Multimeter + batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multimeter + batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
    Någon som vet varför det står på multimetern 1,5v och 9v men bakom 20 står inget v? bara allmän undran Men då kör jag på 20.

Ok, hur många dagar klarar sig ett fulladdat batteri utan laddning ungefär?

Nu börjar det klarna i huvet. Jag kör på 20 på multimetern och ja ska ej köra under 12,2!
    Tack!

Antar att 1.5v och 9v är för alkaliska batterier, dvs AAA-batterier med flera. Det står säkert i manualen.

Kommentera

man måste ju mäta på sjön så man ser att man inte kommer under 12,4v? dock tänker kanske du på att man inte mäter vilospänningen på sjön(?).

Kommentera

Det står inte 12v bakom men det står V på "hela skalan" uppe till vänster på din mätare.

Kommentera

Alla har skrivit att man bör stanna vid 12,2-12,4.. Nu är det helt plötsligt 12,24?

Kommentera

Antar att jag skriver som en kratta och att det jag skrev inte går att begripa, så jag raderar bort mina inlägg för att inte förvirra ännu mer.

Kommentera

Du har säkert rätt i det du skriver. Men förstår nada som vanligt.

Kommentera

Alla har skrivit att man bör stanna vid 12,2-12,4.. Nu är det helt plötsligt 12,24?
                Läs, allt du kommer över om batterier, till slut klarnar bilden något även om man inte förstår allt.

När du är ute på sjön och förbrukar energi - ÄR DET INTE VILOSPÄNNING DU MÄTER se inlägg #27

Flera har nämnt detta tidigare - HAKA INTE UPP DIG PÅ TIONDELAR

Läs information för just ditt Batteri -Tyvärr kan jag inte ge dig nån siffra på tillåten minimispänning under förbrukning. Där får man köra på känsla. Men ut å kör, förbruka ner till en bestämd nivå (vilken som helst tex 11,5). sluta åk hem och låt batteriet vila över natten, Mät vilospänningen dagen efter innan du sätter det på laddning. Då får du en känsla för vad du ska köra på.

Jag vet, batteriteori är asjobbigt. även om jag tror att jag förstår så förstår man bara att man inte förstår. Men det är ett problem med att mäta ett batteris kvarvarande mängd energi Wh genom att mäta dess kraft V.Ett friskt batteri kan upprätthålla spänningen bättre även under hård förbrukning medans det slitna batteriet rasar fort i spänning (kraft)

Ok, hur många dagar klarar sig ett fulladdat batteri utan laddning ungefär?
                Ett tips läs batteritrådar och googla om detta. Det finns mycket broschyrer och fakta om allt som rör batterier. Du missar det viktiga, INGET ÄR EXAKT. allt har en massa beroenden. Ett friskt batteri kan du förvara upp till ett år beroende på Typ, temp, och en massa annat. Ju högre temp desto större självurladdning. Ju mer slitet samma sak + hundra andra faktorer. Du ser ganska snart hur dina batterier mår
                Senast ändrad av Exxet; 2014-11-20, 07:53.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag brukar köra ner mina till 12,2v ungefär på sjön. När jag kommer hem efter nån timme eller två och sätter dom på laddning så har vilospänningen stigit till ca 12,4v lite beroende på hur jag körde sista biten. Ger du fullt sista biten så kommer det att återhämta sig lite mer procentuellt sett på mätaren. Jag har ett par stycken med mig och märker när det börjar sacka lite och switchar över då, brukar vara vid ca 12,2v. Alltså skulle jag kunna köra ner dom till ca 12.0v på sjön egentligen och ha ca 12,2v när jag kommer hem, men har ju 2 så kan ju lika gärna byta över bara för att.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösakungen Visa inlägg
                    Jag brukar köra ner mina till 12,2v ungefär på sjön. När jag kommer hem efter nån timme eller två och sätter dom på laddning så har vilospänningen stigit till ca 12,4v lite beroende på hur jag körde sista biten. Ger du fullt sista biten så kommer det att återhämta sig lite mer procentuellt sett på mätaren. Jag har ett par stycken med mig och märker när det börjar sacka lite och switchar över då, brukar vara vid ca 12,2v. Alltså skulle jag kunna köra ner dom till ca 12.0v på sjön egentligen och ha ca 12,2v när jag kommer hem, men har ju 2 så kan ju lika gärna byta över bara för att.
                    Det är fortfarande INTE vilospänningen du mäter när du kommer hem, men jag nämnde just detta i #27. Men bra info i alla fall stämmer ganska väl med mina erf. Friska batterier återhämtar sig snabbare är min reflektion.

Du skulle troligtvis kunna köra ner dom till 11,7 också och ha 12,3 i vilospänning efter 8 timmar.

Men jag reagerar på en sak och det är när du säger att du kör tills du märker att det börjar sacka. Jag tvivlar STORT på att du märker 2 tiondels Volt. Kanske möjligt om du har en liten motor och kör den på höga strömmar 30-40 Amp. Däremot misstänker jag att du kan ha spänningsfall i din kopplingskedja.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      Det är fortfarande INTE vilospänningen du mäter när du kommer hem, men jag nämnde just detta i #27. Men bra info i alla fall stämmer ganska väl med mina erf. Friska batterier återhämtar sig snabbare är min reflektion.

Du skulle troligtvis kunna köra ner dom till 11,7 också och ha 12,3 i vilospänning efter 8 timmar.

Men jag reagerar på en sak och det är när du säger att du kör tills du märker att det börjar sacka. Jag tvivlar STORT på att du märker 2 tiondels Volt. Kanske möjligt om du har en liten motor och kör den på höga strömmar 30-40 Amp. Däremot misstänker jag att du kan ha spänningsfall i din kopplingskedja.
                      2 tiondelar, laddar du bara upp ditt till 12.4v? Är man van vid motorn så märker man det, utan tvekan! Har 55a steglös om det kanske spelar roll. Kopplingskedjan uppmätt utan anmärkning med rejält grova kablar ;-)
                      Vilospänning "Observera att batteriet måste stå ca. ett dygn innan det nått vilospänningen."
                      Det har du rätt i, borde skrivit när batteriet vilat x-antal timmar vid obelastat tillstånd. Tror nog du förstod vad jag menade ändå när jag skrev tiden också ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 054 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs