vad kostar det er att äga båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad kostar det er att äga båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Jävligt snygg den där Kimple 420
    Jag tycker du skall slå till
    kom igen nu...de pengarna kan köpa dig både mer båt och mer motor...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Drog en jätte snabb koll på blocket. Verkligen snabb.
      Ny terhi 4110 med tohatsu 30hk för 85,000:-
      Sedan hittade jag en Bella 444 med tphatau motor med men både båt och motor va från 08a och såg för jävli* ut.
      Pris 34,000:- hade jag inte varit arbetslös nu och säljaren kunde tänka sig sänka priset några lappar till hade jag varit intresserad av denna.
      Lokala säljaren här i stan säljer även sandström båtar med Honda eller tohatsu dessa båtar känns väldigt prisvärda not vad man betalar.

Kommentera

Dessa är dock mer av familjebåtsmodell typ..grsbbräcken som är mest i vägen. Vill mer ha en båt som är anpassad för fiske
        Senast ändrad av stahre87; 2016-12-26, 23:46.

Kommentera

Jag har fiskat i många år från äldre båtar med gamla motorer, från äldre båtar med nyare motorer och sedan i somras från ett helt nytt båtekipage.
          Flera av dessa båtar har finansierats genom lån. Inte minst min Linder Arkip som jag köpte nu i somras.

Som husägare och småbarnsfar förstår jag mycket väl att man vill ha bra fungerande grejer när man väl kommer ut på sjön. Fritiden är ju då väldigt begränsad och timmarna på sjön blir oerhört värdefulla.
          Så jag tycker inte att du gör fel som planerar in ett dyrare båtköp.

Men att köpa en dyrare båt kräver vissa uppoffringar.
          Självklart måste man räkna in amorteringarna i månadsbudgeten men också rannsaka sina övriga utgifter en del. Har man t.ex andra hobbies som kanske går att spara in på? Hur mycket fiskegrejer köper man på ett år, går det att snåla lite här?
          Huset, kan man vänta med större investeringar ett par år tills båten är betalad?
          Sätter man sig ner i lugn och ro och försöker kleta ner siffrorna på ett papper blir det snart klarare om man verkligen har råd med en båt.

Det sista rådet jag har är att undvika så kallade annuitetslån.
          Dessa lån betalar man enbart ränta på den första tiden utan att amortera alls på båtkostnaden. Många gånger är även dessa lån bundna en viss tid och vill man lösa in lånet i förtid måste man ändå betala hela räntekostnaden under den bundna tiden.

Då är det bättre med så kallad rak amortering.
          Här lägger du också upp lånet på en viss tid, säg 5 år. Men du börjar amortera direkt på båten och du kan skjuta in en större summa lite då och då eller lösa lånet i förtid utan att det kostar dig något extra.
          Det är skönt om man t.ex får skatteåterbäring och kan betala av lite mer på båten.

Så ta dig en ordentlig funderare i vinter.
          Skanna av marknaden, din personliga budget och låt beslutet mogna lite innan du slår till.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            kom igen nu...de pengarna kan köpa dig både mer båt och mer motor...
            Inte jag som skall köpa
            Sa bara att jag tyckte den va snygg och är han sugen så skall han slå till
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              med dom nya kraven på lån så blir det alldeles för höga kostnader på att låna upp lite som vi tänkt till att renovera mer.
              Om ni har sjukt bra ränta redan förmodar jag att det är således under 1% efter ränteavdrag.
              Reglerna idag är väl 2% amortering ner till 70% belåningsgrad och därefter 1% ner till 50%

Det är en väldigt slapp avbetalningstakt, bara en fingervisning att man ska göra rätt för sig och faktiskt betala på en skuld.

Om den amorteringen redan välter budgeten så har banken redan sagt sitt mellan raderna. Ni har inte ens råd med huset med en sund avbetalning när vi dessutom har extremt låg ränta.

Vad händer när du tvingas ha 3 gånger så höga räntekostnader och har flera år kvar på båten och barnen växer och får dyrare intressen och behov?
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Hoppas det löser sig på ett bra sätt, fiska måste man ju!

Det skulle inte gå att göra båten till en grymt bra morot? Alltså att göra en upprensning bland gamla grejer som inte används och på det sättet få ihop åtminstone en del av beloppet? Köpte själv bil för några år sen och gjorde ganska osentimentalt mig av med fiskegrejer samt stod på loppis med andra prylar. Resonerade att bilen ändå kommer möjliggöra mer fiske! Det tillsammans med lite besparingar bekostade bilen. Snuset har också fått pausas, och såhär fyra-fem år senare är det inte så jädra farligt. Tänker att "jag har det ganska bra ändå".

Nästan 4% ränta hade jag dragit mig för i dagsläget när bolånen är nere under 1,5% efter lite prut. Nu förstår jag att det kanske inte går att blanda in det gemensamma boendet i båtaffären men det kan ju vara värt att kolla vad banken kan ge för villkor.

Kommentera

Hur finansierar du en sådan båt?
                  Hej Fredrik;

Eftersom räntorna var betydligt högre förr sparade jag alltid innan jag köpte kapitalvaror och de förbrukningsartiklar jag ville ha. Det enda jag köpt på avbetalning är fastigheter...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Spara ihop 200k tar sin stund old firehand! Det är som dr alban skulle sagt "stabilt jobbat"

Kommentera

Spara ihop 200k tar sin stund old firehand! Det är som dr alban skulle sagt "stabilt jobbat"
                      Du får se till att bli någon slags politiker , kräver inga kunskaper förutom förmågan att ljuga trovärdigt och du får bra betalt .
                      Om du sedan har en lång och brun tunga kan du rövslicka dig ända upp i riksdagen , då är du försörjd för livet vad du än ställer till med .
                      I värsta fall ( om du är extremt inkompetent ) blir du landshövding i Norr- eller Västerbotten efteråt .......
                      Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      16 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69