Ankare - ny på båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ankare - ny på båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ankare - ny på båt

    Hej!
    Har skaffat mig en båt nu i sommar. En Crescent som är drygt fyra meter, vet inte vilken modell.

    Iaf är jag rätt less på att alltid driva omkring när jag är ute så jag tänkte be om råd vad det gäller ankare av nåt slag. Vad är det som gäller, modell, vikt, längd på repet etc? Är tacksam för alla svar!
    http://fiskedanko.blogspot.com/

  • #2
    Det beror lite på var du fiskar osv. Det djupaste jag kan råka ut för i mina vatten är 11 m. Har införskaffat ett rep på 30m och ankaret ligger på 4,5 kg (tror jag). Det räcker gott till min båt med rådande botten/vind förhållande. En Särki 425 med 20 hk snurra

    Kommentera


    • #3
      Hej David.

      Ett rep (som sjunker) på kring 30m, ett ankare som väger ca 2kg å så en stump kätting som du sätter närmast ankaret.
      Då kommer du å klara dig för de mesta.


      /marcus
      -------------------------------------------------------------------------------------
      >>> http://fiske.makkes.se <<<

      Kommentera


      • #4
        Hej ankarval beror på typ av botten.
        Men bruce ankarna tycker jag är bra iaf på sanbotten.
        Tänk på att ha ordentligt med lina om botten är 10 m bör du ha 2o m lina ute annars greppar inte ankaret.
        Det är även bra om du kan ha en kätting de första 3 metrarna på ankaret å det fungerar som en tyngd.
        annars kan det bli svårt att få ankaret att komma i korrekt position.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svar!
          http://fiskedanko.blogspot.com/

          Kommentera


          • #6
            Annars kan jag rekommendera denna:



            Sätter sig bra i botten i förhållande till vikten, samt busenkel att dra upp. Finns i 3, 5 och 7 kg. Dessutom vikbar så den nästan blir helt platt.
            Senast ändrad av Älmhults Marinprodukter; 2010-08-27, 09:48.
            www.almhults-marinprodukter.se

            Kommentera


            • #7
              hej å hå... stå o brottas med en 3m kätting när man försöker lura upp storgäddan.....

              Kommentera


              • #8
                Håller med "Hustler"! Kätting på tampen är säkert bra men känns som "överkurs" på en sådan liten båt. Skulle istället satsa på ett ankare, eller dragg, som har lite mer tyngd än 2-4kg. Vill du kunna ankra upp och fiska i ordentlig vind så kommer du märka att båten, med ett för lätt ankare, kommer ha tendens att driva. Fiskar imellanåt själv från en Cresent, någonstans mellan 4- 5m lång, har till denna en dragg på runt 5kg som sitter sig bra. Bytte dock upp denna dragg från en mindre som hade klara problem i mycket vind.
                En kätting hjälper säkert till att få ankaret att lägga sig ner mot botten och fungerar väl som en extra tyngd till ankaret, dock lägger sig ett ankare utan kätting bra om man bara släpper ut lite mer av tampen vid ankringen. Tycker nackdelen med kätting, när man ska fiska, är att den skrammlar och slår och kan föra rejällt med oväsen i båten om man inte är riktigt nogrann när ankaret ska i vattnet osv.
                Tippset blir, om fiske är huvudändamålet, att hellre ha ett ankare, eller dragg, på 5kg utan kätting, än ett på 2-3kg med kätting...
                - En dragg kan man kalla är ett ihopfällbart ankare - http://www.poly.se/poly/Draggar242.aspx
                Senast ändrad av world in my eyes; 2010-08-27, 11:37.

                Kommentera


                • #9
                  En dragg är enligt mig den sämsta typen utav "ankare" eftersom det är stor risk att den fastnar för evigt på botten under grenar och dylikt. Har hänt mig ett par gånger, innan jag bytte till ett tallriksankare, som sedan blev utbytt mot "vattenspiken" ovan. Egentligen är draggen inget ankare. En dragg använder man för att just dragga efter saker på botten.

                  F.ö. tycker jag också det är överkurs med kätting till mindre fritidsbåtar. Med längre tamp får man samma effekt.
                  Senast ändrad av Älmhults Marinprodukter; 2010-08-27, 14:29.
                  www.almhults-marinprodukter.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Paraply dragg funkar utmärkt. Jag brukar lägga ut ca 3xdjupet med rep för att inte dragen ska kunna lätta från botten. Jag brukar använda ett tunt rep med ett flöte på bundet i flyna på draggen. Linnan behöer bara vara nån meter längre än djupet fastnar draggen så kör man bara till flötet och drar upp den bakvägen. Lätt som en plätt
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X