Batteri till Lowrance Elite 5 HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till Lowrance Elite 5 HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nästa gång jag köper nytt lär jag köpa ett runt 20ah.

Kommentera

Vad finns det då för vettiga alternativ?
      "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Finns ju en mängd olika batterier förutom MC gel-batterier från biltema ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...-skoter-80810/ ). Typ ett fritidsbatteri typ 20 Ah ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...atteri-802201/ ) eller 12 volt/12 Ah blyackumulator ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...latorer-80402/ ). Clas ohlsson hasr ju också några billiga batterier: http://m.clasohlson.com/se/AGM-batteri/Pr365460000 och http://m.clasohlson.com/se/MC-batteri-12-V/Pr365462000
        "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Ursprungligen postat av Vikkan Visa inlägg
          Hej
          Har skaffat ett Elite 5 HDI som jag har tanken att göra portabelt i en hård plastväska som är vattentät. Behöver till detta ett smidigt och prisvärt batteri.Har funderat på ett Biltema MC gel-batteri på 9 Ah. Funkar det?

Rätta gärna mina tankar...

Vad jag kan se drar lodet 0,9 A (Antar att det är vid fullt ljus på skärm osv. Om någon har en annan uppgift så vore jag tacksam för den)
          Normalt fiskar jag 4-5 timmar.
          5 timmar a´ 0,9 A = 4,5Ah
          Batteriet skall vad jag förstår förbrukas till max 50 % innan uppladdning.

Om jag skulle vilja använda lodet längre, vad kan hända?

Emottager gärna förslag på smidiga och prisvärda batterier som passar till detta

Har en liten CTEK laddare som jag har tänkt att ladda med.

Vad skall jag ha mer för grejer att koppla in lodet, säkringshållare skall jag skaffa men vilken styrka på säkringen skall det vara?

Tacksam för svar då jag passerar Biltema i morgon FM...// Vikkan
          Äldre tråd men jag lägger in min erfarenhet.

Jag har ett 12Ah Biltema batteri artikelnr: 80-412 och det kör vi två dagar ca 10 timmar utan problem på ett Lowrance Elite 4 HDI, ekolod och plotter påslagen och med ekologgning på.

Jag skulle påstå att man bör kunna köra minst en hel dag med ett 7,2Ah.

Kommentera

Elite 5 drar mer än 4. Förmodligen mkt på grund av större skärm. För mig håller inte ett 7.2 ah en hel dag. Särskilt inte om man inte vill dränera hela batteriet.

Kommentera

Etter litt diverse testing, vil jeg ikke anbefale å gå under 14A. Selv om et mindre batteri holder for en dag, er det uansett veldig greit å ha litt ekstra å gå på hvis turen blir lengre enn vanlig. Min Mark 4 HDI og Elite 4 HDI ser ut til å klare to dager med nytt 14A, mens fatters 5 HDI klarer 1,5 med det samme batteriet. (Vær obs på at lysstyrken du bruker er avgjørende for strømforbruket.) Samtidig taper batterier seg over tid, særlig hvis de lades dypt ut, så små batterier vil få kortere levetid enn ett som er større. 14A er uansett såpass lite og lett at du ikke pådrar deg blokk og hekseskudd. Husk å lade hver gang du har brukt batteriet!

Hilsen en som nettopp monterte inn 200A i båten. Det ga vond rygg.
              Team Colibri

Kommentera

Erik har som vanligt rätt jag har använt ett biltema gel 9 ah till mitt elite 7 hdi i en och halv säsong nu, men nu börjar det bli dålig.. Kunde använda det 8 timmars pass när det var nytt, nu bara några timmar:-/ nu får det bli ett nytt 20 ah istället. Största nackdelen med det är väl mest att det blir 4 nya extra kilon att släpa till båten pust.. Jag som försökt banta ner vikten på allt man ska kånka till båten..
                Kommer också köpa en liten ctek laddare till batteriet, laddade det gamla batteriet med en billigare laddare från biltema.. Jag skulle tro att det viktigare med en bra laddaren än ett dyrt märkesbatteri faktiskt.

Kommentera

Jag körde på slutet blyack på 12ah från biltema. 299:- och har vanliga flatstift som poler vilket jag tyckte var smidigt.

Kommentera

Jag körde till mitt gamla cuda ett mc batteri på 12v tror jag. kunde köra på det säkert 20h innan det blev tomt. Köpte ett elite 4x chirp. efter full laddning startade det sen dog det direkt, antar batteriet var slitet. Märkte dock inte detta förrens jag var på sjön så testade och köra det tillsammans med motorn på bilbatteriet, fungerade alldeles utmärkt.

Kommentera

Mark 4 HDI drar mellan 0,25 och 0.3A beroende på ljusstyrka antagligen drar 5 lite mer men gissningsvis inte mer än 0,4-0,5A.

Har själv ett 20A elmopedbatteri model 6-DZM-20.

Här är ett batteri av denna typ http://www.alibaba.com/product-detai...38.35.1.e6xU3k

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 055 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs