Tack ska du ha papabear för ditt omdöme, är säker på att jag kommer bli kanon nöjd, ska ut imorgon bitti och köra kallibrering på den...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Autopilot nmea
Collapse
X
-
Lycka till med den Nicklas och glöm inte posta dina erfarenheter av den framöver säkert av intresse för andra!Ursprungligen postat av thors_strato Visa inläggSådär ja, idag har man varit ute och provkört piloten för första gången och kan inte säga annat än att jag är hel nöjd, låg i ca 1,6 knop i sidsjö ca: 5m/s och den hållde kursen klockrent. Blir perfekt det här.
Skit fiske på er // Nicke
(lite synd att den inte direkt funkar för trollingmotorer skulle spara några kronor definitivt som det verkar)I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Tjena,
Har just slutfört monteringen av en Baystar hydralstyrning och en Ray1000. Tyvärr får jag felmeddelandet "no GPS fix" när jag startar upp systemet. Har kopplat autopiloten till en Low LMS527C.
Enligt alla manualer jag hittat ska dessa kopplas samman enligt samma färgschema som redovisats ovan. Behöver jag göra någon inställning på plottern? Manualen är inte helt tydlig... Står bland annat
"The network and any NMEA 2000 devices, including the GPS
module, will not operate unless the NMEA 2000 Power Cable is
connected to power."
"GPS data from your internal GPS receiver can not be transmitted
across a NMEA 2000 network. The only way to transmit GPS data
across the network is to add a LGC module to the network"
och
"The branch with four wires (blue, yellow, orange, and shield) is a data
cable, labeled "RS-232 COMM." It supports a serial communication
port. This allows your unit to exchange NMEA 0183 data with another
device, such as an autopilot, DSC marine radio or computer."
Såvitt jag tolkar manualen behöver jag inte bry mig om de två första påståendena eftersom jag använder en RS232 kabel dvs. NMEA 0183 och inte NMEA2000?
Hoppas någon kan hjälpa mig - vädret är strålande och isen har gått i hamnen!
/Fredde
Kommentera
-
Trango, färgschemat jag kopplade efter var lite lurigt när jag installerade min s1000 pilot här i veckan, klippte kontakten som satt förmonterad från piloten och fick kvar fyra kablar, använde mig utav den oranggröna och den blå kabeln. Orangegrön ska in på gul och blå ska in på svart på nmea:n.
Använder mig utav nmea 0183 och det kanske är skillnad på nmea 2000?
För mig funkade det fin fint...
Lycka till / Nicke
Kommentera
-
Orange på S1000 till Gul på Lowrance
Blå på S1000 till Jord(den utan plasthölje) på Lowrance
Jag gjorde ju såhär och det funkade med en Lowrance 7200c, kopplade fel först och då stod det No GPS fix i skärmen men efter god hjälp av Pikeless fick jag det att lira
Kommentera
-
Låter inte som du har NMEA 2000 direkt leta rätt på gul kabel i RS-232 kabeln från plottern läs noga din manual se till att baudrate och liknande är rätt dessa data får du från bägge enheternas manual brukar vara enkelt, har du position i din plotter samt rätt kablar kopplade och portarna rätt konfiguerade ska det fungera.Ursprungligen postat av trango Visa inläggTjena,
Har just slutfört monteringen av en Baystar hydralstyrning och en Ray1000. Tyvärr får jag felmeddelandet "no GPS fix" när jag startar upp systemet. Har kopplat autopiloten till en Low LMS527C.
Enligt alla manualer jag hittat ska dessa kopplas samman enligt samma färgschema som redovisats ovan. Behöver jag göra någon inställning på plottern? Manualen är inte helt tydlig... Står bland annat
"The network and any NMEA 2000 devices, including the GPS
module, will not operate unless the NMEA 2000 Power Cable is
connected to power."
"GPS data from your internal GPS receiver can not be transmitted
across a NMEA 2000 network. The only way to transmit GPS data
across the network is to add a LGC module to the network"
och
"The branch with four wires (blue, yellow, orange, and shield) is a data
cable, labeled "RS-232 COMM." It supports a serial communication
port. This allows your unit to exchange NMEA 0183 data with another
device, such as an autopilot, DSC marine radio or computer."
Såvitt jag tolkar manualen behöver jag inte bry mig om de två första påståendena eftersom jag använder en RS232 kabel dvs. NMEA 0183 och inte NMEA2000?
Hoppas någon kan hjälpa mig - vädret är strålande och isen har gått i hamnen!
/Fredde
Kommer också göra det tro mej och lycka till
PS glöm inte koppla skärmstrumpan (shield) från plottern till jord i piloten, det är INTE bara gul kabel som ska kopplas!Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-30, 18:20.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
545 visningar