Ursprungligen postat av runk3n
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lägga i utan ramp?
Collapse
X
-
Haha isåfall blir det att köpa en pall istället, mycke billigare... :-PUrsprungligen postat av Rospigg Visa inläggAha då är min ide inget bra men Ni är ju på rätt väg då, bara skaffa en elwinsch med fjärrkontroll så gör det inget om den hamnar lite högt ;-)
Skickat från min D5503 via TapatalkBottennapp är napp de oxå!
Kommentera
-
När dragstången på kärran vill ställa sig rakt upp i luften ber du en kompis att ställa sig bredbent över denna för att ta emot den. OBS. Rekommenderar inte att du gör detta själv eftersom pungkrossen kan göra väldigt ont och eventuellt ge framtida men....Ursprungligen postat av runk3n Visa inläggDe tre s menar är att man gör detta på land, och de är exakt så vi gör varje gång, de jobbiga är ju att vinsch tornet kommer två meter upp i luften så de är så jobbigt att vinscha när trailern ställer sig upp...
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skämt åsido. Lägg en hand på dragstången och tryck ner den samtidigt som du vevar. Vikten framme vid kulhandsken är minimal i det här läget. När båten sedan "väger" över kan det även vara bra att hålla emot lite så att inte stödhjulet dunsar onödigt hårt i marken.
Kommentera
-
Haha ja ska ha de som inskolning nästa gång jag har med mig nytt folk i båten...:-PUrsprungligen postat av tre S Visa inläggNär dragstången på kärran vill ställa sig rakt upp i luften ber du en kompis att ställa sig bredbent över denna för att ta emot den. OBS. Rekommenderar inte att du gör detta själv eftersom pungkrossen kan göra väldigt ont och eventuellt ge framtida men....
Skämt åsido. Lägg en hand på dragstången och tryck ner den samtidigt som du vevar. Vikten framme vid kulhandsken är minimal i det här läget. När båten sedan "väger" över kan det även vara bra att hålla emot lite så att inte stödhjulet dunsar onödigt hårt i marken.
Jag har provat de, men måste få upp båten ganska långt på trailern innan man orkar bryta ner den, kan hänga mig i draget och de ända som händer är att man ser dum ut...:-P
Jag har haft funderingar på att göra en "extra ramp" med 3-4 kölrullar som man på något vis hänger bakom trailern, liksom krokar fast och krokar av när man är klar, då skulle man ju bara behöva hålla balansen på båten medan man vinschar upp. Men inte riktigt klurat klart på den idén ännu. Men måste klura ut någe bra till nästa sessong då tänken är ny båt och man vill ju gärna försöka hålla den fin så länge de går...
Kommentera
-
En extra ramp är en intressant tanke.....
Har själv funderat lite på något liknande till en liten slitosläng eka som ska fixas inför nästa säsong. Tänk lastväxlare......
Vet inte hur det ser ut där du sjösätter men om det går att ta sig ner någorlunda nära med bil och om sjöbotten medger att en trailer körs ner en bit är ramper som läggs under trailerns hjul ett väl fungerande sätt. Om det t.ex är en hög kant mellan land och vatten.
Behöver man koppla loss kärran och skjuta den ner i vattnet funkar det att byta ut eller komplettera stödhjulet mot ett med bättre bärighet, typ ett skottkärre-hjul. En vanlig vinsch kan monteras på kärran, vänd framåt och användas för att vinscha trailern mot bilen igen. Den här vinschen måste monteras lågt så att den helst blir i samma höjd eller lägre än bilens dragkrok. Annars kommer trailerns framända att tryckas ner i underlaget samtidigt som du vinschar.
Kommentera
-
Finns de inte redan trailers där du kan dra ut "extra" (Elr samma?) kölrullar bakom trailern? Har nog sett såna någonstans, är du expert på google får du nog fram de lätt... Men jag har försöktUrsprungligen postat av runk3n Visa inläggHaha ja ska ha de som inskolning nästa gång jag har med mig nytt folk i båten...:-P
Jag har provat de, men måste få upp båten ganska långt på trailern innan man orkar bryta ner den, kan hänga mig i draget och de ända som händer är att man ser dum ut...:-P
Jag har haft funderingar på att göra en "extra ramp" med 3-4 kölrullar som man på något vis hänger bakom trailern, liksom krokar fast och krokar av när man är klar, då skulle man ju bara behöva hålla balansen på båten medan man vinschar upp. Men inte riktigt klurat klart på den idén ännu. Men måste klura ut någe bra till nästa sessong då tänken är ny båt och man vill ju gärna försöka hålla den fin så länge de går...
Skickat från min D5503 via TapatalkObservera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
De är ju inte helt omöjligt att någon har kommit på tanken redan, men jag har inte sätt något sånt när jag letat runt efter inspiration för mina trailer byggen... Så hittar någon de och kan länka så blir jag överlycklig. :-)Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggFinns de inte redan trailers där du kan dra ut "extra" (Elr samma?) kölrullar bakom trailern? Har nog sett såna någonstans, är du expert på google får du nog fram de lätt... Men jag har försökt
Kommentera
-
Det jag tänker på att Du borde ha är en trailer med tippvagga det gör det lite lättare om Du kan backa någorlunda fram till kanten så blir inte vinkeln så brutal om vaggan kan tippa upp och sedan lägga sig ner när båten kommer upp, men kan ju innebära trailerbyte men en tanke iaf.
Nästa är att ha med lösa ramper på trailern såna hade vi fast till bil när vi var i rallysvängen och bilen skulle upp på släpet och dessa hade vi låg i en öppningsbar hållare som satt under flaket och så var det bara att öppna den och dra ut ramperna och lasta sedan tillbaka med dem och stänga till nästa gång var väldigt smidigt faktiskt och vi fick det gjort på lokala svetsfirman för en överkomlig peng.
Kolla med Din lokala firma vad de vill ha för att custombygga det som Du vill ha brukar inte bli så dyrt som man kan tro, har låtit custombygga flera saker så och oftast blivit bättre än väntat och inte så dyrt och fråga kostar iaf inget ;-)
Kommentera
-
Ja de där med tipp har jag oxå funderar på, men problemet kvarstår att det fortfarande är långt ner till vattnet även om man har tipp på vagn... Hur man än vrider och vänder på det så måste man förlänga trailern alt få ut den i vattnet på något vis...
Kommentera
-
Har sett bild på tror det var länsstyrelsen i Dalarna som har en trailer likt den ni önskar.
För att kunna traila båtar till otillgängliga vatten vid provfiske.
Ser ut som en extra trailer som läggs ut/hänger på vanliga trailern för att få den någon meter längre med kölrullar o allt!
Googla grabbar
Kommentera
Foton
Collapse
-
av nicaonEfter några år utan båt och lite sug efter att ta upp fisket lite mer aktivt igen så bestämde jag mig...14 Foton2025-10-01, 11:56
-
av nicaonI dag blev motorn monterad och provstartad och allt verka funka som det ska. Återstår att se hur det...2 Foton2026-03-29, 17:39
-
av Marin.boHej,
Jag håller på att renovera en båt men vet inte vad det är för märke eller modell....2 Foton2025-12-25, 20:01
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
|
13 svar
10 869 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg