Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    Någon mer än jag som har stora problem med att starta lowrance lod med en av dessa kartor? Använder ett HDS 5.
    Ja, det er en bug i HDS som gjør at den låser seg. Start som vanlig UTEN minnekortet i, og sett inn kortet når enheten er kommet i gang. Den gjenkjenner kartet med en gang og du får spørsmål om du vil bytte kartdata.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Ja, det er en bug i HDS som gjør at den låser seg. Start som vanlig UTEN minnekortet i, og sett inn kortet når enheten er kommet i gang. Den gjenkjenner kartet med en gang og du får spørsmål om du vil bytte kartdata.
      Även mitt hds5 gen 2 buggar på samma vis, men inte alltid. Precis som colibri säger så funkar det att starta utan kort o sätta i det sen

      Kommentera


      • #83
        Björn.
        Jag ser i tråden att du har ett HDS 5.
        Fungerar det bra med kartor genererade i Reefmaster för dig? (Tex att öar blir gröna osv...)
        ...jag har tänkt mig köpa (kombi)lod (för att delta i projektet) och antar att HDS 5 är det billigaste sättet att "komma med" o ändå ha en vettig display? ...(har också tänkt att själv skaffa RM för skojs skull)...
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #84
          Var lösningen så enkel.. då kan jag börja använda kartorna igen då underbart. Tack Erik!
          Bloggen | Portfolio

          Kommentera


          • #85
            Jag får inte kartor att fungera normalt.. Får bara massa punkter och inte linjer.. Har ett HB 858.. Nån som vet hur man skall ställa in de för att få linjer? (har ett navionics Gold sittandes i ena kortplatsen och de andra i den andra kortplatsen.)
            TeamInsjöhaj
            En Bitande Hobby Man Nappar På!

            Kommentera


            • #86
              Jag har en massa djupkartor som är inscannade från pappersdito.
              Kan man lägga in sådana så de blir digitala? Om ja, hur?
              Har totalt noll koll på it-biten. Hur som helst om någon är intresserad så säg till så kan jag maila det jag har.
              Jag söker Btw efter en djupkarta på Tisnaren, någon som har? Jag har inte så jag kan lägga in den i min gps, är intresserad av pappersvarianten.
              //C
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                Björn.
                Jag ser i tråden att du har ett HDS 5.
                Fungerar det bra med kartor genererade i Reefmaster för dig? (Tex att öar blir gröna osv...)
                ...jag har tänkt mig köpa (kombi)lod (för att delta i projektet) och antar att HDS 5 är det billigaste sättet att "komma med" o ändå ha en vettig display? ...(har också tänkt att själv skaffa RM för skojs skull)...
                Har et HDS 5 (Gen 2) i lillebåten, og kart fra Reefmaster fungerer fint, med unntak av to Bugger som er lett å komme rundt:
                - selve kartchipen (SD kortet) må settes inn ETTER at enheten er startet. Setter man det inn før man starter enheten kan enheten låse seg og man må koble fra strømmen for å få den i gang igjen.
                - Øyene fylles ikke igjen, de synes kun som et omriss på kartet. Land fylles igjen med grønn farge.

                Reefmaster kommer sannsynligvis med en oppgradering som gir mulighet for å lese ut kart i AT5-format. Dette er det samme formatet som Insight Genesis bruker, og det vil forhåpentligvis løse problemene over. Det er verdt å nevne at Navionics bruker lcm-filer, slik som Reefmaster, og min HDS Gen 2 låser seg også med denne chipen i. Min HDS Gen 1 låser seg aldri med hverken Navionics eller Reefmaster i, og forhåpentligvis kommer Navico med en SW-update som løser problemet etterhvert, siden dette problemet kom med den forrige oppdateringen av SW.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                  Jag har en massa djupkartor som är inscannade från pappersdito.
                  Kan man lägga in sådana så de blir digitala? Om ja, hur?
                  Har totalt noll koll på it-biten. Hur som helst om någon är intresserad så säg till så kan jag maila det jag har.
                  Jag söker Btw efter en djupkarta på Tisnaren, någon som har? Jag har inte så jag kan lägga in den i min gps, är intresserad av pappersvarianten.
                  //C
                  Dette kan gjøres i både Google Earth og i Reefmaster. Man kan importere det skannede kartet, legge det over bakgeunnskartet og tilpasse det slik at man får et tilnærmet perfekt overlegg.

                  Men å ta det fra RM og over til en GPS har jeg ikke prøvd. (GE kan ikke generere fil til noen GPS jeg kjenner til.)
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av Teaminsjöhaj Visa inlägg
                    Jag får inte kartor att fungera normalt.. Får bara massa punkter och inte linjer.. Har ett HB 858.. Nån som vet hur man skall ställa in de för att få linjer? (har ett navionics Gold sittandes i ena kortplatsen och de andra i den andra kortplatsen.)
                    Jeg har tidligere lagt ut et dybdekart fra Steinsfjorden i Norge på bloggen min. Har du testet HB-filene jeg har lagt ut der?
                    http://teamcolibri.blogspot.no/2013/...inbird-og.html

                    Vær obs på at HB er litt "sær" når det gjelder konturkart/ dybdekart.
                    http://reefmaster.com.au/reference/t...h-topic300.htm
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #90
                      Erik! Tack!
                      Björn! Tack!
                      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 053 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 12:17
                      12 svar
                      2 710 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 990 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      505 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                      5 svar
                      409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Arbetar...
                      X