Spontanköpte just ett nytt ekolod med GPS-plotter, Lowrance Elite-4... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spontanköpte just ett nytt ekolod med GPS-plotter, Lowrance Elite-4...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Minncotamotorn, var det också på Clas ohlsson?

Jag noterade när jag hade uppdaterat Elite-4 till 1.80 att det inte gick att stänga av ekolodet (och bara köra plotter) i inställningarna vilket gick innan.
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Sutarkungen Visa inlägg
      En Minn Kota Endura C2 30lbs för 499 är inte alls dåligt det heller
      Har kollat med Krumilur, men inget svar än. Däremot har flera andra hört av sig och den borde vara såld under helgen!

Det var en bra deal, men det sjuka är att när jag kontaktade Clas Ohlsson för att se vilken butik som hade lägsta pris och som hade varan inne, fick jag veta att Clas Ohlson Handen sålde dessa lod för 495! Men dom var dock redan slut såklart..

Visst kan jag lägga ut lodet på tradera egentligen, men eftersom flera hört av sig och jag gärna stödjer andra fiskare så ska nån få det för inköpspris. Eventuellt en hundring extra för besväret och bensinpengar
      Ja haha, helt sjuka priser det där! Var elmotorn på ClasOhlson också eller? Konstigt bara att de inte annonserar ut dessa produkter öppet, utan bara chocksänker priset i smyg och typ hoppas på att nån ska märka det :P

Stödja andra fiskare är fint gjort, lär garanterat uppskattas! Det var inte meningen att själv låta girig och propsa på att sälja dyrare, men du vet hur det är dessa "fattiga tider" nu i januari

Jag har sedan innan ett 9 Ah gelbatteri från Biltema till Elite-5:an men ska nog köpa till en likadan på 5-7 Ah!
      Min nuvarande har inte tagit slut en enda gång, och då har jag ändå kört monsterpass på 17-18 timmar
      Tänkte också först köra 9 Ah men tydligen vägde dessa runt 3-4 kg (på biltema iaf), och 7Ah vägde strax över 2kg. Man vill inte bära mer i onödan Men visst vore det surt om lodet dog mitt under det bästa kvällsfisket när man redan varit ute 10-12h... Nåja, får hoppas 7Ah håller helt enkelt!

Jag testade att uppdatera Elite-4:an och även min Elite-5:a i samma veva. Uppdatering och allt gick smidigt, MEN jag märkte nånting underligt. När jag valt att ha ytstörningar på medium, och samtidigt själv ställt in känsligheten blir detaljerna väldigt mörka, nästan svarta i princip. Dock har jag endast testat med simulatorn i detta fall. Kan någon bekräfta om samma problem finns i verkligheten med firmware 3.6.0 på Elite-5:an och 1.8 på Elite-4:an?

Resten av inställningarna är:

-Palett: "Vit med bottenkontur"
      -Frekvens: 83kHz eller 200kHz
      -Pingfrekvens: Högst
      -Fiskeläge: Standard
      -Störfilter: Av
      -Manuellt läge: På
      -Avancerad användare under "System"
      -Och slutligen Ytstörningar: Medium eller Hög

Stänger jag av ytstörningar, verkar problemet försvinna. Jag kan inte minnas att problemet fanns innan uppdateringen, och den finns ej heller på Elite-5 emulatorn som finns på Lowrance hemsida.
      Hmm, faktiskt inte ens funderat på att uppdatera. Antog kanske att det redan var senaste versionen i enheten. Får göra ett försök när jag får tid över! Fast ytstörning-filter, behövs det verkligen? Jag har stängt av båda befintliga filter på min, men å andra sidan har jag endast pimplat med lodet hitintills, där de inte behövdes då jag letar fisken mest längs botten. De kanske behövs när man kör från båt? Jag får kolla och återkomma. Blir nog en pimpeltur i helgen iallafall, så det blir att testa!
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Minncotamotorn, var det också på Clas ohlsson?

Jag noterade när jag hade uppdaterat Elite-4 till 1.80 att det inte gick att stänga av ekolodet (och bara köra plotter) i inställningarna vilket gick innan.

Vad jag kan se i inställningarna så går ekolodet att stänga av under första menyn, och sedan trycka på "Pages" för att välja plotter på helskärmen. Jag har firmware version 1.8. Menar du att du saknar själva rutan/fyrkanten för att stänga av ekolodet? eller att gps:en ej får kontakt när ekolodet är avstängt?

