Renovering av plastbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering av plastbåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Fint,hur gjorde du för att få glasfibren jämn med sidan på skrovet och botten?,eller gjorde du det när du hade dom i sär?
    min tråd http://www.fiskesnack.com/forum/show...av-cresent-430

    /Mattias

    Kommentera


    • #12
      Spackel....bra att ha....och mer lär nog till....
      Skall hålla koll på din sida med,alltid kan man plocka upp nåt matnyttigt...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #13
        hmmm hur blir det spacklet att slipa? provade att blanda vetemjöl i epoxin på den andra båten jag bygger,funkade det med men blev lite hårdslipat jämfört med det som jag blandade microballonger i...

        Microballonger går ju att blanda i polyestern också, men jag kör med Kvalitemas 1,5 kg burkar i stället...härdar fortare...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #14
          Kände att jag glömt lite....tofterna...dessa var fyllda med frigolit i plastsäckar,säckarna av icke åldersbeständig plast (smart)
          hade naturligtvis gått sönder och frigoliten följdaktligen dragit åt sig en del vatten så den plockades bort.
          Nu har jag gjort så att luftutrymmet mellan inner och ytterskrovet är helt vattentätt,alla springor och öppningar är i igenplastade
          så om båten fylls med vatten från exempelvis aktern så kommer den att flyta ändå,och flyta bra.Enda chansen att det skall komma in vatten mellan är om jag kör på nåt så botten rivs upp...nå, den kommer att flyta i alla fall då den våta frigoliten är ersatt med ny sönderplockad frigolit i nya plastsäckar...
          ett problem är dock kondens...ett hål i fören och två i aktern har jag sparat,kommer att förses med tätslutande lock som
          kan tas bort för att kunna vädra ut kondensen...troligen kommer ett par större luckor också att göras för detta ändamål.
          Att få bort kondensen är nog så viktigt,speciellt när jag åter plastat in plyfaskivor i konstruktionen.
          Jag har även gjort så att båten blir "självlänsande" i alla fall med en pump... som skall sitta mot akterspegeln.Detta förklarar den "ränna" jag plastat under aktertoften,om nu någon undrat.Dyvika kommer
          också att monteras på den som kan tas bort när båten står på trailern så allt regnvatten bara rinner ut...

          Tror det är dags att vända på kuttingen nu och göra utsidan klar innan jag fortsätter på insidan,skall bli intressant att se om
          det finns gamla skador att åtgärda...

          Nå inte mycket,i mycket bättre skick än jag trodde...vore onekligen intressant dock att se hur båten låg i vattnet när de märkte upp för målning av vattenlinjen...
          Bifogade filer
          Senast ändrad av byggarn; 2012-02-19, 22:16.
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            [...]
            Nå inte mycket,i mycket bättre skick än jag trodde...vore onekligen intressant dock att se hur båten låg i vattnet när de märkte upp för målning av vattenlinjen...
            Herregud vilken vattenlinje!

            Hade det varit en halvplanande båt så kunde man tänkt sig att främre delen av linjen är syftad efter hur båten legat i vattnet under marschfart.
            Du vet - en båt på fullgas med rejält nedgrävd röv och längst bak en gubbe med gamhals som desperat försöker se över/runt fören...

            Fast om man tänker sig en förlängning av linjen bakåt så skulle detta resonemang leda till att en rejäl bit av aktern stått under vatten vid gång...

            Kommentera


            • #16
              Inte mycket jag gjort på slutet med båten,nå den tokiga vattenlinjen syns inte längre i alla fall...har
              spacklat slipat och grundmålat den två gånger utvändigt,tror det börjar bli dags att lägga på den slutgiltiga färgen nu.

              Click image for larger version

Name:	båtbilder 002.JPG
Views:	1
Size:	759,9 KB
ID:	1761942

              Börjar i alla fall se lite bättre ut...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #17
                Jävlar va grant det blir!!! Och fort går det ju med. Måste säga att jag är avundsjuk på att du får vara inomhus. Jag bygde mig ett tält och tryckte in ett par kupévärmare när jag höll på. :P
                Misstänker att du redan märkt det, men he...ete vad drygt det är plasta inne i dom små stuvfacken mm.
                I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

                Green day på Ullevål 4/6-10
                Green day på Wembley stadium 19/6-10

                Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

                Kommentera


                • #18
                  Vad är det för spackel ni använder? Jag håller också på att renovera båt och jag misstänker att det tyvärr kommer att gå åt en del spackel.
                  "Trying is the first step towards failure"
                  -Homer Simpson-

                  Kommentera


                  • #19
                    Jäkligt kul projekt, mkt bra inspiration!
                    sigpic

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av ATR72 Visa inlägg
                      Vad är det för spackel ni använder? Jag håller också på att renovera båt och jag misstänker att det tyvärr kommer att gå åt en del spackel.
                      http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-o...spackel-36051/
                      är det spackel jag använder denna gång,härdar fort och relativt lättslipat...aldrig använt det förr men vi får väl hoppas att det sitter...
                      för övrigt använder jag både polyester och glasfibermatta från samma ställe, även grundfärgen utvändigt,epoxiprimer, kommer därifrån, fick lite över, så insidan får nog också en strykning med den...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 225 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X