Att beställa ekolod från usa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att beställa ekolod från usa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att beställa ekolod från usa

    Hej har hittat några saiter från staterna som säljer ekolod bra mycket billigare än vad det kostar i sverige.

    Exempel ett Lowrance X67C kostar på outdoorexperten 3295 inkl frakt (kampanjpris hittar inget billigare i sverige)
    Kostar på http://www.jandhproducts.com 298,95 dollar (ca 2100 kr) inkl frakt.

    Är det något som tillkommer typ skatt och tull?
    Hur är det med garantier?
    Är detta lod något att ha eller bör jag välja ett annat?
    Fiskar i mälaren efter gös, gädda och abborre och fiskar aldrig mer än 20 meter och hade tänkt att lodet skall sitta fastmonterat i min båt som alltid ligger i mälaren dvs jag flyttar inte runt båten till olika sjöar.
    Tacksam för snabba svar.

  • #2
    Tullen tar väl 25 % av varans värde. Har du tur slinker paketet igenom. Hur stor är din budget?

    Hade nog kikat på ett mark 5x (svartvitt) som har större skärm och ligger i ungefär samma prisklass.

    Kommentera


    • #3
      Ok vad är fördelen med svartvitt jämfört med färg då? Har fått för mig att man lättare ser bottenstrukturen med ett färgekolod men det kanske inte stämmer.

      Kommentera


      • #4
        Du ser botten lika lätt på ett svartvitt som färg. Om den är hård, mjuk eller vad du nu letar efter. Det är bara lite roligare att kolla på ett färglod efter ett tags stirrande. Om du är beredd att lägga knappt 3000:- är det bättre att du köper detta, i stort sett samma lod fast större skärm. http://www.ebay.com/itm/NEW-LOWRANCE...item4cff370a37

        Mycket större skärm. Använder det själv.

        Vill du undvika tullavgifter på 25% så be säljarna snällt skriva ner värdet på paketet. Helst runt 50 USD eller be de skicka paketet som gåva. Finns en viss risk med detta om paketet skulle försvinna på vägen. Garantierna är väl som i sverige men kan bli jobbigt eftersom du får stå för frakten.
        Senast ändrad av gabbu; 2012-04-24, 02:59.

        Kommentera


        • #5
          http://www.jgtech.com/shop7.htm

          Där i från handlade jag. Alla garantier och inga problem. Paketet kommer hem på någon dag och dom är väldigt trevliga att ha med att göra. Vet inte hur priserna ligger idag hos dom. Men för några år sedan var HDS-loden billigare där än i Sverige i alla fall. Värt att kolla om du har färska priser i huvudet så du har nått att jämföra med.

          Men jag kan bara säga gott om dom och då har jag handlat av dom 9 gånger än så länge.
          Sluta snacka, ut o fiska..

          Kommentera


          • #6
            Om du ska köpa från staterna bör du satsa på ett rent ekolod, inte en kombienhet med plotter. På de flesta modellerna (alla?) har tillverkarna lagt in nåt slags lås som gör att plotterfunktionen inte lirar utanför USA's gränser (om lodet är avsett för amerikanska marknaden vill säga).

            Ska du vertikala gös är färglod outstanding. Elite-lodet som det tipsas om ovan är grymt bra till det.

            Kommentera


            • #7
              känns som en väldigt liten vinst mellan 2-3000 om du dessutom åker på tull vilket är stor risk, kostnaden känns större än nyttan om det blir något problem med ekolodet t ex. Prisskillnaden är större på HDS och de dyrare ekoloden där det känns som en bättre affär att köpa från staterna.
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

              Kommentera


              • #8
                Jag har köpt ekolod/gps från USA ett par gånger. Firman jag köper ifrån packar om sakerna så att dom ligger lite huller om buller i lådan, då ser det inte så "nytt" ut när dom röntgar det i tullen. Sedan skriver dom "Gift" på adresslappen, detta gör att man slipper betala tull och moms. Köpte ett Lowrance kombiinstrument senast, betalade totalt 4300:- för det.Priset i Sverige låg på 13.995:-.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Mika66 Visa inlägg
                  Jag har köpt ekolod/gps från USA ett par gånger. Firman jag köper ifrån packar om sakerna så att dom ligger lite huller om buller i lådan, då ser det inte så "nytt" ut när dom röntgar det i tullen. Sedan skriver dom "Gift" på adresslappen, detta gör att man slipper betala tull och moms. Köpte ett Lowrance kombiinstrument senast, betalade totalt 4300:- för det.Priset i Sverige låg på 13.995:-.
                  vad var det för lod du beställde?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kan rekomendera att handla från england istället, då slipper du klåfingriga tullare och lika klåfingriga tillverkare som försöker geolåsa sina enheter men snuvar fortfarande svenska agenter på deras otidsenliga påslag. Mest synd om våra svenska handlare som kommer ikläm, utan agenternas påslag hade vi säkert haft samma priser här.
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 041 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 989 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                    5 svar
                    409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Arbetar...
                    X