Bygga autopilot till frontmonterad elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga autopilot till frontmonterad elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Sjukt bra idé! Jag älskar sånt här diy-fix!

    Kommentera


    • #12
      Jättespännande projekt! Är kass på el och sådant själv så jag kan inte bidra tyvärr. Ett problem tror jag blir att förpacka allt kompakt och bra så det blir smidigt, stöttåligt och vattentåligt. I kostnadskalkylen, har du med någon form a servo för själva styrningen?
      Håll oss uppdaterade!

      Kommentera


      • #13
        Finns det verkligen någon vinning på detta annat än ett intresse om man nu har det?

        Lägger man ihop kostnaderna och den tiden så?
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
          En app är förstås givet.
          Men man behöver en bra GPS och man behöver en kompass som talar om vilken riktning man "styr".
          Visst kan man tänka sig att använda telefonens GPS men det blir lite tråkigt om batteriet tar slut.

          Så appen kommer bara vara fjärrkontrollen till autopiloten. Samt även tala om batterispänning, nuvarande strömförbrukning etc. Alla tunga beräkningar får ske i vår raspberry PI
          Haha ja är du SÅ begåvad bara gratulera definitivt, blir du utan jobb ring SAAB i Linköping, skulle tro de behöver den begåvade nivån i utvecklingen av den nya JASen som enligt uppgift är på gång....
          Skulle det trots inte detta fungera köp grejor av de som redan jobbar där eller på NASA i USA bara ett tips om det skiter sej då i all välmening! lycka till vem vet i slutändan!
          Fantastiska lösningar kan definitivt komma oväntat!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #15
            Så här är det. Räknar man in tiden som arbetstid så är det billigare att köpa färdig.

            Men hittar man några stycken som kan göra olika delar och bygger på färdiga komponenter så blir det lite mer hanterbart.

            Och ja, jag är begåvad och har tillgång till det kunskaper och resurser för att göra en sån här sak . Tex kan jag simulera hela systemet utan att faktiskt bygga det för att testa om det är görbart. Och nej det är inte "rocket science" eller JAS vi talar om utan ett klassiskt reglersystem.

            Det som förenklar är att man har en frontmonterad motor som drar båten dit man pekar och att motorn har egna servon för styrning.

            Men kan man göra en prototyp som funkar kan man ganska enkelt få ned tillverkningskostnaden och tom sälja komponenten.
            Fast inte troligt att man blir rik....

            Kommentera


            • #16
              Spännande projekt!
              //C
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • #17
                Oerhört intressant!
                Jag som har problem att koppla in en dimmer

                När du skriver mjukvaran så försök komma fram till en lösning där avdriften räknas ut direkt så att motorn kan korrigera för avdriften direkt och inte som Minn Kotas I-pilot. Den börjar gasa ett steg när den driver av. Kommer den inte tillbaks till 0-position med den kraften så ökar den ett snäpp till osv. Detta gör att autopiloten inte funkar i verkligheten om det blåser lite. För att inte tala om spotlocken. Där kan man hamna inne i vassen innan motorn fått upp fart.

                Jag tror a och o är en grym gps-mottagare (jag vill minnas att motorguide kör med dubbla(?) och en bra skriven mjukvara.

                Tror du att det är stor skillnad att styra en minn kota jämfört med en watersnake eller lär det bara vara kontakten?

                Kommentera


                • #18
                  Tror inte att det är någon större skillnad vilken motor man använder i svårighetsgrad. Men med all sannolikhet behövs olika interface för minnkota/watersnake.

                  Bör inte vara alltför svårt att utifrån vilken fart man har på avdriften välja motoreffekt.
                  Hade först tänkt utgå från avståndet till referenspunkten men inser att man nog bör ha hastigheten på avdriften som ingående parameter

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
                    Så här är det. Räknar man in tiden som arbetstid så är det billigare att köpa färdig.

                    Men hittar man några stycken som kan göra olika delar och bygger på färdiga komponenter så blir det lite mer hanterbart.

                    Och ja, jag är begåvad och har tillgång till det kunskaper och resurser för att göra en sån här sak . Tex kan jag simulera hela systemet utan att faktiskt bygga det för att testa om det är görbart. Och nej det är inte "rocket science" eller JAS vi talar om utan ett klassiskt reglersystem.

                    Det som förenklar är att man har en frontmonterad motor som drar båten dit man pekar och att motorn har egna servon för styrning.

                    Men kan man göra en prototyp som funkar kan man ganska enkelt få ned tillverkningskostnaden och tom sälja komponenten.
                    Fast inte troligt att man blir rik....
                    Haha ja Citat: "Och ja, jag är begåvad "
                    Betvivlas inte en sekund men efter trådstart och detta uttalande så finns bara leverans eller dumstrut på i närmsta hörn... dessvärre!
                    Iaf testa har du en känsla av att det går för fan kör på, jag är full av beundran lovar och om det inte funkar är jag lika full av beundran att du iaf försökte, lycka till folk med din attityd och begåvning är exakt vad SWEDEN kommer att behöva framöver!
                    Absolut bästa hälsningar varje gång framöver tro mej!
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera


                    • #20
                      Kan hjälpa till med mjukvaran, är programmerare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 034 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 986 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X