Bra batterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Jäkla flott piano, men damsugaren står inte i stil med det, eller med båten din, hahaha (kunde inte låta bli)

Ser flott ur trollingbaren din. Vad är det för spöhållare (säljarens namn)?
    Fint när "sockerbiten" ärjat sönder och du plötsligt får användning av pumpen i en nödsituation (inte dumt med helrenovering av det elektriska för där händer det saker).

mvh
    Jag håller med dig, föredrar också pianot framför dammsugaren. Men hellre spöbaren än pianobaren.

När det gäller spöhållararna blev det till slut C.E Smith. Har för mig att vi beställde på alltackle.com men inte säker just nu. Dessa hållare har massiv krona och rediga rör.
    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
      När det gäller spöhållararna blev det till slut C.E Smith. Har för mig att vi beställde på alltackle.com men inte säker just nu. Dessa hållare har massiv krona och rediga rör.
      Ok,

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Så här blev baren med spöhållare monterade. På tal om "sockerbitar" i elsystem (Tamtam) så rev vi ut befintligt kablage till till länspumpen ( länspumpen också) och den satt i en sockerbit knappt ovan slagvattnet. Som grädde på moset var den ej säkrad!

Mvh Magnus
        Om kablarna är korta till skarv från länspumpen så är det definitivt dags för Flodis krympslang med smältlim i den skarven, slarvar man går det inte att klaga när inget fungerar och man kan gissa när grejorna slutar funka, normalt i nöd och liknande... lycka till ni får säkert till det bra, tycker el är ganska kul dock ska man göra detta seriöst krävs mycket detaljer.
        Edit dubbel kvalitets krympslang med ett litet buntband i vardera änden hårt åtdraget runt kabel/krympslang kan vara ett alternativ också
        Senast ändrad av TAMTAM; 2007-12-08, 16:49.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Så här blev baren med spöhållare monterade. På tal om "sockerbitar" i elsystem (Tamtam) så rev vi ut befintligt kablage till till länspumpen ( länspumpen också) och den satt i en sockerbit knappt ovan slagvattnet. Som grädde på moset var den ej säkrad!

Mvh Magnus
          Ser mycket stiligt ut med baren och lär funka fint

Blir ju nästan upprörd när man läser sånt om elsystem att det bara får vara så, men båtel ligger långt efter bilel ofta när man tittar på även fabriksnya dyrare båtars elsystem så känns det som att dem lever kvar på 50-60 talet och inte alls inser vilket hårt liv elkomponenterna lever i den marina miljön, och vilka konsekvenser att elavbrott pga undermåliga komponenter kan få speciellt om det är ett kritiskt läge

Kommentera

Mvh Magnus
            Hmmm.... förstår inte riktigt varför ni bygger en sådan trollingbar i aktern betyder mängder av spön i vägen vid hugg, oftast bordas fisken i aktern eller längs sidan akterut, missförstå inte här hantverket ser jättefint ut men som jag ser det vill jag ha en låg akter utan spön där det är lätt att håva samtliga mina riggspön sitter i hållare på respektive rigg 3st på varje om nödvändigt (Cannon elriggar) är det förvaringshållare för havsfiske verkar det vettigare men iaf, själv föredrar jag samtliga förvaringshållare framför mej i båtens längdriktning oftast rufftak eller targabåge spön i aktern skall hållas till minimum bara ivägen och till besvär enligt min åsikt, evt dipsy spön borde sitta i hållare så långt fram som möjligt längs båtsida under fisket men som sagt jag kan ha missuppfattat något, fint hantverk dock lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Hmmm.... förstår inte riktigt varför ni bygger en sådan trollingbar i aktern betyder mängder av spön i vägen vid hugg, oftast bordas fisken i aktern eller längs sidan akterut, missförstå inte här hantverket ser jättefint ut men som jag ser det vill jag ha en låg akter utan spön där det är lätt att håva samtliga mina riggspön sitter i hållare på respektive rigg 3st på varje om nödvändigt (Cannon elriggar) är det förvaringshållare för havsfiske verkar det vettigare men iaf, själv föredrar jag samtliga förvaringshållare framför mej i båtens längdriktning oftast rufftak eller targabåge spön i aktern skall hållas till minimum bara ivägen och till besvär enligt min åsikt, evt dipsy spön borde sitta i hållare så långt fram som möjligt längs båtsida under fisket men som sagt jag kan ha missuppfattat något, fint hantverk dock lycka till
              Visst är det bedrövligt (Rospigg) med så usla ellösningar. När det gäller antal spö i aktern kommer vi att ha tre + tre (två i djupriggen och ett i baren på varje sida) vid trollingfiske. Dipsy- och ytparavanspö placeras troligen i targasidan och sidoräcke, inte tänkt färdigt här än. Vi får plats med 6 hållare uppe i targan. Hållarna i baren är bra som stuv vid betesbyte, laxdrilling och själva baren är gott stöd i lagom höjd under fisket. Laxarna håvar vi på sidan.

