Batterisnack. Behöver synpunkter eller annan tankegång tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batterisnack. Behöver synpunkter eller annan tankegång tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Maxxim
    replied
    Tryckte på triggern och bestälde fyra LiFePo4 3,2V 90Ah celler och en 150A BMS. Gjorde bara 1500kr i totalt.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    När vi ändå är OT, min starka rekommendation är att aldrig låna till konsumtion. Spar ihop slantarna eller låt bli att köpa, det är alternativen som jag ser det.

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    1200-1500 torde innebära mycket fisk på middagsbordet, men jag håller med dig, man lever faktiskt bara en gång och viktbesparingen blir avsevärd!

Har man inte pengarna så är ju kredit ett givet val, men tänk på att dessa "butikskrediter" brukar vara de dyraste av lån.
    Finns det någon i kretsen av de närmaste att låna av med en motsvarande avbetalningsplan så bli det genast bättre eller ev ett topplån på bostaden...
    Om det vore så väl. Jag är en dålig sommarfiskare. I år verkar jag mest få gäddor dessutom. Knappt fått nån matabborre, en per sjö ungefär. Mest så man får ett smakprov. Eller i en av dom 5 sjöarna,åkte jag rakt på jagande abborre så jag fick en 10 st innan såklart det kom en gädda och stängde av jakten. Inge små gäddor heller konstigt nog. Utan dom är i snitt på 3-5 kg. Har dock haft tur att dom suttit dåligt, en behövde jag bara ge slaklina till så hoppade den av.
    Jag har ju dock skogsjön. Den ger mig mest mat under hela året utslaget. En mask burk och 5 meters metspö så har man alltid en middag där.

Pengarna har jag. Mer att är man husägare så kan vad som helst hända och man bör ha en slant för akuta fall.
    Visst man får betala nån tusenlapp för att låna den krediten i administrativa avgifter. Men jag tycker vasa är bra. Det är raka ord, ingen ränta att fundera på. Utan man vet exakt från start vad det kommer kosta.
    Huset är dock aldrig belånat så för att fixa sånt så kostar det mer. Det är ju nånting man köper konstigt nog.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    1200-1500 torde innebära mycket fisk på middagsbordet, men jag håller med dig, man lever faktiskt bara en gång och viktbesparingen blir avsevärd!

Har man inte pengarna så är ju kredit ett givet val, men tänk på att dessa "butikskrediter" brukar vara de dyraste av lån.
    Finns det någon i kretsen av de närmaste att låna av med en motsvarande avbetalningsplan så bli det genast bättre eller ev ett topplån på bostaden...

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Ja bara att köpa då. Såg ovan att du körde ett batteri i taget på 12:an, dvs inte parallellkopplade vilket är en stor nackdel ur livslängssynpunkt ffa med blybatterier.

Även om litium inte har den känsligheten för djupa urladdningar se till att du väljer med lite marginal, ett helt tomt batteri kan förkorta fiskedagen...
    Dom var parallellkopplade tidigare till en motorguide aktermotor. När jag hade dom fastmonterade i sätet på en Ockelbo.
    Men nu med allt bärande så kändes detta smidigare. Som regel när jag åker ut på Dellen för att verkligen fiska så har jag bara med ett batteri. Ankrar mest då.
    Det här med att kartlägga är ett avslutande kapitel kanske nästa år.

Enda anledningen till att jag ens funderar på ett rebelcell i år är att Kayakstore erbjuder betalning genom wasa kredit. 600 kr månaden i 2 år. Och det är inte så farligt tycker jag. Man lever ju bara en gång så en liten del av mig funderar på att köpa allt direkt. Vad blir det då 1200-1500 kr i månaden. Men då kan jag bära alla batterier på en promenad. Nackdel är att fördela om vikten i båten.

