LiFePo4-litiumbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LiFePo4-litiumbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Maxxim Visa inlägg
    Har själv byggt flera LFP batterier.. :-)

    Click image for larger version

Name:	IMG_20201120_124855__02_resize_16.jpg
Views:	649
Size:	394,9 KB
ID:	2634734Click image for larger version

Name:	IMG_20221214_131509_resize_17.jpg
Views:	643
Size:	576,1 KB
ID:	2634735Click image for larger version

Name:	IMG_20231029_193815_Bokeh_resize_5.jpg
Views:	642
Size:	574,2 KB
ID:	2634736Click image for larger version

Name:	IMG_20210116_213510__01_resize_49.jpg
Views:	644
Size:	469,8 KB
ID:	2634737
    Spännande! Vad kommer man undan med för kostnad om man byggar själv? Typ 100Ah?

    Kommentera


    • #42
      Nu för tiden kan man hitta ett 100Ah LFP batteri för under 300€ beställt från tyskland. Självbyggt är.det svårt att komma under det, men man kan väla komponenterna, lite bättre BMS eller så.. göra koplingarna bättre osv.. det är ändå ganska svårt att hitta bra LFP celler från china(aliexpress etc.), mest av dem är B-grade och inga matchade sett, men ibland kan man hitta bra affärer om man lägger lite tid på att leta.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
        Kan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan litium batterier och LiFePo4 batterier, känner mig lite trög nu (trodde LiFePo4 var litium batterier).
        Om det nu är skillnad vad är fördelar och nackdelar?
        LiFePO4, Även kallat LFP (Lithium Ferrum Phosphor) är en typ av litiumbatteri som heter LitiumJärnFosfat på svenska. Så LiFePO4 är en typ av litiumbatteri, men långtifrån alla litiumbatterier är LiFePO4. En fördel med denna batterityp är att den är cyklingstålig, åldersbeständig och ganska säker.

        Andra typer av litiumbatterier är:
        LTO = LitiumTitanOxid
        LCO = LitiumKoboltOxid
        LMO = LitiumManganOxid
        NMC = LitiumNickelManganKoboltOxid
        NCA = LitiumNickelKoboltAluminiumOxid

        Ska man hårddra det så är LFP lämpligt som förbrukarbatteri i en båt och LTO är lämpligt som startbatteri i en båt.

        Här finns förklaring på för och nackdelar samt exempel på användningsområden:
        Your guide for understanding the six main types of lithium batteries, their pros and cons, and the best applications for each.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

        Kommentera


        • #44
          Någon som beställt ett prisvärt batteri på sistone? Helst 100 Ah+ runt 2000.

          Kollat och kollat..svårt att hitta något vettigt, speciellt återförsäljare.

          Kommentera


          • #45
            Ett batteri för 2000kr kan vara långt mindre prisvärt än ett dubbelt så dyrt givet praktisk livslängd så det är en näranog omöjlig fråga i min mening. Dilemmat är att få har kört ett och samma LiFePO4 så pass många år att prisvärdheten kan bedömas. Först när folk kan säga "köpte batteri X för Y kronor och det funkade i Z år kan vi börja bedöma prisvärdhet om du frågar mig.

            Skulle nog satsa på ngt av de relativt beprövade batterier som nämnts här i tråden även om de kostar mer än 2000kr... och satsa på en bra LiFePO4 laddare.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av WolfFun Visa inlägg
              Någon som beställt ett prisvärt batteri på sistone? Helst 100 Ah+ runt 2000.

              Kollat och kollat..svårt att hitta något vettigt, speciellt återförsäljare.
              Första frågan hur stark ska den vara?
              Vad ska du driva med den, ett ekolod , elmotor ska den funks som ett startbatteri?

              För 2000kr då är det att beställa något från Aliexpress eller liknande, finns massor av videon på youtube där batterier plockas isär för att se vad dom innehåller & presterar

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ett batteri för 2000kr kan vara långt mindre prisvärt än ett dubbelt så dyrt givet praktisk livslängd så det är en näranog omöjlig fråga i min mening. .
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Första frågan hur stark ska den vara?
                Vad ska du driva med den, ett ekolod , elmotor ska den funks som ett startbatteri?
                Har inga värstinggrejer, är endast en Intex Seahawk 4 med Biltemas 54 lbs/0,8 hk motor. Tyvärr så var SMF Batteriet (Biltemas Fritidsbatteri Marin, 12 V, 100 Ah) som följde med motorn när jag köpte den begagnad inte underhållsladdat innan så det hade nog oxiderat sönder då det inte håller laddning

                Eventuellt ska far låna den till sin plastbåt ifall han ska fiska, har hittat många alternativ med olika försäljare men är osäker hur det blir med deklaration med till och momsen.


                De skickas ju utan IOSS från Aliexpress och man får ju 25% avdrag för momsen, 150 kr tillkommer ju från PostNords deklaration sen 25% moms, men vad gäller för tull osv om någon som beställt därifrån?

                Tack för eran input, ha en fin vecka.

                Kommentera


                • #48
                  Ja knappast ett klockrent svar på din fråga om det ens finns men iaf en tanke om hur jag skulle resonera.

                  Ett 2000kr batteri som dör efter, säg 2-3 år är ju inte särskilt prisvärt i mina ögon så som jag använder det, dvs inte varje vecka. Berätta gärna vad du köpte och hur det funkar om, tja 3-4 år om FS ännu lever då...

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av WolfFun Visa inlägg
                    Någon som beställt ett prisvärt batteri på sistone? Helst 100 Ah+ runt 2000.

                    Kollat och kollat..svårt att hitta något vettigt, speciellt återförsäljare.
                    De här har väl funkat bra..

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Maxxim Visa inlägg
                      Mitt funkar bra men endast efter att jag öppnat det och åtgärdat alla anslutningar i batteriet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 578 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      2 116 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                      32 svar
                      3 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Jofog, 2023-09-08, 10:07
                      5 svar
                      271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jofog
                      av Jofog
                       
                      Arbetar...
                      X