Bra batterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jonas 37
    Här är texten i Atlanticas villkor angående huvudbrytare.När jag ringde upp dom så sa dom direkt åt mig att ta bort den då Honda rekomonderar det.Borde dom inte skriva i texten att vissa fabrikat rekomonderar inte brytare som är kopplade via startmotorn? Lite ot kanske men vill främst visa detta för Flodström och Rospigg då dom tog upp det.
    Hej Jonas. Intressant att läsa den där texten du postat. Kan vara ide´att snacka med försäkringsbolagets tekniska avdelning och påtala det felaktiga i det här (en "parradox" mot vad motorfabrikanter kräver för att garrantier etc skall gälla, och att inte oväntade fel skall uppstå med fara för liv och materiel)

Föreslå att dem endrar texten till att lyda ex.v. så här "Kablar till motorer, startmotorer och startbatterier skall vara arrangerat på det viset som motorfabrikanten specificerat i handboken."

Om motorfabrikanten inte specifiserar något av det här kan den "gamla" försäkringstexten göras gällande.

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
      Vi skall vara extra noga (om det går) när vi monterar nya länspumpen, Har inte kollat längden på medföljande kablar än.

När det gäller vårt trollingfiske gissar du rätt, vi fiskar i Simris. Vi kanske provar lite längre norrut också. Även lite sugna att ngn gång prova Vättern. Men ffa Simris. Jag har för mig att du fiskar betydligt längre upp? Vem vet kanske stöter samman i ngn hamn ändå, vad har du för båt?

Mvh Magnus
      Piggen inte kortis i brytaren på något sätt utan bryts kretsen ifrån med plastnyckeln under tiden motorn går finns en kraftig risk att motorns generator skadas pga att den inte kan dumpa överskottsströmmen i batteriet gäller precis lika på bilar dioderna i likriktaren brinner upp, har använt vanliga std plastbrytare utan problem i många år ett spray 5-56 då och då i nyckelhålet är aldrig fel.
      Magnus, jag har en Finnsport 600C i princip klar till våren vid Landsort.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Piggen inte kortis i brytaren på något sätt utan bryts kretsen ifrån med plastnyckeln under tiden motorn går finns en kraftig risk att motorns generator skadas pga att den inte kan dumpa överskottsströmmen i batteriet gäller precis lika på bilar dioderna i likriktaren brinner upp, har använt vanliga std plastbrytare utan problem i många år ett spray 5-56 då och då i nyckelhålet är aldrig fel.
        Magnus, jag har en Finnsport 600C i princip klar till våren vid Landsort.
        AHA Du menade så, jo det är en fara med som man bör tänka på, skulle väl nämt det i samma inlägg men efterklok osv..

Kommentera

Tack för alla tips!

Nu är vi i stort sett färdiga, bara lite småpill som återstår. Vi påbörjade inkörningen av motorn för några dagar sedan, testade samtliga installationer i "verkligheten" och allt fungerade! Jag vill gärna tacka alla som kommit med tips/förslag/ideér. Har nog inte hunnit svara på allt men jag/vi har i alla fall tagit till oss och övervägt allt ni skrivit, tack!

Bifogar några bilder på ngt som ligger nära slutresultatet.

Mvh Magnus
          Bifogade filer

Kommentera

Magnus ett riktigt vackert bygge, lycka till med fångsterna utanför Simris en fin båt kräver också bra vatten som ni har därnere, dock gillar jag inte trollingbaren som jag redan påpekat....

Kommentera

Extralysena riktade framåt är det dubbla 55wattare eller 100wattare?
              Har satt dit exakt samma fast bara en på min Ttop riktad framåt med 100watt ombord ska bli kul att testa nån mörk höst/vinterkväll i Granvik.
              Såg att ni också har en strålkastare riktad mot däcket nog en bra ide har en likadan liggande får nog skruva dit den måste dock vara lite försiktig med strömförbrukningen då trollingsnurran bara levererar 6amp under gång ni trollar med stormotorn ser jag rätt skönt att slippa extramaskin bara mer jobb och service har jag märkt mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Extralysena riktade framåt är det dubbla 55wattare eller 100wattare?
                Har satt dit exakt samma fast bara en på min Ttop riktad framåt med 100watt ombord ska bli kul att testa nån mörk höst/vinterkväll i Granvik.
                Såg att ni också har en strålkastare riktad mot däcket nog en bra ide har en likadan liggande får nog skruva dit den måste dock vara lite försiktig med strömförbrukningen då trollingsnurran bara levererar 6amp under gång ni trollar med stormotorn ser jag rätt skönt att slippa extramaskin bara mer jobb och service har jag märkt mvh
                Kul att du uppskattar bygget, vi känner oss själv nöjda med lösningarna (även trollingbaren).

Vi har sålångt bara satt 2x55watt fram, inte haft möjlighet att prova dessa på sjön än. Däcksbelysningen på 55watt används nästan uteslutande en kortstund efter fisket (möjligen innan fisket om man är morgonpigg) när man plockar ihop grejorna Jag vet inte vad vår Suzuki ger vid olika varvtal, max är 40amp. Vid trollingfart använder vi ju ekolod, plotter, vhf, autopilot (och länspump). På förra båten (fyrtakts Honda 90, 2x75ah) varnade gps;en för "lågspänning" då jag gick på tomgång med ovanstående belastning, detta var inget praktiskt problem då vi alltid använder drivankare, dvs går på lite högre varvtal. Strålkastarna kommer väl inte att användas så ofta kanske men ibland blir man lite sen in och då kommer dom väl till pass i lite högre farter/bättre laddning.

Mvh Magnus

Kommentera

Bara att grattulera till ett mycket stiligt bygge, det lär bli en bra trollingplattform framöver

Däckslampan är bra till just det men oduglig som färdstrålkastare (jag har testat) för trots dem 55W så är reflektorn utformad för att lysa kort, brett och intensivt men ni kommer att se bra ut när ni riggar i mörker

Vill också ge ett komfort tips då jag ser att Er båt precis som min har RF ratt vilket ser snyggt ut men är hopplöst i vårat klimat, men det löser man enkelt genom att köpa ett rattöverdrag på Biltema för ca 70kr gjorde det inför hösten och det var en höjdare att hålla i ett varmt, mjukt överdrag istället för iskallt stål

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Bara att grattulera till ett mycket stiligt bygge, det lär bli en bra trollingplattform framöver

Däckslampan är bra till just det men oduglig som färdstrålkastare (jag har testat) för trots dem 55W så är reflektorn utformad för att lysa kort, brett och intensivt men ni kommer att se bra ut när ni riggar i mörker

Vill också ge ett komfort tips då jag ser att Er båt precis som min har RF ratt vilket ser snyggt ut men är hopplöst i vårat klimat, men det löser man enkelt genom att köpa ett rattöverdrag på Biltema för ca 70kr gjorde det inför hösten och det var en höjdare att hålla i ett varmt, mjukt överdrag istället för iskallt stål

Jag har funderat lite på det med ratten också. Var först inne på att ev. byta (pågrund av kylan) men så passade den med hydraulpumpen och då fick den vara kvar. Kollar Biltema på direkten

Mvh Magnus

Kommentera

Magnus, fasen vilket stiligt bygge/montering etc.. Blir säkert en perfekt trollingmaskin, kan inte bli nått annat, hehehe. Skall bli kul att följa ert fiske sen framöver och t.ex. få höre lite erfarenheter om riggarna bl.a.
                      Topp-båt verkligen

mvh
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar