Multimeter + batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multimeter + batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för svaren gott folk!

Kommentera

Fra skoledagene mine, dvs for syrebatterier:
      Når lading er tilkoblet bør batteriet vise 14,3-14,4V. Spenningen på et godt batteri som ikke er belastet og befinner seg i romtemperatur er 12,75V Et 70% batteri har 12,48V, et 40% batteri har 12,24V.

Dersom du måler mens batteriet belastes, vil du få vesentlig lavere tall enn dette. Jeg har selv sett 11,8V og fått start på min 80HK med det batteriet, da mens diverse elektronikk har dratt strøm fra batteriet. (Nå er denne tråden om batteri til elmotor, men vær altså klar over at startmotoren til en påhenger kan dra svært mye strøm ved start. Større påhengere som min kan dra 100-150A i de sekundene. Det samme skjer ved tilting av motoren, det er også et strømsluk.)

Anders sitt poeng om temperatur bør alle ta til seg. Husk at et kaldt batteri lader dårlig, både inn og ut. Nå på høsten vil du med andre ord få kortere driftsstid mellom hver lading, enn du gjorde i juli. Har du mulighet til å lade batteriet innendørs, så gjør det, og bruk for all del en skikkelig lader. En tommelfingerregel jeg alltid har brukt er at laderen bør kunne gi minst 10% av batteriets kapasitet. Med andre ord bør en lader som skal lade et 60A batteri kunne gi 6A ladestrøm. Jeg bruker stort sett bare billige batterier fra Biltema, og lever godt med de, men jeg kjøper "skikkelige" ladere. Du bør kunne justere ladestrømmen som laderen gir, slik at du kan sette ned denne hvis du lader et lite batteri som ikke skal ha så mye A per time.
      Team Colibri

Kommentera

Vid 16 tiden tog jag bort laddaren från batteriet då stod mätaren på 13,26v. Nu visar mätaren
        1,5v visar 12,85v
        9v visar 13,14v
        20v visar 13,15v

Det ska väll vara runt 12,75 i vilospänning?

Click image for larger version

Name:	10811581_10205034037987917_584480059_n[1].jpg
Views:	2
Size:	177,3 KB
ID:	1775920
        Senast ändrad av johanbergqvist; 2014-11-19, 20:11.

Kommentera

Ja det sägs ju så. Men jag har sett nån tillverkare, minns ej vilken men de va nått udda märke där man angav 13,15V vilospänning. Men mer än så vet jag inte.

Angående det som nämnts tidigare så kanske det är på sin plats att nämna att vilospänning kan skilja lite mellan olika typer och tillverkare. Och det är INTE det du mäter när du nyttjar Batteriet. Om du kör din elmotor under en lång period tills din fasta Volt-mätare i båten visar bara 11V så kommer detta batteri att uppvisa betydligt högre spänning om du stänger av och låter det vila.

Det är lite svårt att förlita sig på vilospännings-siffror när du är ute på sjön och belastar batteriet. Ska se om jag kan hitta något test eller beskrivning runt ett belastat batteris spänning och vilken vilospänning det sedan har. Skillnaden mellan belastad spänning och vilospänning kan man nog nyttja vid bedömning hur friskt batteriet är.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ni märker kanske att det kommer många frågor, är inte alls insatt i detta som ni märker. Är iaf tacksam för all hjälp. Ah men ni ser värdena i mitt senaste inlägg, vilket ska jag använda på multimetern? 1,5v-9v-20? för att se så inte batteriet går under 12,2v..

Är det bra för ett batteri att stå på laddning alltid? eller man kan ladda det fullt och sedan koppla bort laddaren, o sedan nårra dagar efter använda batteriet? det viktiga är att de ska på laddning så fort efter man använt det?
            Senast ändrad av johanbergqvist; 2014-11-19, 20:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
              Ah men ni ser värdena i mitt senaste inlägg, vilket ska jag använda på multimetern? 1,5v-9v-20?
              Närmst över källans strömstyrka, 12v batteri - 20v på mätaren.

Kommentera

Ni märker kanske att det kommer många frågor, är inte alls insatt i detta som ni märker. Är iaf tacksam för all hjälp. Ah men ni ser värdena i mitt senaste inlägg, vilket ska jag använda på multimetern? 1,5v-9v-20?
                20 skulle jag valt.

Hittade detta på Tudors hemsida:
                Vilospänningen mäts med en digital voltmeter efter att batteriet varit frånkopplat i
                minst 6-8 timmar.
                Jag inser nu att vi alla som pratat batterier varit ganska otydliga och blandat ihop spänning och vilospänning. Tex när du är ute och belastar ditt batteri så är det alltså inte vilospänningen du mäter. Du kan belasta ett batteri ganska hårt under en tid så att spänningen visar tex 11V. Låter du det batteriet vila dessa timmar får du alltså ett helt annat värde för vilospänning.

Jag kan i alla fall nämna att jag har alltid kört mina batterier så att dom håller minst 11,5V. Nu laddar jag direkt men det skulle va kul och låta ett batteri vila dessa timmar och sedan mäta vilken vilospänning jag har då. Men jag kan ju säga att om jag stänger av och låter bli elmotorn nån timme så har spänningen stigit.

Man blir aldrig riktigt klok på detta med batterier
                Senast ändrad av Exxet; 2014-11-19, 21:05.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ni märker kanske att det kommer många frågor, är inte alls insatt i detta som ni märker. Är iaf tacksam för all hjälp. Ah men ni ser värdena i mitt senaste inlägg, vilket ska jag använda på multimetern? 1,5v-9v-20? för att se så inte batteriet går under 12,2v..

Är det bra för ett batteri att stå på laddning alltid? eller man kan ladda det fullt och sedan koppla bort laddaren, o sedan nårra dagar efter använda batteriet? det viktiga är att de ska på laddning så fort efter man använt det?
                  Beror lite på vilken laddare.. Vissa sk smarta laddare har ett läge som "underhållsladdar" men det använder man främst vid ex.vis vid vinterförvaring av husvagn..eller när en inte brukar batteriet.
                  Jag laddar alltid(nåja) upp batteriet efter tur. Dröjer det innan nästa tur slänger jag på laddaren nån gång emellanåt.

Kommentera

Någon som vet varför det står på multimetern 1,5v och 9v men bakom 20 står inget v? bara allmän undran Men då kör jag på 20.

Ok, hur många dagar klarar sig ett fulladdat batteri utan laddning ungefär?

Nu börjar det klarna i huvet. Jag kör på 20 på multimetern och ja ska ej köra under 12,2!
                    Tack!

Kommentera

Det vimlar av siffror intill två decimaler men hur mycket kan man lita på en (billig) multimeter? Man brukar ju få vad man betalar för så var går prisgränsen för en multimeter som visar korrekt spänning?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 054 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs