En tråd om DrDepth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om DrDepth

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Hell-man Visa inlägg
    du kan bygga en enkel nmea logger av en arduino uno - en lite mikro dator för 200:- på kjelloco

http://forum.arduino.cc/index.php/topic,163919.0.html
    Yes det är det jag kommer köra på. Fått hjälp av Kallin så det löser sig. Hoppas att DrDepth kommer igång igen så att jag själv kan pilla med loggfilerna i framtiden. Eller att lowrance får tummen ur och fixar en egen vettig programvara.

Jag förstår inte riktigt varför de inte har en inbyggd programvara som bygger upp en djupkarta direkt när man kör. Måste vara otroligt enkelt att göra, och de skulle konkurrera ut alla andra plotter.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

• Ursprungligen postat av Honke Visa inlägg
      Läste att lowrance ska upphöra med lcm formatet, i denna tråden under länken.
      Hoppas verkligen inte det stämmer!
      Men det skulle ju vara ett sätt för lowrance att tvinga sin användare att använda insight genesis.

http://tech.groups.yahoo.com/group/DrDepth/message/3987
      Det var jag som ställde frågan i det forumet å den som svarade vet jag inte så mycket om. Hade han vetat mer så känns det som att han hade skrivit mer än att navico sagt det. Men lowrance kör ju ett race med sitt egna kart logger system så att de skall upphöra med formatet tycker jag åter konstigt. De borde väll använda sitt eget kartformat till sitt egna system. Jag tror att det är så att de dammat av det och förnyat det lite bara.

Kommentera

• Undskyld for mit danske ;-)

Numse, det kræver faktisk en del regnekraft at lave selve beregningerne, der danner konturerne på kortet. Regnekraften i de fleste moderne ekkolod/plottere er typisk meget mindre end i både smartphones og PCere og derfor ikke egnede til at lave kort direkte.

Det bedste er at indsamle data i fællesskab fra mange forskellige apparater og så lave kortene som Björn også har foreslået. Som inspiration kan jeg henvise til http://www.fiskekortet.dk/webshop/fiskekort.html, hvor medlemmer af de danske småbådsklubber (og en del svenske også) samler data til fælles brug. Prisen på det færdige kort afhænger af, hvor meget data man leverer til projektet.

Et andet softwareprodukt der kan anvendes i stedet for Dr. Depth og Reefmaster kunne være dette http://www.sonartrx.com/web/ . Det ser meget spændende ud, særligt hvis man har structurescan monteret.

Skitt fiske till alle.

/Thomas

Kommentera

• Ursprungligen postat av GuteBysen Visa inlägg
          Den som inte orkar vänta på drdepth eventuella återuppståndelse, kan ju kika in Reefmaster som verkar vara riktigt schysst! Går att köra fullversion i 14 dagar utan begränsning sedan kostar fullversionen 119USD och lite versionen 49USD samt en begränsad gratisversion finns! Jag ställde några frågor till supporten (om de kommer att utveckla smartphone app för live mapping och GPS input) och fick svar inom en timme! Svaret var: "inte just nu, men att de skall undersöka möjligheten framöver!"

[ATTACH=CONFIG]55173[/ATTACH]
          http://reefmaster.com.au/

Det verkar ju grymt. Det får man ta å testa.

Känns som att det kommer att poppa upp många nya kart program nu när drdepth verkar dött. Såg ett prog ifrån USA också som påminde väldigt mycket om DrDeph.

Någon moderator/trådskaparen kanske skall byta namn på denna tråd till "En tråd för att bygga egna sjökort" eller något så kan vi bara fylla på med info.

Kommentera

• Hej! Vi har drdepth håller på ICM kartor eller LCM vad betyder det blå konstiga sträck? kan någon hjälpa med det, är det någon inställning som vi gjort fel
            Gå med i "Skånska fångstrapporten" på Facebook
            Där får du endast Fångstrapporter

Kommentera

• Det blir blåa lodräta streck när man använder lowrance hds. Tyvärr inget att göra åt. .

