Ursprungligen postat av Classe69
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
vad kostar det er att äga båt?
Collapse
X
-
Drog en jätte snabb koll på blocket. Verkligen snabb.
Ny terhi 4110 med tohatsu 30hk för 85,000:-
Sedan hittade jag en Bella 444 med tphatau motor med men både båt och motor va från 08a och såg för jävli* ut.
Pris 34,000:- hade jag inte varit arbetslös nu och säljaren kunde tänka sig sänka priset några lappar till hade jag varit intresserad av denna.
Lokala säljaren här i stan säljer även sandström båtar med Honda eller tohatsu dessa båtar känns väldigt prisvärda not vad man betalar.
Kommentera
-
Jag har fiskat i många år från äldre båtar med gamla motorer, från äldre båtar med nyare motorer och sedan i somras från ett helt nytt båtekipage.
Flera av dessa båtar har finansierats genom lån. Inte minst min Linder Arkip som jag köpte nu i somras.
Som husägare och småbarnsfar förstår jag mycket väl att man vill ha bra fungerande grejer när man väl kommer ut på sjön. Fritiden är ju då väldigt begränsad och timmarna på sjön blir oerhört värdefulla.
Så jag tycker inte att du gör fel som planerar in ett dyrare båtköp.
Men att köpa en dyrare båt kräver vissa uppoffringar.
Självklart måste man räkna in amorteringarna i månadsbudgeten men också rannsaka sina övriga utgifter en del. Har man t.ex andra hobbies som kanske går att spara in på? Hur mycket fiskegrejer köper man på ett år, går det att snåla lite här?
Huset, kan man vänta med större investeringar ett par år tills båten är betalad?
Sätter man sig ner i lugn och ro och försöker kleta ner siffrorna på ett papper blir det snart klarare om man verkligen har råd med en båt.
Det sista rådet jag har är att undvika så kallade annuitetslån.
Dessa lån betalar man enbart ränta på den första tiden utan att amortera alls på båtkostnaden. Många gånger är även dessa lån bundna en viss tid och vill man lösa in lånet i förtid måste man ändå betala hela räntekostnaden under den bundna tiden.
Då är det bättre med så kallad rak amortering.
Här lägger du också upp lånet på en viss tid, säg 5 år. Men du börjar amortera direkt på båten och du kan skjuta in en större summa lite då och då eller lösa lånet i förtid utan att det kostar dig något extra.
Det är skönt om man t.ex får skatteåterbäring och kan betala av lite mer på båten.
Så ta dig en ordentlig funderare i vinter.
Skanna av marknaden, din personliga budget och låt beslutet mogna lite innan du slår till.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggkom igen nu...de pengarna kan köpa dig både mer båt och mer motor...
Sa bara att jag tyckte den va snygg och är han sugen så skall han slå tillDu får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggmed dom nya kraven på lån så blir det alldeles för höga kostnader på att låna upp lite som vi tänkt till att renovera mer.
Reglerna idag är väl 2% amortering ner till 70% belåningsgrad och därefter 1% ner till 50%
Det är en väldigt slapp avbetalningstakt, bara en fingervisning att man ska göra rätt för sig och faktiskt betala på en skuld.
Om den amorteringen redan välter budgeten så har banken redan sagt sitt mellan raderna. Ni har inte ens råd med huset med en sund avbetalning när vi dessutom har extremt låg ränta.
Vad händer när du tvingas ha 3 gånger så höga räntekostnader och har flera år kvar på båten och barnen växer och får dyrare intressen och behov?Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Hoppas det löser sig på ett bra sätt, fiska måste man ju!
Det skulle inte gå att göra båten till en grymt bra morot? Alltså att göra en upprensning bland gamla grejer som inte används och på det sättet få ihop åtminstone en del av beloppet? Köpte själv bil för några år sen och gjorde ganska osentimentalt mig av med fiskegrejer samt stod på loppis med andra prylar. Resonerade att bilen ändå kommer möjliggöra mer fiske! Det tillsammans med lite besparingar bekostade bilen. Snuset har också fått pausas, och såhär fyra-fem år senare är det inte så jädra farligt. Tänker att "jag har det ganska bra ändå".
Nästan 4% ränta hade jag dragit mig för i dagsläget när bolånen är nere under 1,5% efter lite prut. Nu förstår jag att det kanske inte går att blanda in det gemensamma boendet i båtaffären men det kan ju vara värt att kolla vad banken kan ge för villkor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggHur finansierar du en sådan båt?
Eftersom räntorna var betydligt högre förr sparade jag alltid innan jag köpte kapitalvaror och de förbrukningsartiklar jag ville ha. Det enda jag köpt på avbetalning är fastigheter...
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggSpara ihop 200k tar sin stund old firehand! Det är som dr alban skulle sagt "stabilt jobbat"
Om du sedan har en lång och brun tunga kan du rövslicka dig ända upp i riksdagen , då är du försörjd för livet vad du än ställer till med .
I värsta fall ( om du är extremt inkompetent ) blir du landshövding i Norr- eller Västerbotten efteråt .......Spiggpimplare
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Docboy82Hej. Skenan som visas på bilden antar jag är skenan som givaren till ekolodet ska sitta på. Har sökt...2 Foton2025-04-26, 13:01
-
av AmialaJa det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag...1 Foto2025-04-13, 20:51
-
av MonkfishVar inte direkt nöjd med Helix5an som följde med båten. Efter mycket mätande och lite installation så...1 Foto2025-04-12, 07:19
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
|
10 svar
16 002 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()