Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.
Collapse
X
-
Jag blev så upphetsad när vi prata ekon.Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg@Silverfisk Bara för att det gäller ekon behöver du inte svara två gånger, ånger, ånger, ånger.
Kunde inte låta bli...
Kommentera
-
For å utdype dette med ekkoet størrelse versus fisk/ jigg. Her følger noen bilder som viser hvordan fisk/ jigg så ut på ekkoloddet, og hvordan det så ut over vann. Jeg advarer om at det ikke er lett å bli klok på dette, jeg har i hvertfall ikke blitt det.
Det grønne "grumset" her lurte jeg på hva var, helt til jeg sjekket kroken på jiggen min og der hang det fast en liten brisling på 3-4 cm:

Her blåser det endel (merk farten på driftet), matros Stian jigger etter torsk. Du ser jiggen bortover, torsken som stiger fra bunnen, og så torsk+jigg som sveives opp:
.png)

En til på omtrent samme sted, enda litt raskere drift så jiggen forsvinner litt fra konen:
.png)

Jiggen hans:

Mer torsk, med mye stor sild:
.png)
Torsken var 4-6kg.

Torsk og jiggen, 40-50g hode på jiggen. Torsken veide 4,8kg.

Sei:
.png)

Torsk, samme på 2D, sideScan og i hendene på matros Carl:
.png)
.png)

Delfin:
.png)
.png)
.png)

Torsk og jigg:
.png)
Makrellstim og dyprigglodd:

Jigg og liten gjørs med matros Karl Johan (en svenske faktisk):
.png)

Jigg, svirvel og liten gjørs:

Noen av disse bildene har jeg postet her før. Beklager til de som irriterte seg over repetisjonen.
Kommentera
-
Litt "synsing" fra min side.
Når båten er i bevegelse (feks trolling) er scrollspeed (bildeframmatingshastighet) viktig for hvordan ekko tegnes opp. For rask scroll får alle fisk til å se store ut. Generelt er det min oppfatning at de fleste kan slå ned på scroll. Ved vanlig trolling ligger jeg ett til to hakk under normal på mine HDS.
Ved vertikalfiske er fargelinje og følsomhet viktige for hvordan ekkoet tegnes opp. For mye farge og følsomhet, og alle fisk ser store ut. Generelt er det min oppfatning at mange bruker for høy følsomhet, og at de ikke aner hva fargelinje er engang.
Her avviker jeg fra endel andre, jeg bruker nesten alltid auto-følsomhet og så justerer jeg ned fra den. Alt fra -2 til -8 er der jeg vanligvis ligger. Fargelinjen har jeg som regel på 62-65.
Vær obs på at forskjellige ekkoloddgiver har STOR betydning for hvordan ekko tegnes opp. Dette har sammenheng med giverens konevinkel, giverens følsomhet og grad av sidelobes. På bildene i posten over er det 3 ulike 2D-givere i bruk. Airmar TM150M, HST-WSBL og HST-DFSL. HST-WSBL er kanskje den av disse som det er enklest å gjette fiskens størrelse med på 200 kHz. Med riktig fargelinje og følsomhet vil stor fisk få veeeeldig lange buer, dvs buene får en lang tynn hale i hver ende. 83 kHz med HST-WSBL er i mine øyne ikke brukbart til noe om helst. HST-WSBL er da også en 200 kHz-giver som via software i ekkoloddet manipuleres til å vise 83 kHz.
Nå skal jeg gi meg.
Men hvis andre har slike "skjermbilde vs fisk" å vise frem så kom med de. Jeg synes temaet er meget spennende.
Kommentera
-
Hej, jag är lite av en nybörjare på ekolod och jag har lite problem med mitt Helix 5 DI. Jag ser inte mitt drag när jag droppar ner det precis under givaren. Jag har ändrat känslighet, mixtrat med switchfire mm men inget verkar fungera. Just nu sitter givaren på en bräda på aktern om det kan ha något med saken att göra. Någon som har tips?
Sen undrar jag vad de diagonala strecken på lodet kan vara eller egentligen skulle jag uppskatta om någon kan tala om vad dessa störningar kan bero på.
Tack på förhand
Mvh Martin
Kommentera
-
Helix 5 har väldigt snäv kon på 200KHz. Det skall princip vara strömlöst och vindstilla för pricka in konen. Har du provat köra 200/83 läge? 83 har bredare spridning så du bör se jiggen. Sen öka känsligheten lite.Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inläggHej, jag är lite av en nybörjare på ekolod och jag har lite problem med mitt Helix 5 DI. Jag ser inte mitt drag när jag droppar ner det precis under givaren. Jag har ändrat känslighet, mixtrat med switchfire mm men inget verkar fungera. Just nu sitter givaren på en bräda på aktern om det kan ha något med saken att göra. Någon som har tips?
Sen undrar jag vad de diagonala strecken på lodet kan vara eller egentligen skulle jag uppskatta om någon kan tala om vad dessa störningar kan bero på.
[ATTACH=CONFIG]88255[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88256[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]88257[/ATTACH]
Tack på förhand
Mvh Martin
Diagonala strecken är nog fisk som stiger, eller så sitter givaren snett och visar diagonala streck istället för bananer. Inte jättelätt att tolka om man inte vet att givaren sitter rätt.
Kommentera
-
Tack för att du tog dig tid att svara, tror dessvärre att jag inte har möjlighet att köra på 83KHz. Det är den här jag har: http://www.comstedt.se/produkt/helix-5-di-sonar
Vad jag förstår så bör jag väl köra DI 455KHz och Dualbeam på 200KHz om jag kör splitscreen. Sjön är endast 6-7m som djupast så det bästa bör väl vara att köra på DI 455Khz på fullscreen så att jag får 75 graders konvinkel och därav störst chans att se mitt drag?
Ska även fippla lite med känsligheten och dubbelkolla givaren nästa gång jag åker ut också.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
561 visningar