Humminbird SI med chirp är kraftfulla saker.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird SI med chirp är kraftfulla saker..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird SI med chirp är kraftfulla saker..

Det kanske mest kraftfulla verktyget i ett ekolod för en fiskare är helt klart sidoseendet och all den info man får om sina fiskeplatser och att hitta fisk osv. Detta verktyg var anledningen till att jag för några år sedan bytte till Humminbird. Nu med chirp på SI och nya kraftfulla maskiner så är detta verktyg sjukt kraftfullt. Räckvidden, separation mellan objekt och klarheten i bilden trots lite pollen i vattnet är inget annat än otroligt imponerande. Varje fisk i betesstimmet syns i princip och får egna skuggor. En liten hinna syns av pollen i vattenkolumnen. Med 50 meter räckvidd som vid detta tillfälle kan man lätt se strukturer och fisk ända längst ut i bilden.

Click image for larger version

Name:	SI.jpg
Views:	1
Size:	192,0 KB
ID:	1851830
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Jag snubblade över en sjunken båt idag och skyndade mig att ta ett screen-shoot, utan att varken anpassa fart, bildhastighet eller inställningar så blev bilden så pass bra. 455khz SI chirp i rensningsläge (clear-mode). Humminbird SI är verkligen ett kraftfullt verktyg, i mitt tycke också det klart bästa på marknaden!

Click image for larger version

Name:	Sjunken.jpg
Views:	1
Size:	403,5 KB
ID:	1784274
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Intressant, funderar på en Helix 9:a för att få i vart fall Autochart Live men inte får man chirp med den? Kanske om man byter givare, om nu Helixen kan hantera chirpsignaler?

Kommentera

Generation 2 av Helix har chirp på 2D och SI. Sen något som heter switchfire på 2D och SI där man kan välla clearmode eller max-mode (rådata). Mycket inställningar finns för SI: känslighet, kontrast och skärpa, så massa möjligheten att få bra ekolodsbild. Väldigt bra avsökningsområde med, jag har ju 50m sidoseende i dessa bilder, man kan lätt köra 60-70m också och ända få bra bottenfärg så man kan se skuggor långt ut i bilden.

Kommentera

Det är samma XM 9 20 MSI T givare på både Helix 9 och 10.

Största fördelen är att du har 1024x600 på tian och bara 800x480 på nian. 60% mer pixlar och detaljer.

Kan bara hålla med om att de levererar grym bild och frekvenserna på Chirp gör att de kan samspela 2-3 givare samtidigt.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Blåser opp bildene litt jeg, sikkert flere enn meg som knapt ser de originale.
            Team Colibri

Kommentera

men Erik....är ju bara att klicka på bilderna så blir de större...t.om större än de du lagt ut....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja fina bilder! Hade tänkt köpa en "vanlig" Helix 9:a utan SI som ett billigare skärmkomplement till min 998 SI eftersom den senare har en bättre givare men nu med G2N så är det nog annorlunda...? En 10:a vore inte fel med min närsyn men synd att 1" och lite pixlar ska kosta 5000-6000kr mer...

Nä dags att skruva lite på båten och sen kanske lite sill å nubbe

Kommentera

Vore kul att höra hur det går mellan enheterna.

En 9 serie kan inte plocka ut SI ur en G2N tydligen men nu ska ju du köpa en G2N som slavskärm.
                  Hur har du tänkt haft bildvisning på enheterna?

Jag hade ju lätt haft en 9 eller 10 chirp SI och sen ha gamla 9 serien som slavskärm och plocka ut 2D och plotter på den och SI på nya.
                  Alternativt om du kör bägge givarna parallellt
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                    Vore kul att höra hur det går mellan enheterna.

En 9 serie kan inte plocka ut SI ur en G2N tydligen men nu ska ju du köpa en G2N som slavskärm.
                    Hur har du tänkt haft bildvisning på enheterna?

Jag hade ju lätt haft en 9 eller 10 chirp SI och sen ha gamla 9 serien som slavskärm och plocka ut 2D och plotter på den och SI på nya.
                    Alternativt om du kör bägge givarna parallellt
                    eller så köper man bara två st nya G2N så kan man dela som man vill....

ser man riktigt glist kan man ju ta ett rejält tag i plånkan och köpa 2st 12 tummare eller vill man äta nudlar även över jul och nyår och fram till nästa midsommar så väljer man 2st 15 tums Solixenheter i stället...
                    Senast ändrad av byggarn; 2017-06-23, 18:31.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10