Jo det är ju det som är det svåra. Om 3-4 år kanske jag fått smak på gös och åker bara runt med wobblers bakom båten. Men då kommer fördelen med att ha elmotor fram och bak. Det går att köra långsamt med haswingen också. Men det är svårare haha. Mycket lättare med front motorn att ligga på säg 1,3 knop. En fart som jag upplever abborren tycker om.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ja bara att köpa då. Såg ovan att du körde ett batteri i taget på 12:an, dvs inte parallellkopplade vilket är en stor nackdel ur livslängssynpunkt ffa med blybatterier.

Även om litium inte har den känsligheten för djupa urladdningar se till att du väljer med lite marginal, ett helt tomt batteri kan förkorta fiskedagen...

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Rebelcell är nog bra, bäst beror på hur man värderar pris kontra vikt och litiumteknologin, ja kemin bakom. Tror iaf de är lättare än andra vanliga litiumteknologier.

Förr sa man väl att Li-ion är lite mer instabila och kräver noggrann laddning om jag inte minns fel, rätta mig i så fall. Sen har vi ju kört såna i mobilen i många år... den jag håller i nu när jag skriver är riktigt varm nu. Oavsett kemi så lär du uppskatta viktreduceringen så som du konkar!

I LiFePO4 batteritråden har jag för mig att någon la ut en länk från youtube till en kille som köper hem olika cellpaket och bygger egna billigare batteripaket, kanske både billigast och bäst? Kanske kan va något att grotta i medan du söker arbete?
    Det där med el är rena grekiskan för mig. Jag är glad jag kommer ihåg hur jag ska koppla ihop mina 2 12V så dom blir 24V varje gång. Ibland sitter jag där och får ringa en bättre kunnig.
    I min klass i gymnasiet. Vi gick en teknisk linje. 32 elever på 2 klasser. Tror alla utom 2-3 fick icke godkänt på el lära. Vi fick sommar kurs och grejer tillslut gav dom upp på oss hopplösa fall.
    Jag får intrycket när jag läser att Rebelcell är det bästa. Och då väljer jag det. För att jag inte förstår bättre.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Rebelcell är nog bra, bäst beror på hur man värderar pris kontra vikt och litiumteknologin, ja kemin bakom. Tror iaf de är lättare än andra vanliga litiumteknologier.

Förr sa man väl att Li-ion är lite mer instabila och kräver noggrann laddning om jag inte minns fel, rätta mig i så fall. Sen har vi ju kört såna i mobilen i många år... den jag håller i nu när jag skriver är riktigt varm nu. Oavsett kemi så lär du uppskatta viktreduceringen så som du konkar!

I LiFePO4 batteritråden har jag för mig att någon la ut en länk från youtube till en kille som köper hem olika cellpaket och bygger egna billigare batteripaket, kanske både billigast och bäst? Kanske kan va något att grotta i medan du söker arbete?

Lämna en kommentar:

• husbehov
    replied
    Jo jag bär ju 100 kg batterier till båten varje gång, oavsett båt. Är då inte kul att balansera ner för en stenbrant med ett 30 kg batteri på axeln och en elmotor i den andra.
    Hittade ett ställe där jag fick ner takbåten i en sjö. Vägen gick tillräckligt nära. Får dock tippa i båten då hela stranden består av sten bumlingar. Fördelen är att det går att binda båten så bra att jag kan lasta ut och i och båten står där den står inramad bland stenarna.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Jo jag resonerade väl ungefär likadant eftersom huvudanledningen till att skaffa rebelcell var viktreduceringen, nu väger batteri plus batterilåda 7,4 kg vilket sparade 25 kg att släpa på. Outdoorboxen med batteri väger 9 kg så den är faktiskt aningen tyngre än mitt ekipage.

Sen är det ju inte fel att kunna djupurladda utan att batteriet tar stryk, ingen avmattning av effekt som mina gamla blybatterier hade under dagens gång samt att man laddar fullt från noll på 3,5 h vilket tog minst 12 h med bly.
    Senast ändrad av holden; 2020-06-26, 09:31.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 202 svar
149 962 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Bowen, 2010-09-12, 19:13