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
        Ja haha, helt sjuka priser det där! Var elmotorn på ClasOhlson också eller? Konstigt bara att de inte annonserar ut dessa produkter öppet, utan bara chocksänker priset i smyg och typ hoppas på att nån ska märka det :P

Stödja andra fiskare är fint gjort, lär garanterat uppskattas! Det var inte meningen att själv låta girig och propsa på att sälja dyrare, men du vet hur det är dessa "fattiga tider" nu i januari
        Elmotorn såg jag inte ligga ute öppet, inte i Kista iaf. Dock kollade jag inte alltför noga då jag redan har en Traxxis 45:a till båten

Visst är pengar alltid välkommet, speciellt denna månad, och i synnerhet nu när jag beställt nytt vertikalspö och rulle och annat kul inför kommande säsongen! Men jag får se det som ett bonus att jag fick lodet såpass billigt ^^

Tänkte också först köra 9 Ah men tydligen vägde dessa runt 3-4 kg (på biltema iaf), och 7Ah vägde strax över 2kg. Man vill inte bära mer i onödan Men visst vore det surt om lodet dog mitt under det bästa kvällsfisket när man redan varit ute 10-12h... Nåja, får hoppas 7Ah håller helt enkelt!

Den 9 Ah jag har väger väl en 3.5 kg, men den kör jag till Elite-5:an som enligt uppgift ska dra 0.75 Ah/h, vilket borde bli ~12 rent tekniskt, men den har som sagt aldrig tagit slut på ett pass
        Blir nog en 5-7 Ah till Elite-4:an som sagt, då får jag förhoppningsvis plats med den i en sådan mindre Clas Ohlsson vertygslåda som jag såg att du hade moddat i en annan tråd.

Hmm, faktiskt inte ens funderat på att uppdatera. Antog kanske att det redan var senaste versionen i enheten. Får göra ett försök när jag får tid över! Fast ytstörning-filter, behövs det verkligen? Jag har stängt av båda befintliga filter på min, men å andra sidan har jag endast pimplat med lodet hitintills, där de inte behövdes då jag letar fisken mest längs botten. De kanske behövs när man kör från båt? Jag får kolla och återkomma. Blir nog en pimpeltur i helgen iallafall, så det blir att testa!

På min enhet var det en gammal version iaf. Uppdaterade efter att jag läst om diverse förbättringar, men det är ju tokigt om man inte ska kunna använda sig av Ytstörningsfilter...
        Ytstörningsfiltret har varit mycket till hjälp i Mälaren där jag fiskar 90% av tiden! Bliden blir ren och fin. Utan den kan det bli störningar ner till 2.5 meter ca, vilket kanske inte är så kul i alla lägen.

Kommentera

Jag kör mitt portabelt också fast jag har löst det genom att montera det på en bit plywood i en väska med ett 7,2Ah batteri från Biltema. Givaren ska monteras på detta fäste från Happy Angler, det verkar vara helt ok och alla delar är i aluminium. Det krävdes lite justering och planslipning av två plastbrickor för att det skulle fungera bra men nu känns det stabilt och jag måste bara tillverka en hållare för givaren längst ner på stången.

Minn Kotan för 499 var också på Clas Ohlson Drottninggatan, vet inte riktigt om jag kommer ha användning för den men det ska bli kul att testa iaf.

Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2013-01-18, 09:44.

Kommentera

Efter att ha läst att andra medlemmar hittat billiga ekolod på Classe började jag själv kolla upp chansen att hitta ett ekolod.

Har nu 2 valmöjligheter.

Ett elite 4 som ni andra har införskaffat, ser ju jättefint ut. För 995:-
            Eller Mark-5x för 599:-

Har båda undanlagda över helgen.

Jag har båten i en insjö och kommer använda lodet där.

Frågan är då kommer man använda plottern?
            Känns ju grymt att markera upp positioner. Men är det något som i större utsträckning är viktigare i skärgården/Vänern/havet osv?

Färg eller svartvitt?
            Storleksskillnanden på displayen?
            Har båda så kallat "skvallerfönster" realtidsfönster så att det går att vertikalfiska med dom?

Då är frågan vilket ska jag ta?
            När det kommer till ekolods specifikationer så har jag lite svårt att tyda dom..

Kommer lätt bygga en fin liten låda som ni andra, klockrent ju.

Kanske gjort det till en egen tråd men testar här först.

Kommentera

Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
              Efter att ha läst att andra medlemmar hittat billiga ekolod på Classe började jag själv kolla upp chansen att hitta ett ekolod.

Har nu 2 valmöjligheter.

