Spontanköpte just ett nytt ekolod med GPS-plotter, Lowrance Elite-4... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spontanköpte just ett nytt ekolod med GPS-plotter, Lowrance Elite-4...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stiva Visa inlägg
    Tackar för tipset Magnus. For iväg som en skottspole till "VälaClasse" Helsingborg för att kolla om erbjudandet gällde där oxå. Dom ville ha 2495kr(3799). Men med hänvisning till ditt klipp på Kungsg. fick jag det för 1500 och är nöjd med det . Priserna gäller lokalt när det gäller prylar på väg ur sortimentet (sa dom). Tänker använda mitt som portabelt och som Komp. i min skuta ska bara fixa ett battpack. Tack igen Magnus
    Precis varit i Eskilstuna och köpt dom två sista dom hade
    Och dom skulle ha 2999:- men hänvisade till vad dom sålde dom för på drottninggatan...
    Och fick dom för 999:-

Riktigt nöjda..
    Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av stefanm Visa inlägg
      Precis varit i Eskilstuna och köpt dom två sista dom hade
      Och dom skulle ha 2999:- men hänvisade till vad dom sålde dom för på drottninggatan...
      Och fick dom för 999:-

Riktigt nöjda..
      Hehe härligt, tro mig du kommer inte att ångra dig!

Var ute å testade lodet på isen idag under ett pimpelpass. Shit va positivt överraskad jag vart! Helt galet va mycket man kan få för de små pengarna. Massa inställningar och riktigt lätt att konfigurera och använda. Underbart med färglod - det är som natt och dag jämfört med gråskale-lod. Det som jag blev mest imponerad över är hur bra känslighet det är trots små fiskar och beten, hur snabbt den uppdaterar bilden och hur fina ekona blir! Även den minsta mormyskan på knappt 1 cm gav riktigt följsamt eko och man skiljer lätt på vad som är vad.

Att se fiskarna simma upp mot betet precis innan den nyper, och mer eller mindre "se" hugget i realtid är något jag aldrig upplevt förut, då jag endast haft riktiga skit-lod tidigare, men det här är galet skoj! Precis som på de här videorna man kan se här och där, när folk vertikaljiggar gös på mycket dyrare lod. Kan knappt vänta till våren/sommaren tills man kan börja vertikala från båt

Testade på både grunt vatten och ställen på upp till 6 meters djup. Ekona och allt annat blir aningen bättre på djupare vatten än på de grundligaste ställena, men allt handlar om att ställa in saker rätt, beroende på djup, vatten mm. Efter lite småpillande fick jag till en magisk bild kändes det som.

Kan fortfarande se framför mig dagens skönaste stund när ett stort eko (troligen en ganska fet båge) stiger från botten mot min 2 cm balanspirk med räka, sjunker några decimeter igen, väntar några sekunder, stiger åter igen och sedan hugger direkt. Drillar fisken några sekunder medans jag inte kan låta bli att se på ekot som fortsätter ritas på lodet hehe. Efter kanske 15 sekunder rätar fisken min snapper (troligen pga för hård broms) och lossnar. Direkt ser jag det stora ekot sjunka ner snabbt mot botten och sedan försvinna...

Hehe... jag vet att det här inte är något nytt för de flesta här, och det är inte meningen att tråden ska handla om hur ekolodet fungerar, men för mig (som ligger lite efter i lod-väg) är detta något helt nytt, och jag var bara tvungen att uttrycka min glädje över årets första och troligen - redan nu - bästa köpet!

Bifogar en liten bild på hur en liten 2 cm tigerbalansare med räka ser ut på lodet, när jag lyfter lite på spöt och sedan sänker det tillbaka. Grunt vatten där, så lite färre detaljer, och jag hade inte direkt optimerat känsligheten eller färgskalan något när bilden togs, men det ser ändå sjukt imponerande ut! Realtidsfönstret gör verkligen ett kanonjobb - det är ju liksom ingen fördröjning i överhuvudtaget känns det som! Som att spela TV spel haha!
      Click image for larger version

Name:	20130110_134654.jpg
Views:	1
Size:	340,3 KB
ID:	1765671
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Vällingbys sista köpte jag.
        1299:- kostade det där.
        Blir nog bra att ha som ett protabelt lod.

