Simrad go 7 XSE totalscan vs Lowrance Hook2 7 Tripleshot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simrad go 7 XSE totalscan vs Lowrance Hook2 7 Tripleshot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Simrad go 7 XSE totalscan vs Lowrance Hook2 7 Tripleshot

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ot-givare.html

    vs

    https://www.olssonsfiske.se/marinele...e-g3-totalscan


    Verkar vara vettiga priser på båda. Vilken rekommenderas och varför? Hur skiljer de sig åt?

    Skärmen är på samma storlek och upplösning, Simrad touch och på Hook:en är det fysiska knappar, båda har plotter och funkar med insight genesis, wifi och bluetooth på simraden vilket ej verkar finnas på Hook:en. Vad används det till? t.ex spegla bilden till mobil/padda? Vet inte vad det innebär att GPS på simrad är på 10hz och på Hook är den på 1hz, är den mer precis på Simrad? hittar position snabbare?

    Sedan undrar jag hur totalscan givaren skiljer sig åt tripleshot givaren. Om jag förstått det hela rätt så kör båda down scan / side scan på 455/800 khz. Men när det kommer till 2d verkar det skilja. Totalscan-givaren kan köra vanlig 2d i 83/200 khz samt medel och hög chirp medans tripleshot-givaren endast kan köra hög chirp, är det korrekt?

    Har även fått för mig att man kan köra "vanlig" 2d samtidigt som side/downscan men att den möjligheten inte finns vid chirp?

    I det hela verkar totalscan-givaren vara bättre än tripleshot-givaren. Likaså verkar simrad-enheten vara lite vassare än Hook2:an, samtidigt som att priset är bättre.


    Kommentarer? Eller finns det något annat kombi-lod med down/side scan som är värt att kika på?

  • #2
    XSE säljs ut nu för dom inte ska säljas med Totalscan längre. Utan med 3i1-givaren som är den nya motsvarigheten.
    Har en Simrad och är nöjd.
    Med gps så är det 10Hz dvs, 10 uppdateringar på positionen per sekund vs 1 uppdatering per sekund.

    Simrad är samma som Elite 7ti(gamla modellen) och är det bättre köpet.

    WiFi kan du använda för att ladda ner kartor direkt till ekolodet via the internet
    Även uppdateringar och sådana saker.

    Köp en Simrad, du kommer inte ångra dig mellan de två.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Jag har kollat lite på en simrad. Just den modellen ni pratar om. Men är det någon som vet hur lång kabeln är som följer med?

      Kommentera


      • #4
        Simraden är definitivt bästa valet av de två. Bättre pris och bättre skärm. Enda anledningen att välja Lowrancen är att du kan köra den i nätverk med din motorguide och styra motorn från plottern (tror inte Simrad har samma funktionalitet som Lowrance för just det). Men kan också vara så att Hook inte stöder det, vet att elite TI gör det men Hook kanske inte. "Kompatibla enheter är Lowrance HDS GEN2 och Touchenheter samt nyare. "

        Kommentera


        • #5
          Go7xse är klasser bättre än Hook2. Konvinkeln i 2d är för stor i Hook2 vilket innebär färre detaljer i bottenstruktur och svårighet att lokalisera fisken. Man kommer dock se mer fisk på skärmen. Inställningar är mer automatiserade i Hook2. Enkelt att använda men manuella inställningar ger mycket större möjligheter att få ut potentialen av ekolodet. J

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg
            Go7xse är klasser bättre än Hook2. Konvinkeln i 2d är för stor i Hook2 vilket innebär färre detaljer i bottenstruktur och svårighet att lokalisera fisken. Man kommer dock se mer fisk på skärmen. Inställningar är mer automatiserade i Hook2. Enkelt att använda men manuella inställningar ger mycket större möjligheter att få ut potentialen av ekolodet. J
            Ja, jag tyckte det var lite konstigt att det endast gick att köra 200khz i 2d med tripleshot-givaren. Vet du om det är så att det inte går att köra chirp samtidigt som down och/eller sidescan?

            Kommentera


            • #7
              Du skal utvilsomt satse på GO med TotalScan, alt er bedre på den rett og slett.

              WIFI kan som du sier brukes til å speile til smarttelefon/ platta, men det kan også brukes til å laste ned oppdateringer og kart, laste opp sonarlogger eller ta backup av waypoints og innstillinger til LINK-appen.
              Hz på en GPS sier noe om hvor ofte den oppdaterer posisjon. 10Hz er veldig bra, 1Hz er dårlig.
              TotalScan er en bedre ekkoloddgiver enn Tripleshot, sidesvan/ downscan er tilnærmet likt mens 2D er MYE bedre på TotalScan. Frekvensalternativene er i praksis ganske like, men TotalScan har en konevinkel og et kjeramisk element som er egnet for Skandinavisk bruk, det har ikke Tripleshot. Ekkoloddet i GO er også bedre enn ekkoloddet i Hook2.
              Senast ändrad av Team Colibri; 2019-04-11, 12:49.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg

                Ja, jag tyckte det var lite konstigt att det endast gick att köra 200khz i 2d med tripleshot-givaren. Vet du om det är så att det inte går att köra chirp samtidigt som down och/eller sidescan?
                Nej, det går inte att köra chirp 2d samtidigt som side/downscan. Men nu när jag kan kör jag ändå utan chirp. Jag tänker att chirp främst gör skillnad vid fiske i djupare vatten. Då använder man ju ändå inte sidescan.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Olliverroth Visa inlägg
                  Jag har kollat lite på en simrad. Just den modellen ni pratar om. Men är det någon som vet hur lång kabeln är som följer med?
                  Givarkabeln?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

                    Givarkabeln?
                    Aajust precis

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X