Ett elite 4 som ni andra har införskaffat, ser ju jättefint ut. För 995:-
              Eller Mark-5x för 599:-

Har båda undanlagda över helgen.

Jag har båten i en insjö och kommer använda lodet där.

Frågan är då kommer man använda plottern?
              Känns ju grymt att markera upp positioner. Men är det något som i större utsträckning är viktigare i skärgården/Vänern/havet osv?

Färg eller svartvitt?
              Storleksskillnanden på displayen?
              Har båda så kallat "skvallerfönster" realtidsfönster så att det går att vertikalfiska med dom?

Då är frågan vilket ska jag ta?
              När det kommer till ekolods specifikationer så har jag lite svårt att tyda dom..

Kommer lätt bygga en fin liten låda som ni andra, klockrent ju.

Kanske gjort det till en egen tråd men testar här först.

Personligen tycker jag att färglod överträffar svartvita lod, då man exempelvis ser fisk ligga och trycka på botten mycket enklare. Men visst kan jag hålla med om att skärmen på Elite-4:an är ganska liten... skärmen på Elite-4:an är 3.5 tum medans den på Mark-5:an är 5 tum. Rätt stor skillnad när man ser dom i verkligheten. Båda har skvallerfönster.

Däremot är plottern guldvärd för att markera hotspots (speciellt i en insjö där djupkartor saknas) och främst av allt för att notera hur snabbt man åker om man trollar exempelvis. Fångar man fisk på 1.8 knop en dag, så vill man ju gärna hålla den hastigheten. Vilket inte är lätt utan en fartmätare eller gps.

Sammanfattningsvis skulle jag nog välja Elite-4:an i slutändan.

Kommentera

Ja det lutar åt elite-4an, plottern och färg känns som att det vinner över storleken på mark-5x.

Kommentera

Sutarkungen , kunde inte sagt det bättre själv! Färglod alla gånger! De andra frågorna är redan besvarade ser jag Du har PM förresten, Anton.
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                    Jag kör mitt portabelt också fast jag har löst det genom att montera det på en bit plywood i en väska med ett 7,2Ah batteri från Biltema. Givaren ska monteras på detta fäste från Happy Angler, det verkar vara helt ok och alla delar är i aluminium. Det krävdes lite justering och planslipning av två plastbrickor för att det skulle fungera bra men nu känns det stabilt och jag måste bara tillverka en hållare för givaren längst ner på stången.

Minn Kotan för 499 var också på Clas Ohlson Drottninggatan, vet inte riktigt om jag kommer ha användning för den men det ska bli kul att testa iaf.

Riktigt fin lösning, Magnus, snyggt! Bra att den har skydd för regn/snö - det har jag inte ens tänkt på hehe...

Givarhållaren du länkar till verkar nice med tanke på priset, frågan är bara om den är lika "robust" som den andra som säljs på bland annat Regal Sportfiske (finns ej i lager nu dock). Den kommer in under våren, går på 250kr. Hittas här: http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=2254&lang=sv
                    Verkar iofsig inte vara så stor skillnad på de, vad man kan se iaf...

En hållare till givaren längst ner på stången ingår väl i Elite 4 paketet vad jag vet, eller tänker jag fel? Tyckte jag såg en svart hållare i kartongen, som man monterar lodet på. Men den kanske inte passar stången?
                    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-01-18, 19:39. Anledning: stavfel

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg

Givarhållaren du länkar till verkar nice med tanke på priset, frågan är bara om den är lika "robust" som den andra som säljs på bland annat Regal Sportfiske (finns ej i lager nu dock). Den kommer in under våren, går på 250kr. Hittas här: http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=2254&lang=sv
                      Verkar iofsig inte vara så stor skillnad på de, vad man kan se iaf...

En hållare till givaren längst ner på stången ingår väl i Elite 4 paketet vad jag vet, eller tänker jag fel? Tyckte jag såg en svart hållare i kartongen, som man monterar lodet på. Men den kanske inte passar stången?

Jag har en liknande givarfäste som den från Regal. Där får man med nöd och näppe fast givaren men det är svårt att få den stabil så att säga, de gummibussningar som följer med lodet är anpassade för den givarhållare som följer med..

Och den givarhållaren som följer med lodet passar inte till givarfästet från http://www.happyangler.se/sv/bat/bat...llare/p/17004/

Dock kan man skära till en fyrkantig bit av marinplyfa eller aluminium och fästa givare+hållare i, och sedan fästa detta i givarfästet (pinnen). Då sitter den som berget tror jag

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 398 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10