. Är ju lite dyr bara..
            Senast ändrad av 2dojor; 2015-07-21, 15:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av yamahare Visa inlägg
              Eftersom jag inte är ute när det är hög sjögång spelar det ingen roll hur vidare en liten båt på 5 meter som gör 35 knop maxhastighet går i vågor? Och hur vore det om man kör något långsammare än 35 när det är vågor, går inte det?

Ockelbo B16 35 knop +
              Yamarin 430 34 knop.
              Yamarin 435 34 knop
              Yamarin 4410 32 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
              Yamarin 4510 31 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
              Yamarin 460 32 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
              Yamarin 4610 32 knop ej max antal hästar rekomenderat på.
              Yamarin 470 32 knop med 20hk från max antal hästar rekomenderat på.

Finns fler från samma tillverkare orkar inte skriva alla.

Detta var endast 2 märken, det finns inga?

Har du någon båt att tipsa om?
              Då är det naturligtvis en annan femma. Fick uppfattningen att du ville hålla till i de övre regionerna hastighetsmässigt. Omkring mig så ändrar sig vädret rätt fort och ofta. Det ÄR segt att tuffa rakt ut spat i 15-17 knop för att det börjat blåsa emot lite.
              Bellan med 90Hk får iväg dig över 40 knop. Den är snabb och går inte sjön för krabb eller hög så är du snabbt ute vid trollingställena. Med 90 Hk kanske det inte funkar med priset. Där är jag osäker.

Kompisen som köpte den minsta betalade dyrt. den var ny. Men kompis två gav strax under femtio har jag för mig. Då med kärra till.
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
                Jag har en yamarin 4730 från -00 med en yamaha 60 f -09 på. För mig är den båten perfekt kompromiss både till fiske, bad, utflykter och vattenlek. Det är väl inte den ultimata fiskemaskinen kanske (finns ju mycket pulpeter, akterkapell och räcken som kan vara i vägen en del) men jag trollar mest, eller spinn fiskar ensam eller Max 2 (blir trångt så fort flera skall fiska) så för mig funkar det. Är du lång skulle du förmodligen tycka att den känns lite trångt bakom pulpeterna. Vi har varit 5 pers ute och fiskat med i-pilot, grill, mycket utr och extra batterier mm mm, funkar helt ok faktiskt även om det ju så klart blir lite trångt. Akterkapell är inte så dumt att ha när man skall hem sent eller det kommer en störtskur..

Tyvärr är den ingen speed raket direkt, tror inte din tabell ovan stämmer riktigt. Det är ju trots allt en ganska tung och rejäl båt, ca 400 kg har jag för mig. Min gör i bästa fall 33-34 gps knop ensam. Den blir dessutom lite baktung vid acceleration. Har precis fått hem en ny propeller som inte blivit monterad än och skall prova hissa motorn lite till, så kan jag kanske få ut någon knop till.

Yamarin är ju kända för sin kvalité och säkra sjöegenskaper, kan bara hålla med, tycker att den känns som en större båt än vad den är faktiskt. Den hittar inte på några större överraskningar även om provocerar den i lite tuffare sjö. Den höga relingen och räckena runt är ju perfekta om du har med barn eller djur någon gång. Nu har ju jag den i en insjö, men jag köpte den på Tjörn , och enligt säljaren fungerade det helt ok även där, men man får ju använda huvudet lite med så klart..

Jag är faktiskt så nöjd med den att jag börjat snegla lite på en yamarin cross br 53 istället. Är ju lite dyr bara..
                Tack för förslaget och det långa svaret , bara man kan fiska i den så är jag nöjd, behöver alltså inte vara en fiskemaskin utan har tänkt att använda den ungefär samma som du gör.

Yamarin säger att din modell ska gå i 33 knop med en 60hk, så det verkar stämma oerhört bra.

Vad fick du ge för den o vad ingick?

Kommentera

Jag köpte den för ca 3 år sedan och gav 82 kkr för båt och motor med nytt kapell har jag för mig. ÄFanns lite småfix, typ saknade någon dyna, spricka i en ruta men fin annars för sin ålder. Motorn var 2 säsonger gammal och hade gått 42 timmar. Kändes som ett ok sensommar köp ;-)

Skall gå ner 1" i stigning nu då den bara varvat 5300 nu, hoppas väl inte för mycket på att det skall ge bättre topp fart, men lite bättre acc kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av yamahare Visa inlägg
                    Nej just nu är jag ute och går.

Anledningen till 2 cyl är pga vikten då jag skriver "lätt" finns 40hk som väger 59kg. Vad tror du en 40hk 3-cyl skulle väga? När redan vikten för den 30hk som sitter på nu nästan är för mycket.
                    Crescent 430 gör 35 knop med 50hk.

Varför är det lustigt med en båt som max får vara 5 meter när jag inte har plats med längre båt? Behöver jag fetmarkera texten ännumer att jag inte får plats med större?
                    Är det en bristvara med båtar under 5 meter menar du?
                    Nu cyklar du nog igen
                    Den båten klarar betydligt mer vikt än vad en 30 hästare väger
                    Har sett såna med både 50 och 70 hk (109 kg)och alldeles nyligen en med 40 hk fyrtakt på 110 kg
                    En 3 cyl 40 hk väger ett fåtal kilo mer om ens något mer än en 2 cyl
                    Väldigt nyfiken på vilken 40 hästare som väger 59 kg ? kan ju inte vara många kubik i den....
                    men det är ju 40 hk som är viktigt.... som tex en 40 Suzuki 2t väger 71 kg
                    Det är inte motorns vikt som är problemet , det är din okunskap som är problemet för dig
                    Nej inget konstigt med att vilja ha en båt på max 5m , men att den ska göra 35 knop är konstigt

Kommentera

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
                      Nu cyklar du nog igen
                      Den båten klarar betydligt mer vikt än vad en 30 hästare väger
                      Har sett såna med både 50 och 70 hk (109 kg)och alldeles nyligen en med 40 hk fyrtakt på 110 kg
                      En 3 cyl 40 hk väger ett fåtal kilo mer om ens något mer än en 2 cyl
                      Väldigt nyfiken på vilken 40 hästare som väger 59 kg ? kan ju inte vara många kubik i den....
                      men det är ju 40 hk som är viktigt.... som tex en 40 Suzuki 2t väger 71 kg
                      Det är inte motorns vikt som är problemet , det är din okunskap som är problemet för dig
                      Nej inget konstigt med att vilja ha en båt på max 5m , men att den ska göra 35 knop är konstigt

Okej, ska genast köpa en 70hk och sätta på min Crescent 430, tack för din kunskap.

Om du är intresserad vilken motor på 40hk som väger 59kg kan du söka själv. Visa mig gärna en 3 cyl 40hk som väger 59 kg ?

Är det konstigt att man vill åka fort?

Jag ber så jättemycket om ursäkt för att jag vill ha en snabb båt! Vad är det för fel på folk? Du är bara här för att spela pajas från första början, Kom med båtförslag istället eller lämna tråden?
                      Senast ändrad av yamahare; 2015-07-21, 20:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 027 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49