Kommentera

• Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                Jaha, har läst tråden och allt känns lagom hopplöst. Uppgraderade båten med ett Elite 5 i vintras med tron att det fanns vettiga sjökort att köpa, men nu när jag väl skaffat informationen jag behöver så förstår jag att det egentligen bara finns vettiga kort över USA......... finns inte ens ett kort alls till Anten som är en av mina hemmasjöar, blev otroligt besviken. MEN, så fick jag ett mail av Kallin på forumet som sitter med ett litet projekt där han samlar in data och sammanställer i DrDepth. Efter lite research så fattade jag att jag behövde en extern logger för att logga datan.. fel köp av plotter konstaterat. Men, det verkar inte vara för svårt att fixa en egen logger, men då kommer nästa smäll, DrDepth är uppköpt? Alltså..

Vad är poängen med plotter? Jag blir ärligt talat riktigt förbannad. Folk har använt plotter hur länge som helst, men det finns fan inga kartor? Snacka om att slänga pengarna i sjön.

Nu kan visserligen Kallin använda min info för att göra kartor, men jag vill ju ha kontroll själv och använda mina egna loggade filer också... aja.. sjukt jävla besviken på mitt köp.

Nej sjökort för varenda liten skitsjö hade ju vart för bra för att vara sant Men mjörn har ett fint sjökort och haven finns ju.
                Men kanske kan du skapa en egen bakgrundskarta, eller till och med sno en melicadjupkarta och omvandla till rätt format och använda som bakgrundskarta, samt justera in så att den ligger rätt i "världen" så klart.

Men allt detta har du kanske redan löst?

Kul med kartor i alla fall!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jaha, har läst tråden och allt känns lagom hopplöst. Uppgraderade båten med ett Elite 5 i vintras med tron att det fanns vettiga sjökort att köpa, men nu när jag väl skaffat informationen jag behöver så förstår jag att det egentligen bara finns vettiga kort över USA......... finns inte ens ett kort alls till Anten som är en av mina hemmasjöar, blev otroligt besviken. MEN, så fick jag ett mail av Kallin på forumet som sitter med ett litet projekt där han samlar in data och sammanställer i DrDepth. Efter lite research så fattade jag att jag behövde en extern logger för att logga datan.. fel köp av plotter konstaterat. Men, det verkar inte vara för svårt att fixa en egen logger, men då kommer nästa smäll, DrDepth är uppköpt? Alltså..

Vad är poängen med plotter? Jag blir ärligt talat riktigt förbannad. Folk har använt plotter hur länge som helst, men det finns fan inga kartor? Snacka om att slänga pengarna i sjön.

Nu kan visserligen Kallin använda min info för att göra kartor, men jag vill ju ha kontroll själv och använda mina egna loggade filer också... aja.. sjukt jävla besviken på mitt köp.

Nej sjökort för varenda liten skitsjö hade ju vart för bra för att vara sant Men mjörn har ett fint sjökort och haven finns ju.
                  Men kanske kan du skapa en egen bakgrundskarta, eller till och med sno en melicadjupkarta och omvandla till rätt format och använda som bakgrundskarta, samt justera in så att den ligger rätt i "världen" så klart.

Men allt detta har du kanske redan löst?

Kul med kartor i alla fall!
                  &

-Okänd

Kommentera

• Jag har tänkt på saken, att lägga in ett eget sjökort alltså. Vad jag hade velat göra var att använda sjökort över mjörn och anten som bakgrund (scanna in) i DrDepth, men det finns ju inte tillgängligt längre. Får väl se om Kallin kan göra det åt mig
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag har tänkt på saken, att lägga in ett eget sjökort alltså. Vad jag hade velat göra var att använda sjökort över mjörn och anten som bakgrund (scanna in) i DrDepth, men det finns ju inte tillgängligt längre. Får väl se om Kallin kan göra det åt mig
                      Vad menar du med att det inte finns tillgängligt? Jag har både papper och digitalt sjökort över mjörn.
                      Ja det finns massor av sätt att göra egna kartor på i alla fall.
                      Helst av allt vill man ju ha en 3D version av sina hotspots, men jag kan inte prioritera tid till detta nu, finns så mycket annat som tar tid
                      Senast ändrad av Bowen; 2013-06-09, 18:27.
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs