Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora "Köpa LiFePO4, Lithium batteri" Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av BFT Visa inlägg

    Har du fått hem och hunnit testa?
    Jag har fått hem det och det fungerar. Jag har dock inte fått båten i vatten ännu då det är fortfarande är is här uppe i norr. Så vi får se hur kapaciteten är.

    Kommentera


    • #82
      Har funderingar på att införskaffa mig ett lifepo4-batteri, om det blir av mest troligt ett Topband 100 ah då de ligger bäst till i pris. Skanbatt Heat hade annars varit ett alternativ men med ett högre pris...

      Blir dock inte klok på vad för laddare som fungerar. Har i nuläget en Ctek M200, kommer den fungera för denna typ av batteri?

      Kommentera


      • #83
        Säkrast är att höra med batterileverantören+Ctek. Kan nog vara så att en M200 har ett steg i sin laddcykel för att " desulfatera" (re-konditionera) dåliga blybatterier genom att under en period ge batteriet extra mycket volt, säg uppåt 15,5 V - kolla om batteriet verkligen klarar det.

        För så vitt jag läst så är LiFePO4 batterier mkt känsliga för höga volttal och kan ta rejäl skada. Att ngn här på FS möjligen laddat en viss tid med en vanlig blyladdare är ingen garanti för en lång livslängd, kan ju funka bra ngt år eller så eller kanske många år men det tar en (eventuellt dyr) stund att få reda på det...

        Kommentera


        • #84
          Jag frågade CTek om jag kunde använda min gamla MX7000 laddare och fick följande svar:

          _____________________________________
          Den optimala behandlingen och laddning för litiumbatterier och bly / syra batterier är olika.
          Om du studerar laddningsalgoritmerna i manualerna ser du skillnaderna.
          Eftersom CTEK alltid strävar efter det bästa för batteriet, kan vi inte rekommendera någon att ladda ett litiumbatteri med en bly/syra- laddare eller vice versa.

          Till exempel i vår Lithium XS-laddare (som är till för 12V LiFePO4- batterier mellan 5-60Ah) finns det ingen avsulfatering eller en mjukstart, utan en "accept" där laddaren får ett godkännande från batteriet för att starta laddningen, - vilket behövs eftersom litiumbatteriet, när den blir väldigt tom, stänger ner sig för att skydda sig och behöver ”väckas” innan laddning kan ske.

          För bly/syrabatterier är desulfatering och mjukstart däremot viktiga steg för att försäkra att batteriet inte lider av alltför hårt sulfatproblem och kan laddas ordentligt.

          Spänningsområdet i Litium XS är inte lika högt som för bly / syra.
          Maximering i Lithium XS är inte som en RECOND för bly/syra-batterier, utan en toppladdning, och underhållsläget är optimerat för litium med helt annorlunda tidsskala och nivåer än för bly / syra.

          För hög laddspänning på Li-batterier innebär också en säkerhetsrisk med eventuell sk ’thermal runaway’ som följd som leder till brand och giftiga gasutsläpp. Visserligen så är Li-batterier ofta utrustrade med BMS:er och spänningsvakter som skyddar mot sådant men det är ju inget som vi kan gå i god för!

          För större batterer kan du använda PRO25S, PRO 60 eller PRO 120 som alla har både bly/syra- och litium-program.

          Vi har också M15 och M25 i marinserien som har litium-program. Dessa laddare är utrustade med 4 m kabel och ringkabelskor ist.f. klämmor.

          En mindre laddare är CT5 POWERSPORT som vi rekommerderar för mindre LiFePO4- batterier. Den har program både för bly/syra och litium.

          Notera, alla våra ”litium”laddare är utvecklade för LiFePO4- batterier.

          _______________________________

          Jag har också fått rekommendationen att använda en laddare som kan ge 10% av den totala kapaciteten av batteriet.

          Jag valde att köpa en 10Ah laddare från Victron då Ctek var för dyra för mig.

          Kommentera


          • #85
            Ergo, snåla inte med fel, befintlig blybatteriladdare om du köpt ett litiumbatteri för 5000-11000kr...
            Senast ändrad av anteman; 2020-04-22, 13:00.

            Kommentera


            • #86
              Hur håller ni koll på batterinivån? Har ni installerat en voltmätare? Hur långt ner låter ni dem i så fall gå?

              Kommentera


              • #87
                En voltmätare duger inte så långt men en sån här har jag hört ska vara bra... https://www.victronenergy.se/upload/...-series-SE.pdf

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Peter M Visa inlägg
                  Jag frågade CTek om jag kunde använda min gamla MX7000 laddare och fick följande svar:

                  _____________________________________
                  Den optimala behandlingen och laddning för litiumbatterier och bly / syra batterier är olika.
                  Om du studerar laddningsalgoritmerna i manualerna ser du skillnaderna...............
                  ................
                  Notera, alla våra ”litium”laddare är utvecklade för LiFePO4- batterier.

                  _______________________________

                  Jag har också fått rekommendationen att använda en laddare som kan ge 10% av den totala kapaciteten av batteriet.

                  Jag valde att köpa en 10Ah laddare från Victron då Ctek var för dyra för mig.

                  Intressant!

                  Själv ställde jag frågan till Mastervolt där jag köpte mitt batteri och deras svar var att det var absolut inga problem att fortsätta använda min CTEK MXS 25.

                  Den har förvisso följande steg i laddningen:
                  Enligt manualen har den en 8-stegs laddning enligt följande:
                  1. 14.4V
                  2. 25A upp till 12.6V
                  3. Ökar spänningen till 14.4V och 25A
                  4. 14.4V med sjunkande ström
                  5. Kontroll om spänningen går under 12V
                  6. Inget i normalläget
                  7. Float med 13.6V
                  8. Puls med 12.9-14.4V samt 18-4.5A.

                  Jag brukar dock koppla bort laddaren när den nått till steg 7 och batteriet är fulladdat då puls-läget inte verkar vara bra för lithiumbatteriet.

                  Ang. övervakning kör jag följande:
                  https://www.amazon.com/AiLi-Voltmete...s%2C316&sr=8-1

                  Funkar kanon!

                  Kommentera


                  • #89
                    Som sagt: Intressant.

                    @CoN´, Köpte du den på Amazon?

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Peter M Visa inlägg
                      Som sagt: Intressant.

                      @CoN´, Köpte du den på Amazon?
                      Ja precis, känns ju som de jag pratat med på Mastervolt i olika sammanhang har jäkligt bra koll på dessa grejer.

                      Nej jag köpte den på Aliexpress faktiskt, exakt denna:
                      https://www.aliexpress.com/item/3301...45854c4dhW7DRw

                      Jag betalade dock 235 kr för den för ett par månader sedan och inkl tullavgifter och frakt slutade det på ca 350 kr.

                      Finns många säljare av den på Aliexpress så kan vara lönt att leta runt lite.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 024 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X