Ännu en tråd om ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ännu en tråd om ekolod

    Går i tankarna att köpa ekolod nu i vinter när ekonomin tillåter, har efter att ha läst lite trådar kommit fram till att många verkar nöjda med lowrance 510c vilket det lutar åt att jag köper.

    Ska ha det till att titta på botten mest, men även intresserad av att börja med vj fiske.

    Saken är den att båten står på bakgården av ett hyreshus, så man vågar inte ha ekolodet i båten.

    Hur löser man det? kan man ha kvar givaren i båten o bara plocka bort ekolodet? Är det det smidigaste? Eller måste man plocka med sig hela skiten?
    Är helt novis på detta med ekolod så hjälp mottages tacksamt, även vart jag ska montera ekolodet? Båten ifråga är en Ryds Tumlare.

    MVH Andreas
    Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

  • #2
    Givetvis plockas ekolodet bort från båten när det inte används, givaren sitter dock alltid kvar i båten på ett stationärt lod. Finns även portabla ekolod där givaren sätts fast med en sugkopp på båtens akterspegel, med dessa lod tas även givaren med sugkopp och sladdar bort efter användning. Fördelen med dessa lod är att du kan ta med dig lodet för att använda i andra båtar osv...

    Kommentera


    • #3
      Det finns också en portabel arm från stoxdal att sätta givaren på så man kan flytta den var man vill i båten och till andra båtar. Detta är väldigt smidigt om man vill hålla på med just vj. och ha jiggen rakt under givaren så man ser exakt vad som händer.
      I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

      Green day på Ullevål 4/6-10
      Green day på Wembley stadium 19/6-10

      Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

      Kommentera


      • #4
        aha, så den är alltid kvar om man inte köper en sån där arm...
        Hur känsligt är den givaren då? stötar, smuts?
        Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

        Kommentera


        • #5
          fasen....
          Har gått o sugit ett tag på Ekolod, idag när vi va ute o fiskade kände jag att det får vara nog med blindkörning!
          Vill se alla branter o dylikt!
          Lade fram detta fint till sambon som sa att "Har inte du lagt ganska mycket pengar på fiske i år? Båt, båtkärra mm? Skulle inte vi spara pengar till hus?"
          Ni förstår problemet o kanske känner igen er....
          Får bli till att jobba över lite för extra pengar till detta istället, har tittat på ebay, de tar 479.99$ för ett ekolod, vad blir slutsumman då? Behöver hjälp med räkningen där, katastrofscenario tack!
          Eller behöver jag ett "så bra" ekolod? räcker det kanske med en jättebillig som man ser botten på? Vad säger ni? vad betalar man för? Vad behöver man?
          Geez, många frågor, blev det rörigt så fråga får jag försöka förklara.

          Tack mina fiskevänner!
          /Sysslolos
          Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

          Kommentera


          • #6
            Har ett X510c på min tumlare och jag har monterat givaren på höger sida om akterspegeln och lodet sitter på taket så det går att se när man står upp i båten och kör. Om du köper från Usa får man oftast betala moms och tull på hela beloppet inkl frakten ca 30%. Men får du i från en säljare inom EU så slipper du tull och moms


            http://teamchar.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Vad finns det för sajter inom EU där man kan köpa?

              Ska upp till skellefteå på fre nästa vecka, stannar tills ons v.42, sägs om en fisketur ngn dag?
              Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

              Kommentera


              • #8
                http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=l....c0.m270.l1313
                Jag jobbar men kanske en kvälls tur på älven på onsdag funkar du kan skicka ett pm


                http://teamchar.blogspot.com/

                Kommentera


                • #9
                  ingen mer som har ngt att säga?
                  Senast ändrad av Rastlös; 2010-10-03, 08:53. Anledning: stava
                  Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kolla valuta.se där kan du jätteenkelt räkna om vad kostanden blir.

                    Jag själv beställde ett lowrance elite 5 häromdagen som skickades idag. Det hela gick på 590 dollar inkl frakt och 2 års garanti. Sen frågade jag killen som sålde det om man kunde göra något åt tullen så han skrev ner värdet till 90 dollar. Får se om dom går på det annars blir det lite dyrare, men klart värt ett försök iaf. Allt sammans gick på 4091 SEK om jag slipper tullen. Det tycker jag är klart värt jämfört med ca 7000 som det går lös på här hemma.
                    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

                    Green day på Ullevål 4/6-10
                    Green day på Wembley stadium 19/6-10

                    Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 030 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 978 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    498 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X