Hur fäster man bäst spöhållare (Normark) när man har dubbelskrov utan reling? Lite svårt att förklara, men någon kanske känner igen problemet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spöhållare i dubbelskrov?
Collapse
X
-
Fäster ett grabbräcke "ovanpå" relingen och sedan dunka på hållarna på räcket? Kan man ju få en liten justeringsmöjlighet också om man inte är helt 100 på vart dom skall sitta och det är rätt små marginaler på bra och dåligt.(Hur man nu skall veta det innanUrsprungligen postat av Norden Visa inläggHur fäster man bäst spöhållare (Normark) när man har dubbelskrov utan reling? Lite svårt att förklara, men någon kanske känner igen problemet.
)
sigpic
-
Jag var lite inne på det, men snackade med en båtfirma som upplyste mig om att det skulle bli overkligt dyrtUrsprungligen postat av Flodebanan Visa inläggFäster ett grabbräcke "ovanpå" relingen och sedan dunka på hållarna på räcket? Kan man ju få en liten justeringsmöjlighet också om man inte är helt 100 på vart dom skall sitta och det är rätt små marginaler på bra och dåligt.(Hur man nu skall veta det innan
)
Funderade på att pop-nita fast dem i inre skrovet men det lär ju inte hålla speciellt länge det heller.. misstänker att glasfibern ger sig ganska snart. Känns lite hopplöst för tillfället.. Ingen som har haft samma problem?
Kommentera
-
jag köpte grabbräcken som bara var ca 80cm långa och satte på.. de kostade ca 450kr för två räcken men då kan jag ha två normarks hållare på varje sida utan problem.. blev snyggt med.. kolla på mina bilder. den jag sitter med en gädda ser man räckena..
Kommentera
-
Hej Norden; Du får skruva fast rostfria spöhållareräcken med tre, rostfria plattor på vardera insidan av båten antingen förut eller akterut, dvs där du själv helst vill ha spöhållarna. Det är en klar fördel med räckena invändigt och lite nedanför relingen eftersom spötopparna kommer lite längre ner och spöna sitter skyddade på insidorna av båten. Avstånden mellan spöhållarna bör också gå att justera inbördes.Ursprungligen postat av Norden Visa inläggHur fäster man bäst spöhållare (Normark) när man har dubbelskrov utan reling? Lite svårt att förklara, men någon kanske känner igen problemet.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Jag har löst det med att göra ett hål med hålsåg. Stort nog att sticka upp ett verktyg och skruva fast det genomgående. Man fixar sen fram en aluminiumplåtbit eller en rostfri i lite större format än hålet. Tar sedan glasfiberbiten som blev över från hålet. Borrar hål i bägge och skruvar ihop dom med rostfri skruv så klart. Sedan gör man små skruvhål i kanten på den rostfria eller alubiten. Tar Sikaflex som tätning och skruvar sen dit den med fina rosfria i kanten på tätluckan. Blir inget fult utan ser ut att tillhöra båtens design.
Gäller samma för årfästen där det är dubbelbottning och svårt att få årfästena att sitta kvar år från år stabilt.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Norden Visa inläggHur fäster man bäst spöhållare (Normark) när man har dubbelskrov utan reling? Lite svårt att förklara, men någon kanske känner igen problemet.
Ja skulle limma lr Spika....
Lycka Till!
Kommentera
-
Jo, dom skall ju alltid ha hutlöst med betalt, men det finns billigare varianter!Ursprungligen postat av Norden Visa inläggJag var lite inne på det, men snackade med en båtfirma som upplyste mig om att det skulle bli overkligt dyrt
Funderade på att pop-nita fast dem i inre skrovet men det lär ju inte hålla speciellt länge det heller.. misstänker att glasfibern ger sig ganska snart. Känns lite hopplöst för tillfället.. Ingen som har haft samma problem?
Denna får du ju lätt på 2st Normarks iaf.

149kr
Det kostar, men det kanske betalar sig i smidighet
sigpic
Kommentera
-
Ok, låter smidigt. Men hur ska man lyckas fästa räckena? Går ju inte att få in en mutter mellan skroven..Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Norden; Du får skruva fast rostfria spöhållareräcken med tre, rostfria plattor på vardera insidan av båten antingen förut eller akterut, dvs där du själv helst vill ha spöhållarna. Det är en klar fördel med räckena invändigt och lite nedanför relingen eftersom spötopparna kommer lite längre ner och spöna sitter skyddade på insidorna av båten. Avstånden mellan spöhållarna bör också gå att justera inbördes.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av nicaonEfter några år utan båt och lite sug efter att ta upp fisket lite mer aktivt igen så bestämde jag mig...14 Foton2025-10-01, 11:56
-
av Marin.boHej,
Jag håller på att renovera en båt men vet inte vad det är för märke eller modell....2 Foton2025-12-25, 20:01 -
Svar till Vad är det för båt?av Marin.boIngen lycka med bildsök.
när jag köpt den så trodde jag att det var en jofa men lyckades inte...1 Foto2025-12-25, 23:50
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
|
13 svar
10 711 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg