Är ju bara att konstatera att vi har olika infallsvinkel.
Jag finloggar hotspotsen på mina sjöar. Jag grovloggar sjöar där jag vill få en helhetsbild. Detta är en del av mitt jobb mot att förstå hur sjön/fisket funkar. Kan inte se nån som helst anledning att bara ge bort mitt jobb?
DÄREMOT har jag sett klockrena rökridåer på social map. Sjöar som jag själv fiskar och har massor med hotspots i form av stenar, grund, kanter osv men som på social map kartan är platta som fotbollsplaner... Eller där man finloggat hela sjön UTOM det hetaste området, typ 1/10 del...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Insight Genesis
Collapse
X
-
Jag förstår vad byggarn menar med att man tappar nyttig information och det är väl ett argument för att köpa premium men knappast för att smyga med sina loggningar...
Och för egen räkning har jag aldrig använt något av de lagren. Kanske ska prova nu när kartan fått ett nytt utseende, tidigare tyckte jag inte att det funkade något värst. Jag kan inte skryta med att jag känner min sjö utan och innan men på mina spots så vet jag i stort hur det ser ut under vattnet med hjälp av lodet...
Edit: Har just roat mig med att jämföra min senaste mergeing med senaste Social mapen. Och kan konstatera att det skulle förmodligen ta mig två somrar att få min egen karta i samma skick som den gemensamma. Snart finns det en helt komplett djupkarta här till gemensam nytta för oss som fiskar och har IG.Senast ändrad av Gösta; 2015-07-16, 15:33.
Lämna en kommentar:
-
är väl bara loggningen av djupen som delas ut, waypoints är fortfarande dina egna och vill du ha med bottenhårdheten och vegetation är det betalversionen som gäller....hälften av nyttig info går alltså bort om man tar snikversionen...Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inläggUm. Varför skulle jag vilja ge bort mina hotspots (genom att lägga upp intressanta loggningar till allmän beskådan)?Senast ändrad av byggarn; 2015-07-16, 13:42.
Lämna en kommentar:
-
Vill du hålla på att betala för att kunna mörka var du fiskar so wellcome...Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inläggUm. Varför skulle jag vilja ge bort mina hotspots (genom att lägga upp intressanta loggningar till allmän beskådan)?
I den sjön jag fiskar så är det knappast några hemligheter var fisken finns. Jag kan i stort sett varje kväll sitta och följa gösautostradan från min altan, om jag inte själv är ute och fiskar.
Dessutom är vi nu flera som loggar i sjön och den är så gott som helt täckt. Vilka hemligheter finns då kvar. Du avslöjar ju inte dina rutter och spår på socialmaps annat än att andra kan se att ännu ett område blir täckt... Ingen kan se huruvida du fiskat eller bara loggat, om du fått fisk eller gått totalbom. Så nja, jag ser inte problemet.
Lämna en kommentar:
-
Om du behöver fråga kommer du förmodligen inte förstå svaret...Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inläggUm. Varför skulle jag vilja ge bort mina hotspots (genom att lägga upp intressanta loggningar till allmän beskådan)?
Skämt åsido, jag förstår precis vad du menar men jag tror att man i slutänden vinner på att samarbeta med den här typen av projekt. De flesta sjöar är ju inte helt hemliga ändå. I Sövdesjön finns det tex ett par grund, ett par djuphålor etc och det är ju inte direkt revolutionerande att folk fiskar där. Så, jag kommer iaf logga och ladda upp öppet. Sedan kan man ju naturligtvis ladda upp filer med "ointressanta" delar av sjön för att mörka var man egentligen tillbringar tid...
Lämna en kommentar:
-
Um. Varför skulle jag vilja ge bort mina hotspots (genom att lägga upp intressanta loggningar till allmän beskådan)?Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggOm du klickar i den rutan så syns inte dina loggar på Social map. Vilket är ganska korkat, speciellt om det är fler än du som loggar i dina vatten.
Lämna en kommentar:
-
Om du klickar i den rutan så syns inte dina loggar på Social map. Vilket är ganska korkat, speciellt om det är fler än du som loggar i dina vatten. Kör du "publikt" kan andra se och också göra sina loggar offentliga och snart har ni en detaljerad djupkarta över vattnet.
Skitfiske!
Gösta
Edit: Har du gratisversionen bli loggarna automatiskt offentliga...Senast ändrad av Gösta; 2015-07-16, 11:58.
Lämna en kommentar:
-
Har förstått det så att du laddar upp för att dela med andra alternativt att du inte vill dela med dig.
Lämna en kommentar:
-
Nu måste jag bara få lägga in en positiv post om IG. Har själv varit en av dem som ventilerat problem och svårigheter, men nu är det dags att slå ett slag för möjligheterna! Skaffade IG sensommaren i fjol. Vad jag kunde se då så vara jag ensam om att utnyttja dessa oändliga möjligheter. Längre framåt hösten kunde jag på Social Map se att fler börjar kartlägga vår sjö. Och i dag när jag kollade så kunde jag konstatera att nästan helan sjön är karterad. Jag kommer själv självklart att bidra för att fylla hålen, även om de ligger utan för mitt egentliga fiskeområde. Och jag är övertygad om att hela sjön kommer att vara täckt innan vintern.
På väggen i min mansgrotta i stugan har jag en inplastad pappersdjupkarta över min sjö. Men den kommer inte i närheten av den detaljrikedom och precision som IG ger tack vare att vi är fler som loggar hela tiden.
Skaffa detta eminenta program. Dela med dig av dina loggar, då är det f ö helt gratis.Och snart har du en detaljerad djupkarta över ditt hemmavatten!
Lämna en kommentar:
-
berätta hur det går, jag har också haft massor med strul att få ned data över tex Mälaren.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
|
72 svar
6 278 visningar