Svårt att tolka Structure scan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt att tolka Structure scan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svårt att tolka Structure scan

    Har kopplat den till 5 tums skärm och förstår att det inte är optimalt... Undrar om ni som är vana att använda SS tycker det ser normalt ut ? Tycker störningarna i mitten upptar väldigt stor del av bilden!?
    Testade att fälla upp motorerna för att se om dessa störde, men märkte ingen skillnad....
    Ska testa i en djupare sjö när tillfälle ges...

    Click image for larger version

Name:	ss1.jpg
Views:	1
Size:	472,9 KB
ID:	1818227
    http://team-bigfish.blogspot.se/

  • #2
    Prova att slå över den på 455 khz som funkar bäst under 10-15 m och kanske justera ner kontrasten lite (ser inte vad du har den ställd på).

    På grunt vatten under 5 m tycker jag ofta det blir lite brusigt.

    Här är lite screnshots som jag tagit på ett vrak, det går att se ganska bra detaljer. http://gäddfiske.se/blog/index.php/2...structurescan/
    Anders @ gäddfiske.se

    Kommentera


    • #3
      Tackar för tipset med kontrasten! Gjorde verkligen susen att sänka den från 76 till närmare 60... Tog en sväng på sjön igår och mixtrade lite med inställningarna och nu börjar det bli betydligt lättare att läsa av...

      Click image for larger version

Name:	2 (1).jpg
Views:	1
Size:	494,2 KB
ID:	1767805Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	367,5 KB
ID:	1767806
      http://team-bigfish.blogspot.se/

      Kommentera


      • #4
        Kickar liv i den här gamla tråden då jag har svårt att förstå vad jag ser på mitt Lowrance Gen3 med SS. Fiskar sötvatten i mälaren, över 15-50m djup, 800Hz och 20-25m i sida.

        Söker fisk pelagiskt i 4-5 knop och förväntar mig (iallafall ibland) se distinkta streck som indikerar större fisk, men ser bara betesstim och mindre prickar. Blir större fiskar endast intensivare prickar i denna fart, även om de stor med sidan mot båten? Hittar ej heller någon funktion att ändra scroll speed på SS?

        Sedan undrar jag om man med säkerhet kan tyda hur långt ut åt sidan ekot befinner sig? Vad som förvirrar mig här är att det är tydligt att vart "bottenlinjen" är i sida indikerar djupet (om jag jämför med 2d lodet). Jag finner sällan ekon som jag tror finns i sida, kanske för jag missuppfattat vad jag egentligen ser...

        Har kollat diverse videos på tuben men poletten har fortfarande inte trillat ned riktigt...

        Mvh Johan

        Kommentera


        • #5
          Börja med att ställa om frekvensen till 455 kHz.
          Klart......

          Nej då , riktigt så enkelt är det inte men testa gärna att köra på 455. Du ser så mycket mer då.
          I så hög fart som runt 4 knop blir stora fiskar bara prickar som lyser intensivt. Ju ytligare/närmare båten de är desto mer intensivt sken.
          Det är inte förrän båten går väldigt sakta som fiskarna blir streck på SS:en.

          Bildhastigheten ställer du in på ekolodets meny. Inställningen påverkar alltså både 2D-lodet och SS.
          "Normalt" brukar vara bästa inställningen.

          Man kan inte med säkerhet säga hur långt åt sidan eller hur djupt en fisk går.
          Indikerar SS att en fisk går på t.ex ca 15 meter vet du bara att fisken är 15 meter från givaren. Men alltså inte sträckan i sidled eller djupet.

          Kommentera


          • #6
            Hoppades att du skulle se frågan Micke, och återkomma med ypperligt svar, precis som detta! Stort tack.

            Ska testa 455Hz nästa gång och se den funkar.

            Skitfiske! //Johan

            Kommentera


            • #7
              Återkom gärna med en liten rapport.
              Alltid intressant att få höra hur det gått

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Återkom gärna med en liten rapport.
                Alltid intressant att få höra hur det gått

                Absolut! Blir inte så mkt fisketid pga familjen, men när jag väl tar mig ut återkommer jag med rapport!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg

                  Man kan inte med säkerhet säga hur långt åt sidan eller hur djupt en fisk går.
                  Indikerar SS att en fisk går på t.ex ca 15 meter vet du bara att fisken är 15 meter från givaren. Men alltså inte sträckan i sidled eller djupet.
                  Hur "fångar man in en fisk" på släpplodet om man inte vet hur långt i sidled? Stannar man bara av farten så fort man ser en fisk på ss och byter kurs 90 grader babord /styrbord tills man får in fisken igen på släpplodet?

                  Kommentera


                  • #10
                    någonting sånt ja.....tar en liten bit att få stopp på båten, så backa lite snett tillbaka kan fungera ganska bra....eller snett framåt igen och snett bakå en gång till för att få den rätt....å upprepa igen....och igen om det blåser lite eller fisken går undan....
                    Senast ändrad av byggarn; 2015-07-30, 16:53.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 167 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 12:17
                    12 svar
                    2 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    2 008 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    518 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                    5 svar
                    414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Arbetar...
                    X