Hjälp en idiot att koppla el - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en idiot att koppla el

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp en idiot att koppla el

Ska koppla in lite prylar och behöver hjälp hur man gör detta på rätt sätt.. Ekolod, lanternor, länspump, belysning till instrument, cigguttag och voltmätare. Idag har jag bara ekolod inkopplat och det är draget direkt till batteriet med en säkring på kabeln.

Ska man dra två kablar från batteriet och sedan sätta en kopplingsplint för jord och en säkringsbox för plus på lämpligt ställe och ansluta alla prylar där? Är det rätt sätt att göra detta? Se min extremt fina ritning som jag har lagt många timmar på:

Click image for larger version

Name:	Untitled.png
Views:	1
Size:	7,5 KB
ID:	1846728

Klockrent !
    Även grymt ritat

Kommentera

Jag kör det mesta på båtens startbatteri och har ett par grova kablar till motorn och ett par lite klenare till en kopplingsbox och sedan varje förbrukare avsäkrad därifrån...
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Nu måste jag också försöka lära mig något. Brukar det inte finnas en plus och en minusskena i kopplingsplinten så att man först måste dra fram plus från säkringshållaren till plinten och sen från plinten både + och - kabel ut till alla förbrukare? Kanske borde gjort en bild men fick prestationsångest nu när det ritats så snyggt

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Ska koppla in lite prylar och behöver hjälp hur man gör detta på rätt sätt.. Ekolod, lanternor, länspump, belysning till instrument, cigguttag och voltmätare. Idag har jag bara ekolod inkopplat och det är draget direkt till batteriet med en säkring på kabeln.

Ska man dra två kablar från batteriet och sedan sätta en kopplingsplint för jord och en säkringsbox för plus på lämpligt ställe och ansluta alla prylar där? Är det rätt sätt att göra detta? Se min extremt fina ritning som jag har lagt många timmar på:

[ATTACH=CONFIG]88725[/ATTACH]
          Eftersom du inser din begränsning så är du ingen idiot , om alla plus är avsäkrade och alla minus ihopkopplade så är du på god väg .
          Ha bara inte för liten area på kablarna , dåliga skarvar och för klen area kan orsaka brand.
          Jag har 16mm2 original från elmotorn är batteriet nära så ha 16 mm2 ,är batteriet flera meter bort så öka till 25 mm2 osv.
          Senast ändrad av RK99; 2016-07-29, 17:50.
          "HalvDan var här"

Kommentera

Tackar allra ödmjukast för alla svar, det verkar som om jag inte är helt ute och cyklar... Då är det bara att börja mecka.

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
            Nu måste jag också försöka lära mig något. Brukar det inte finnas en plus och en minusskena i kopplingsplinten så att man först måste dra fram plus från säkringshållaren till plinten och sen från plinten både + och - kabel ut till alla förbrukare? Kanske borde gjort en bild men fick prestationsångest nu när det ritats så snyggt

Njae du vill ju säkra av varje förbrukare, så i säkringshållaren sitter det en säkring per förbrukare och därifrån drar man plus.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            128 404 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10