Lite klyrigt med microSD, jag har vanligt SD i den andra Lowranceplottern och hade ju tänkt att man kunde flytta över det, med det blir tufft att få in det i en microSD-plats
        Ola

Kommentera

Då har man varit på Bromma Blocks och hämtat den sista dom hade. Fick den för otroliga 799 kr . Bra att ha som extralod när jag använder min Elite-5 och fiskekamraten kan då sitta med Elite-4:an på andra änden av båten när man vertikalfiskar. Och i andra lägen kan man ju ha den som plotter så att Elite-5:an kan agera dedikerat ekolod.

Oavsett så är det en otroligt bra deal! Köpte en till för 995 kr på Clas Ohlson i Kista C igår men tänkte eventuellt lämna tillbaka den imorgon, såvida ingen vill köpa den för 995 kr?

/Calle

Kommentera

Ursprungligen postat av Sutarkungen Visa inlägg
            Då har man varit på Bromma Blocks och hämtat den sista dom hade. Fick den för otroliga 799 kr . Bra att ha som extralod när jag använder min Elite-5 och fiskekamraten kan då sitta med Elite-4:an på andra änden av båten när man vertikalfiskar. Och i andra lägen kan man ju ha den som plotter så att Elite-5:an kan agera dedikerat ekolod.

Oavsett så är det en otroligt bra deal! Köpte en till för 995 kr på Clas Ohlson i Kista C igår men tänkte eventuellt lämna tillbaka den imorgon, såvida ingen vill köpa den för 995 kr?

/Calle
            Jag som tyckte 995kr var årets deal. Grattis! Jag lyckades ju iofs knipa en Minn Kota Endura C2 30lbs för 499kr också några dagar senare så jag känner mig nöjd ändå.

edit: Vet förresten att användaren Krumilur letar lod så hör med honom om du orkar skicka det.
            Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2013-01-15, 20:42.

Kommentera

Själv köpte jag ett för 1799 i Allum i Partille (utanför Göteborg), fortfarande billigt tycker jag.
              Jag får tacka för tipset!

PS
              Mitt första inlägg här på sidan..
              DS

Kommentera

Ursprungligen postat av Sutarkungen Visa inlägg

/Calle
                Haha 799 Heelt galet, grattis till årets kap! Har testat lodet nu ett par gånger när jag pimplat ädelfisk och jag är grymt nöjd! Det krävs verkligen lite pillande varje gång, beroende på vatten, djup osv, men får man in känsligheten o färgskalan rätt så är ekona fantastiskt fina! Tvivlar på att man kan hitta något annat lod som är ens hälften så bra för under tusenlappen.

Lämna inte tillbakade den andra, sälj istället. Det sjuka är att du egentligen kan slänga upp det på Tradera och sälja för det dubbla hehe. Då har du ju fått det första lodet gratis

Förresten, lodet drar bara 0.250 Ah, så ett 7 Ah batteri från exempelvis biltema får lodet att rulla på i över ett dygn utan laddning!
                Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Låter kanon Martin. Har precis införskffat ett 7Ah gelbatteri på Biltema a 329spänn. Ser framemot att testa det på isen nästa vecka, spännande. Ända smolket i bägaren är väl att man får släpa med sig pulkan.... man ska ju ha med allt annat skit oxå

Kommentera

Hehe grymt! Kör också ett 7 Ah batteri, fast blyackumulator från Biltema för 180kr, funkar det också, kanske inte lika stabilt som gelbatteri men billigare iaf (man e lite dumsnål ibland...)

Kolla min lösning hur jag gjorde lodet portabelt:
                    http://www.fiskesnack.com/forum/show...l=1#post794363
                    (Fick inspiration av användaren jacfishingteam här på FS)

Nu fattas bara en portabel hållare till mottagaren (eller vad det nu heter), som jag får använda på båtarna jag hyr, som får köpas lagom till vårkanten

Förresten, har någon av er kollat in kartorna lite noggrannare? Jag har inte laddat in några kartor alls, inte ens satt dit microSD kortet, men ändå verkar det finnas Navionics kartor för väst-Sverige och Norge (mycket detaljerat över Oslo bland annat) i min Elite 4! Hur sjukt är inte det? Ändra inställningen Kartor till "Navionics" i menyerna, och se vad ni hittar. Tog några bilder, men zoomade iofsig aldrig in fullt ut här, men de är riktigt bra detaljerade!