Mvh Magnus

Kommentera

Magnus var kommer ni att fiska? (till största delen) kul att veta kanske vi springer på varandra (Ängelholm tyder på Simris iofs) långt från mina hemmavatten dessvärre

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Om kablarna är korta till skarv från länspumpen så är det definitivt dags för Flodis krympslang med smältlim i den skarven, slarvar man går det inte att klaga när inget fungerar och man kan gissa när grejorna slutar funka, normalt i nöd och liknande... lycka till ni får säkert till det bra, tycker el är ganska kul dock ska man göra detta seriöst krävs mycket detaljer.
                  Edit dubbel kvalitets krympslang med ett litet buntband i vardera änden hårt åtdraget runt kabel/krympslang kan vara ett alternativ också

Vi skall vara extra noga (om det går) när vi monterar nya länspumpen, Har inte kollat längden på medföljande kablar än.

När det gäller vårt trollingfiske gissar du rätt, vi fiskar i Simris. Vi kanske provar lite längre norrut också. Även lite sugna att ngn gång prova Vättern. Men ffa Simris. Jag har för mig att du fiskar betydligt längre upp? Vem vet kanske stöter samman i ngn hamn ändå, vad har du för båt?

Mvh Magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                    Här är texten i Atlanticas villkor angående huvudbrytare.När jag ringde upp dom så sa dom direkt åt mig att ta bort den då Honda rekomonderar det.Borde dom inte skriva i texten att vissa fabrikat rekomonderar inte brytare som är kopplade via startmotorn? Lite ot kanske men vill främst visa detta för Flodström och Rospigg då dom tog upp det.
                    Vår försäljare och montör (Suzuki) av båtmotor hade inga invändningar mot att koppla via startswitchen.

Mvh Magnus

Kommentera

Vår försäljare och montör (Suzuki) av båtmotor hade inga invändningar mot att koppla via startswitchen.

Mvh Magnus
                      Kolla direkt med KGK och vad dem säjer och vad det står i garantikraven framförallt, det finns tyvärr handlare och montörer som inte vet vad som gäller (vill inte anklaga Din handlare osedd men vet att det förekommer) så se till att få det från Generalagenten lämpligen i ett mail så har Du skriftligt på det!!

Tror det var TAMTAM som nämde det där med risken för kortis i brytaeren under gång och det är en viktig faktor med dagens motorer med all sin elektronik så jag känner mig tveksam till att ha en huvudbrytare på startmotorns kablar, men rätta mig gärna om jag har fel

Ska Du absolut ha en brytare på dem kablarna så köp en riktig brytare helt i metall avsedd för maskinbruk inte en sån där billig skräpsak i plast som båthandlarna säljer, för dem håller inte i långa loppet och risken för överslag under gång med ödesdigra konsekvenser är mycket högre med en sån än motsvarande metall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 179 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs