Multimeter + batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multimeter + batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multimeter + batteri

    Hejsan!

    Har ett Tudor marinbatteri på 80ah till min elmotor. Har hört att man ej ska köra under 12v på batteriet för då tar det skada. Har en enkel multimeter från Jula.

    Men vilken ska jag välja till mitt batteri? Här kommer en bild!
    Har även ett 7,2ah batteri till ekolodet, vilken ska jag välja om jag ska mäta det?
    Han i butiken sa 9v till mitt Tudor, kan det stämma?


    Click image for larger version

Name:	10811581_10205034037987917_584480059_n[1].jpg
Views:	2
Size:	177,3 KB
ID:	1834723
    Tack!

  • #2
    Jag tror att du borde välja "20" bland dom uppe i vänstra hörnet (volt, likström), inte mycket man kommer ihåg från elläran i skolan dock så skulle inte svära på det.

    Kommentera


    • #3
      Kom ihåg att mäta när batteriet inte belastas, det skiljer bra med tiondelar mellan vilospänning och belastning.
      Alumacraft så klart!

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren som vanligt , har precis testat både 9v och 20v på mätaren och det visar 13,26volt på båda. Laddaren visar även att batteriet är fulladdat, kan det stämma? Vad är gränsen på man inte ska komma under när man är ute och trollar? 12volt? Har hört att många kör 12volt. Men vill höra med er erfarna!

        Kommentera


        • #5
          Läs #3 en gång till..

          Kommentera


          • #6
            Missade det, super! 12,4 får jag hålla koll på men att mitt full laddade batteri visar 13,26v måste vara något fel. ;s

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
              Missade det, super! 12,4 får jag hålla koll på men att mitt full laddade batteri visar 13,26v måste vara något fel. ;s
              Nej då, det är i sin ordning. Laddaren skickar i nästan 14v o ett friskt nyladdat batteri kan ligga runt dina siffror.

              Kommentera


              • #8
                http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...-och-matteknik

                Massa bra tips i den länken.
                Senast ändrad av Leon; 2014-11-18, 20:54.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II
                  Om mätaren visar 12V så är batteriet tomt och kommer att skadas om man tömmer det så mycket. Ett fulladdat batteri ska visa 12,7V. Ett vanligt batteri med flytande vätska runt blyplattorna ska inte laddas ur mer än till hälften kontinuerligt, vilket är(om jag minns rätt) någonstans runt 12,4V på mätaren.
                  Jag känner till att det figurerar en del avvikande sanningar runt detta. 12V är en bekant siffra på halvladdat batteri. Känner även till uppgifter där man angett 11,7V för halvladdat.

                  Men 12,4 va en ny siffra för mig. Har du material som anger detta ?
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II
                    Jag skrev "om jag minns rätt", har för mig att jag har läst det någonstans, men måste nog kolla upp det(minnet är som bekant bra men kort).
                    Jag tror du har missat något

                    Tomt batteri är sedan gammalt 10,5 - 11V någonstans och inte 12. Visserligen händer det saker och ny fakta kommer fram men det kan vara så att du blandar ihop uppgifter med annan batterityp eller. 12V för tomt batteri låter fel då jag har batterilarm på 11,5 i båten. Visserligen belastad spänning minus ledningsfall men ändå.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X