Navionics sjökort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Navionics sjökort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Navionics sjökort

    Kan någon reda ut begreppen för mig då det är första gången jag står i begrepp att köpa elektroniska sjökort.
    Navionics gold, finns i små kort, t.ex två st kort över kalmarsund, för 1500 pix st. Sen finns det ett stort Gold, som täcker Öregrund ända till öresund, samt de två stora sjöarna (och landmassan tror jag). Detta säljs för ca 3000. Är det samma detaljrikedom på dessa två typer?
    Sen finns det Navionics platinum som är en vidareutveckling av gold, med lite flygbilder, 3D grejer och sånt.
    Hur ser piratverksamheten ut, inte för att jag ska ge mig på det, men är intressant att veta. Såg i en annan tråd, tror det var Ola som skrev att man kan låna en kompis kort och dra till Norge ex.vis. Isf borde det kunna gå att kopiera ett kort?

    Tacksam för allt som rör detta
    Mvh Olof
    _______________________________________
    De morgenstond heeft goud in de mond

  • #2
    För mig så var det en helt ny värld som jag klev in i, man förstår ingenting.

    Och som jag skrev i nån annan tråd så trodde jag att jag gjorde ett klipp och köpte fel minnsekortstyp beggad, som jag fick sälja med förlust och sen bita i granatäpplet och köpa ett nytt.

    Det första du kan göra är att kolla vilken typ av kort som passar till din plotter. vilken plotter har du?

    Det gör du på navionics hemsida.

    Sen så kan det vara intressant att se till att det kort du köper har senaste uppdateringen det har tillkommit 1:10 000 på vissa delar i ytterskärgården tror jag.

    Man vill alltid köpa lite mer än nödvändigt så Navionics 13G, 15G eller 17G borde väl vara något för dig. Då kan du ta dig till platser lite längre bort ifall du vill traila iväg nånstans.

    Men det finns ju Nautic Path också då får du hela östersjön, danmark, norge på samma kort. Jag förstår inte varför man inte hör något om det för jag ångrar en del att jag inte köpte det istället då priset var under 2 000:-
    Jag uppfattade det lite enklare än navionics och har för mig att det bytte kort automatiskt vilket inte navionics gör. (inget stort probelm).

    Angående landkartor så existerar inte det på Goldkorten, och platinumkorten har jag ingen aning om, men de passar inte så många plottrar tror jag.

    Nu är ju jag en nybörjare på det här med sjökort o.s.v. så det finns säkert en massa aspekter att tänka på.
    Senast ändrad av Ola; 2007-02-16, 17:56.
    Ola

    Kommentera


    • #3
      Nu såg jag att Navionics har kommit med en serie XL9 den kostar 2590:- - 5%på hjärtmans 25XG kanske är bra.
      Länk:
      http://www.navpoint.se/PDF_files/Nav...weden_west.pdf

      Detaljerna är nog lika oavsett om du väljer small, Gold (XL3) eller XL9.

      ska du på båtmässan så brukar de ha kampanjer där.

      Men jag skulle ändå kika på Nautic path framförallt om du tänkt att åka till norge och fiska nån gång.
      Länk:
      http://www.lowrance.com/mapping/Naut...nt/default.asp

      Pris på sundbybergs sportfiske 1995:-
      Länk:
      http://www.sundbybergssportfiske.se/...03c7cc178c9365
      Ola

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
        Kan någon reda ut begreppen för mig då det är första gången jag står i begrepp att köpa elektroniska sjökort.
        Navionics gold, finns i små kort, t.ex två st kort över kalmarsund, för 1500 pix st. Sen finns det ett stort Gold, som täcker Öregrund ända till öresund, samt de två stora sjöarna (och landmassan tror jag). Detta säljs för ca 3000. Är det samma detaljrikedom på dessa två typer?
        Sen finns det Navionics platinum som är en vidareutveckling av gold, med lite flygbilder, 3D grejer och sånt.
        Hur ser piratverksamheten ut, inte för att jag ska ge mig på det, men är intressant att veta. Såg i en annan tråd, tror det var Ola som skrev att man kan låna en kompis kort och dra till Norge ex.vis. Isf borde det kunna gå att kopiera ett kort?

        Tacksam för allt som rör detta
        Mvh Olof

        Ring mig Olof!!!
        [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 551 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        20 svar
        1 991 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Amiala
        av Amiala
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        284 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 211 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        348 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X