Påverkar priset på drivmedel er - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Påverkar priset på drivmedel er

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Påverkar priset på drivmedel er

    Tänker ni något kring drivmedelspriserna och kostnaderna kring båten. För mig är det inte så mycket kring själva drivmedlet till båten, har en 40hk 4-takt som drar väldigt lite. Kör ju inte så mycket, transport och sen elmotor. Mer kostnader kring trailandet av båten. Jag åker alltid till Norrland eller Norge på sommaren blir väl 200 mil totalt med 0.9 i snitt med båten bak vilket ändå är rätt bra. Diesel, som idag ligger på närmare 25 kr per liter. Personligen så kör jag på som vanligt till i alla fall 30 spänn litern. Trodde dock inte vi skulle komma dit så fort. Nu för tiden får man i alla fall ta i beaktande att det kostar en slant att åka långt. Kompenserar också med att jag nästan aldrig använder bilen i veckorna då jag jobbar hemma eller mot förmodan cyklar till kontoret 15 min bort.

    Jag prioriterar fisket väldigt högt. Dock har jag väl egentligen inget behov av båten då jag mest använder kajaken så efter årets Norrlands resa kommer jag nog avyttra den. Hade sålt den i höstas men ångrade mig, får vi se om jag klarar det i år.

    Båtförsäljningen har ju varit enorm senaste pandemi åren. Stora båtar med stora motorer som drar mycket. Vad tror ni kommer det ge utslag framöver?

    Man kan väl också säga att det är ända vägen att gå. Så länge saker är billigt är det ingen som bryr sig att ta fram något bättre, eller bryr sig om klimatet mer än nödvändigt. Ekonomiska pekpinnar och förbud är det som jag tror fungerar. Sen får det inte gå ut över landet som helhet där vi tappar konkurrens kraft. Svår balansgång, men spännande framtid.

  • #2
    Kommer nog bli märkbart. Tänker man en fjällresa på 100 mil enkelt så innebär det ju 1 400 kr mer i soppapengar om man tänker soppan kostar 25 istället för 15 kr och bilen drar 0,7. Men samtidigt är det nog bara toppen på isberget. Allt kommer väl bli dyrare, allt från mat till fiskeprylar. Och så lite höjda räntor på det.

    Kommentera


    • #3
      Det har varit mode att köpa båtar som både är tunga, stora och dyra och ofta kräver en bränsletörstig bil. Det är en dålig kombo nu. Vi kommer få se mindre båtar rent storleksmässigt på sikt men för stunden tror jag att det blir relativt oförändrat men de båttillverkare som har relativt lätta och bra fiskebåtar har helt klart en fördel. Det går alldeles utmärkt att köra i stökig sjö i en 4 meters 150 kg båt så länge sjöegenskaperna och kaptenen är sunda.

      För egen del är jag otroligt nöjd att traila en eldriven 355 linder som i rätt hastighet går att traila relativt billigt.

      Slava ukraini!

      Kommentera


      • #4
        Förhoppningsvis skrotas en del gamla törstiga och miljövidriga 2-taktare nu..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          Förhoppningsvis skrotas en del gamla törstiga och miljövidriga 2-taktare nu..
          För miljön hade de vart de bästa men tyvärr kommer gubbarna hålla liv i dessa läänge till, 2-takt är ju i princip odödliga snurror så dem får vi nog se länge runt sommarstugebåtarna

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

            För miljön hade de vart de bästa men tyvärr kommer gubbarna hålla liv i dessa läänge till, 2-takt är ju i princip odödliga snurror så dem får vi nog se länge runt sommarstugebåtarna
            Ja det enda som kan få bort dem är väl ett förbud..

            Kommentera


            • #7
              Ja, absolutt.
              I vinter har alt isfiske vært lagt til en innsjø som ligger 35 minutter unna vårt bosted, kontra å reise lengre nettopp for å spare drivstoff. På turer som ikke krever så mye utstyr som feks ismeite, bruker vi vår mindre elbil (i steden for den store som bruker diesel) av samme årsak. Hadde jeg hatt råd til det hadde dieselbilen vært skiftet til en ren elbil, men det ligger fortsatt noen år frem i tid pga personlig økonomi.

              I fjor brukte vi elmotor mye mer enn før på de to båtene våre, for å spare bensin. Trolling med woblere er feks erstattet med trolling med gummi eller agnfisk, siden den reduserte hastigheten nettopp betyr at elmotoren kan stå for fremdriften i steden for bensinmotoren. For å kunne gjøre dette ble batteribanken i begge båtene oppgradert i fjor.

              Når vi bruker båten med relativt stor påhenger (Mercury 115 Pro XS) gjøres det med et turtall som er effektivt med tanke på forbruk per sjømil. Det er svært sjelden jeg "drar på", selv om båt og motor utvilsomt både kan kjøre svært fort og er morsom å kjøre fort....
              Senast ändrad av Team Colibri; 2022-03-08, 12:28.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Förhoppningsvis skrotas en del gamla törstiga och miljövidriga 2-taktare nu..
                Landets forhandlere av motorer er sikkert enige med deg, og kanskje det lokale miljøet. Men i et globalt perspektiv er det en dårlig løsning.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Bra TC att 2-t frågan nyanseras, breddas.Har senaste 5-6 åren kört med en 4-t 50 hk och väljer ofta nära vatten även om en längre trailer- båttransport möjligen skulle bli mer produktiv i fångst.

                  Har dock ett par 2-t på hyllan, en 8hk som vilar pga förgasarproblem jag vill lösa, perfekt på lillbåten. Båtmotormässigt snål, när den gick så kördes den kanske 20-30 liter på en säsong och det saken bör ställas i relation till all annan konsumtion, t ex av bränsle. Annars blir det sila mygg svälja kameler.

                  Är väl knappast rimligt att slå sig för bröstet om man byter den till en ”modern” 4-t som inte är utsläppsfri den heller, för som TC är inne på hur mgt släpper en nyproducerad ut under tillverkningen? Sannolikt långt mer än 20-30 liter avgaser per år i flera år… Kör vi den moderna motorn i vatten längre bort så kör vi väl bil eller båt dit, vad har då vunnits?

                  Likaså om man kör fossilbil till jobbet varje dag, då blir det i mina ögon skevt att kritisera de relativt få och små 2-t som snurrar varje säsong. Flertalet av dem dessutom som en sommarbåt snarare än sportfiskebåt vilket ofta gör att de går ”en tank” eller två per sommar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Dagspris: diesel= 26,87 bensin=22,99. Det går fort nu. Kommer nog tänka lite som dig anteman, när jag använder båten så tar jag vatten närmare även fast det kanske finns bättre vatten en bit bort.

                    Jag budgeterar det mesta, kanske låter tråkigt. Så jag har ju ökat budgeten för drivmedel, bryr mig inte när jag tankar bara jag håller mig inom budgeten. Sen kör jag mycket elmotor som TC nämnde. Har litiumbatterier så jag kan hålla på ett tag.

                    Men med dessa våldsamma ökningar på drivmedel och vissa metaller så kommer priset på allt öka. Tur man redan har 5 miljoner beten…

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X