Click image for larger version

Name:	20130109_213729.jpg
Size:	883,2 KB
ID:	1765732Click image for larger version

Name:	20130109_213805.jpg
Size:	1,03 MB
ID:	1765733Click image for larger version

Name:	20130109_214022.jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1765734

Synd bara att man bor på östkusten...

Å andra sidan blir det ändå att montera mobilhållare på verktygslådan där min Galaxy S2 får sitta och sköta Navionics-kartorna. Skärmen är lite för liten för att ha både GPS-kartorna och lodet i bild samtidigt. Och sitta och växla känns bara jobbigt. Sen kostar ju ändå kartorna minst 1000kr, så det känns ovärt att investera när jag ändå har exakt samma kartor och Navionics-app i mobilen.
                    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-01-17, 21:10. Anledning: felstavning

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                      Jag som tyckte 995kr var årets deal. Grattis! Jag lyckades ju iofs knipa en Minn Kota Endura C2 30lbs för 499kr också några dagar senare så jag känner mig nöjd ändå.

edit: Vet förresten att användaren Krumilur letar lod så hör med honom om du orkar skicka det.
                      En Minn Kota Endura C2 30lbs för 499 är inte alls dåligt det heller
                      Har kollat med Krumilur, men inget svar än. Däremot har flera andra hört av sig och den borde vara såld under helgen!

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                      Haha 799 Heelt galet, grattis till årets kap! Har testat lodet nu ett par gånger när jag pimplat ädelfisk och jag är grymt nöjd! Det krävs verkligen lite pillande varje gång, beroende på vatten, djup osv, men får man in känsligheten o färgskalan rätt så är ekona fantastiskt fina! Tvivlar på att man kan hitta något annat lod som är ens hälften så bra för under tusenlappen.

Lämna inte tillbakade den andra, sälj istället. Det sjuka är att du egentligen kan slänga upp det på Tradera och sälja för det dubbla hehe. Då har du ju fått det första lodet gratis

Förresten, lodet drar bara 0.250 Ah, så ett 7 Ah batteri från exempelvis biltema får lodet att rulla på i över ett dygn utan laddning!
                      Det var en bra deal, men det sjuka är att när jag kontaktade Clas Ohlsson för att se vilken butik som hade lägsta pris och som hade varan inne, fick jag veta att Clas Ohlson Handen sålde dessa lod för 495! Men dom var dock redan slut såklart..

Visst kan jag lägga ut lodet på tradera egentligen, men eftersom flera hört av sig och jag gärna stödjer andra fiskare så ska nån få det för inköpspris. Eventuellt en hundring extra för besväret och bensinpengar

Jag har sedan innan ett 9 Ah gelbatteri från Biltema till Elite-5:an men ska nog köpa till en likadan på 5-7 Ah!
                      Min nuvarande har inte tagit slut en enda gång, och då har jag ändå kört monsterpass på 17-18 timmar

OT:

Jag testade att uppdatera Elite-4:an och även min Elite-5:a i samma veva. Uppdatering och allt gick smidigt, MEN jag märkte nånting underligt. När jag valt att ha ytstörningar på medium, och samtidigt själv ställt in känsligheten blir detaljerna väldigt mörka, nästan svarta i princip. Dock har jag endast testat med simulatorn i detta fall. Kan någon bekräfta om samma problem finns i verkligheten med firmware 3.6.0 på Elite-5:an och 1.8 på Elite-4:an?

Resten av inställningarna är:

-Palett: "Vit med bottenkontur"
                      -Frekvens: 83kHz eller 200kHz
                      -Pingfrekvens: Högst
                      -Fiskeläge: Standard
                      -Störfilter: Av
                      -Manuellt läge: På
                      -Avancerad användare under "System"
                      -Och slutligen Ytstörningar: Medium eller Hög

Stänger jag av ytstörningar, verkar problemet försvinna. Jag kan inte minnas att problemet fanns innan uppdateringen, och den finns ej heller på Elite-5 emulatorn som finns på Lowrance hemsida.

Mvh
                      Calle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 399 visningar
                      0 gillar