Bra batterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jonas 37
    Jag har precis pratat med skadeavdelningen på Atlantica.Enligt skadereglaren jag pratade med så var det grönt att ta bort brytaren.Han sa direkt till mig att Honda inte rekomonderar en brytare.
    Se där, då är dom lite lyhörda då för värkligheten, hehehe. Bra Jonas.

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
    Här kommer lite bilder på Biltema batterier, el, targan och trollingbaren.

Mvh Magnus
    Ser skitbra ut. Spännande att se byggprocessen. Mycket kabel som skall dras då man gör allt från scratch, jag har ju inte dragit allt, men snart hälften i min TG (phu!) Blir färdig med det nu i morgon tror jag (om allt passar)

Fin el-panel. Från USA?

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Se där, då är dom lite lyhörda då för värkligheten, hehehe. Bra Jonas.

Ser skitbra ut. Spännande att se byggprocessen. Mycket kabel som skall dras då man gör allt från scratch, jag har ju inte dragit allt, men snart hälften i min TG (phu!) Blir färdig med det nu i morgon tror jag (om allt passar)

Fin el-panel. Från USA?

mvh
      Tack för uppmuntran! Ja det är mkt kabeldragning! Nu är targan nere för håltagning, slutsvetsning (spöhållare, fästen för strålkastare, däcksbelysning) och polering. Under tiden skall motor o styrning monteras, spöhållare i t-baren skall monteras. Sen drar vi elen till instrument, pumpar belysning, riggar. Vi kommer ej att sätta ngn huvudsäkring (finns som sagts i motorn, tack för tipsen!). Panelen köptes i USA (bluesea såklart) tillsammans med spöhållare till baren, riggarna, länspump, relä/switch samt några TLD för havsfisket.

Det vankas fiske innan jul!

Mvh Magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Jag påstår inget eftersom jag inget vet men det känns lite dumt att en motor ska "gå sönder" om spänningen till batteriet försvinner, för det är väl det enda spänningen är till för under gång?

Och det borde väl vara så att om man tar bort all spänning ifrån batteriet så borde även tändingen(startnyckeln typ) stänga av så att motorn stannar, så skulle nog jag ha konstruerat en motor.
        Känner inte till något om det piggen skriver men jag vet att det finns risk för att generatorns dioder ryker beror på att laddningen bryts till batteriet vid frånskjiljning under gång gäller bilar likaväl
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hmmm, Magnus, känner igen den där trollingbaren. Har sett den modellen på en hemsida i Danmark, link her http://www.tempo-baade.dk/html/body_galleri.html

har du importerat eller är den byggd i Sverige?

mvh
          Senast ändrad av Flodström; 2007-12-06, 01:43.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

ett gult optima gelé-batteri måste väl vara det optimala även till båtar ? har ett i bilen och 2 seriekopplade i lastbilen, de är helt klart de bästa batterier ja vet om i alla fall

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
              ett gult optima gelé-batteri måste väl vara det optimala även till båtar ? har ett i bilen och 2 seriekopplade i lastbilen, de är helt klart de bästa batterier ja vet om i alla fall
              Det är fina batterier som levererar mycket ström under kort tid och är nog optimala som startbatterier och till mindre strömkrävande utrustning som GPS/ekolod, dock inte rätt till elmotorkörning då det är fråga om ett jämt strömuttag under lång tid och då är ett långsamt batteri bättre.

Gel batterier har ju också fördelen att det inte kan läcka syra om dem skulle välta eller båten lutar kraftigt vilket vanliga syra accar kan göra!!

Kommentera

Hmmm, Magnus, känner igen den där trollingbaren. Har sett den modellen på en hemsida i Danmark, link her http://www.tempo-baade.dk/html/body_galleri.html

har du importerat eller är den byggd i Sverige?

mvh
                Vi byggde den i sverige efter inspiration från tempobaade, tempobaade tar rejält betalt för sina. Vi gjorde mall i plywood och tog hjälp med limning och sågning av teaken.

Mvh Magnus
                Bifogade filer

Kommentera

Vi byggde den i sverige efter inspiration från tempobaade, tempobaade tar rejält betalt för sina. Vi gjorde mall i plywood och tog hjälp med limning och sågning av teaken.

Mvh Magnus
                  Hehehe, tyckte jag kände igen modellen. Ok, då blev det billigare för er att bygga den i Sverige och det är huvudsaken, bra initiativ. Jag själv kikade länge på dom sidorna men kunde inte finna någon passande modell för TG´n tyvärr. Så det blev ett eget "design-projekt" (och mall i spånplatta).

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Hehehe, tyckte jag kände igen modellen. Ok, då blev det billigare för er att bygga den i Sverige och det är huvudsaken, bra initiativ. Jag själv kikade länge på dom sidorna men kunde inte finna någon passande modell för TG´n tyvärr. Så det blev ett eget "design-projekt" (och mall i spånplatta).

mvh
                    Så här blev baren med spöhållare monterade. På tal om "sockerbitar" i elsystem (Tamtam) så rev vi ut befintligt kablage till till länspumpen ( länspumpen också) och den satt i en sockerbit knappt ovan slagvattnet. Som grädde på moset var den ej säkrad!

Mvh Magnus
                    Bifogade filer

Kommentera

Så här blev baren med spöhållare monterade. På tal om "sockerbitar" i elsystem (Tamtam) så rev vi ut befintligt kablage till till länspumpen ( länspumpen också) och den satt i en sockerbit knappt ovan slagvattnet. Som grädde på moset var den ej säkrad!

Mvh Magnus
                      Jäkla flott piano, men damsugaren står inte i stil med det, eller med båten din, hahaha (kunde inte låta bli)

Ser flott ur trollingbaren din. Vad är det för spöhållare (säljarens namn)?
                      Fint när "sockerbiten" ärjat sönder och du plötsligt får användning av pumpen i en nödsituation (inte dumt med helrenovering av det elektriska för där händer det saker).

mvh
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
                      11 svar
                      671 visningar